Czas: 7:00-8:55 | Poranek – to czas schodzenia się dzieci do przedszkola. |
Co się wtedy dzieje: | - Powitania indywidualne między dziećmi, dorosłymi i dziećmi
- rozmowy na interesujące dzieci tematy
- zabawy według pomysłu dzieci z wykorzystaniem zabawek, miejsc, rekwizytów znajdujących się w sali
- spontaniczne uczenie się od innych dzieci
- kolegowanie się z dziećmi z innych grup
- prace porządkowe po zabawie
- wyznaczanie dyżurnych , ustalenie z nimi zadań na dany dzień
- wspólny krąg grupowy – rozmowy na ważne tematy; planowanie dnia
|
Czas: 9:00-9:45 | Śniadanie – to czas na spotkanie się przy wspólnym posiłku. |
Co się wtedy dzieje: | - przygotowanie przez dyżurnych stołów do śniadania (we współpracy z dorosłymi)
- higiena osobista: mycie rąk,
- wspólne śniadanie: decydowanie przez dzieci co i ile zjem; komponowanie własnych kanapek, nalewanie zupy mlecznej, posługiwanie się sztućcami, podawanie tac z jedzeniem, proszenie o pomoc i pomaganie, dbanie , by dla wszystkich starczyło ( np.: dżemu, pieczywa); rozmowy przy stole; używanie zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, smacznego, nie, dziękuję
- porządkowanie po śniadaniu: odnoszenie talerzyków i kubków na tacę, wycieranie stołów, sprzątanie okruchów ze stołu, zasuwanie za sobą krzesełka
- porządkowanie po śniadaniu przez dyżurnych: znoszenie na wózek tac z pozostałym jedzeniem, okolicznościowa współpraca z dorosłym
|
Czas: 10:00- 11:00 | Nasz dzień, część I – to czas na planowane działania dydaktyczne, wychowawcze oraz własne aktywności dzieci wynikające z potrzeb edukacyjnych i rozwojowych |
Co się wtedy dzieje: | - zajęcia dydaktyczne skierowane do wszystkich dzieci, realizowane wg planu tygodniowego
- działania i aktywności dzieci w tematycznych kącikach zainteresowań
- inne aktywności dzieci w kącikach zainteresowań np.: malowanie farbami; rysowanie, wycinanie, doświadczenia z wodą, piaskiem, narzędziami do majsterkowania, konstruowanie z klocków i innych materiałów
- teatrzyki, spotkania biblioteczne i inne okolicznościowe atrakcje
- prace porządkowe w sali
|
Czas: 11:00- 12:30 | W ogrodzie – czas na doskonalenie samodzielności oraz swobodne aktywności w ogrodzie |
Co się wtedy dzieje: | - przygotowanie do wyjścia na dwór- toaleta, samodzielne ubieranie się w szatni, pomoc koleżeńska: zgłaszanie problemów i pomaganie na prośbę oraz uczenie się czynności samoobsługowych od innych dzieci, dorosłych; dbanie o swoje i cudze rzeczy; przestrzeganie zasady PRYWATNOŚCI szafek, stosowanie w praktyce ustalonych w grupach zasad bezpieczeństwa (np.: sposobów oczekiwania na wyjście, ustawiania się)
- przejście na przedszkolny teren zabaw lub wyjście z przedszkola
- swobodne zabawy według pomysłów dzieci z wykorzystaniem sprzętów i zabawek ogrodowych
- obserwacje pogody, przyrody, rozmowy okolicznościowe
- pomoc w porządkowaniu ogrodu, dbanie o niego ( np.: grabienie liści, zgarnianie śniegu, sadzenie kwiatów, podlewanie roślin)
- zgłaszanie swoich potrzeb nauczycielowi
- informowanie nauczyciela o trudnych sytuacjach lub innym niebezpieczeństwie
- reagowanie na prośby innych dzieci, pomoc innym dzieciom
- integracja między grupami
- sprzątanie zabawek na zakończenie pobytu w ogrodzie
- reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe/wizualne oznaczające koniec pobytu i zbiórkę dzieci
- powrót do przedszkola
|
Czas: 12:30-13:00 | Obiad – to czas na spotkanie się przy wspólnym posiłku. Coś dla ciała i dla ducha. |
Co się wtedy dzieje: | - przygotowanie przez dyżurnych stołów do obiadu (we współpracy z dorosłymi)
- higiena osobista: mycie rąk,
