Programy edukacyjne

W przedszkolu realizujemy m.in.:

Program wychowania przedszkolnego „Odkrywca i uczestnik” – Program jest zgodny z aktualną podstawą programową wychowania przedszkolnego. Opisuje proces edukacji i wychowania dzieci 3- 6 lat uwzględniając cele, zadania i sposoby realizacji zawarte w podstawie programowej. Program jest zgodny z naszym rozumieniem edukacji przedszkolnej (koncepcja pedagogiczna). Porządkuje i wspiera dotychczasowe działania oparte na podejściu projektowym.

Program wychowania przedszkolnego Drużyna Marzeń” – Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, stanowiącą załącznik do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017, poz. 356 ze zmianami).

W przedszkolu realizowane są:

„Śmiały