- wspólny obiad: decydowanie przez dzieci co i ile zjem; samodzielne nalewanie zupy, komponowanie i nakładanie II dania, posługiwanie się sztućcami, podawanie pojemników z jedzeniem, proszenie o pomoc i pomaganie, dbanie , by dla wszystkich starczyło ( np.: mięsa, śmietany, kompotu); rozmowy przy stole; używanie zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, smacznego, nie, dziękuję
- porządkowanie po obiedzie: odnoszenie talerzy i kubków na tacę, wycieranie stołów, sprzątanie ze stołu, zasuwanie za sobą krzesełka
- porządkowanie po obiedzie przez dyżurnych: znoszenie na wózek pojemników z pozostałym jedzeniem, okolicznościowa współpraca z dorosłym
|
Czas: 13:00 – 13:30 | Relaks poobiedni – to czas na odpoczynek i higienę osobistą |
Co się wtedy dzieje: | - odpoczynek na kocach
- czytanie/oglądanie książek, ciche rozmowy
- słuchanie bajek, muzyki relaksacyjnej
- jeżeli dzieci potrzebują więcej czasu na odpoczynek lub chcą spać mogą skorzystać z materacy i ustalonych przez grupę miejsc relaksu
|
Czas: 13:30 – 14:30 | Nasz dzień, część II – to czas na własne aktywności dzieci wynikające z potrzeb edukacyjnych, rozwojowych, społecznych oraz rozmowę w kręgu podsumowującą dzień |
Co się wtedy dzieje: | - swobodna zabawa wg pomysłów i inwencji dzieci z wykorzystaniem rekwizytów, przedmiotów, materiałów, narzędzi i zabawek zgromadzonych w sali przedszkolnej
- działania edukacyjne z chętnymi dziećmi
- działania edukacyjne z dziećmi o specyficznych potrzebach rozwojowych
- zajęcia dydaktyczne z cała grupą (według planu tygodniowego np.: gimnastyka, j. angielski)
- działania i aktywności dzieci w tematycznych kącikach zainteresowań
- gry i zabawy stolikowe
- zabawy ruchowe prowadzone przez nauczycielkę lub chętne dziecko/dzieci
- zabawy w ogrodzie ( w zależności od pogody i okoliczności dnia oraz w sezonie: wczesna jesień, wiosna, lato )działania edukacyjne z chętnymi dziećmi
- działania i aktywności dzieci w tematycznych kącikach zainteresowań
- prace porządkowe w sali
- rozmowa w kręgu – podsumowanie dnia
|
Czas: 14:30 – 14:45 | Podwieczorek – to czas na spotkanie się przy wspólnym posiłku. Coś dla ciała i dla ducha. |
Co się wtedy dzieje: | - przygotowanie przez dyżurnych stołów do podwieczorku (we współpracy z dorosłymi)
- higiena osobista: mycie rąk,
- wspólny podwieczorek: decydowanie przez dzieci co i ile zjem; komponowanie własnych kanapek, posługiwanie się sztućcami, podawanie tacek z jedzeniem, proszenie o pomoc i pomaganie, dbanie , by dla wszystkich starczyło ( np.: dżemu, pieczywa); rozmowy przy stole; używanie zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, smacznego, nie, dziękuję
- porządkowanie po podwieczorku: odnoszenie talerzyków i kubków na tacę, wycieranie stołów, sprzątanie odruchów ze stołu, zasuwanie za sobą krzesełka
- porządkowanie po podwieczorku przez dyżurnych: znoszenie na wózek tac z pozostałym jedzeniem, okolicznościowa współpraca z dorosłym
|
Czas: 15:00 -17:00 | Popołudnie – to czas spotykania się i zabawy dzieci z różnych grup, czas pożegnań z przedszkolem i powitań z rodzicami oraz rozchodzenia się dzieci do domów. |
Co się wtedy dzieje: | - pożegnania indywidualne między dziećmi, dorosłymi i dziećmi
- rozmowy na interesujące dzieci tematy
- zabawy według pomysłu dzieci z wykorzystaniem zabawek, miejsc, rekwizytów znajdujących się w sali oraz własnych zabawek przyniesionych z domu
- odpoczynek wg potrzeb dzieci
- inne aktywności dzieci w kącikach zainteresowań np.: malowanie farbami; rysowanie, wycinanie, doświadczenia z wodą, piaskiem, narzędziami do majsterkowania, konstruowanie z klocków i innych materiałów
- spontaniczne uczenie się od innych dzieci
- kolegowanie się z dziećmi z innych grup
- zabawy ruchowe prowadzone przez nauczycielkę lub chętne dziecko/dzieci
- prace porządkowe po zabawie
- ok. g 16.30 – II podwieczorek ( o ile zostanie coś z I podwieczorku)
|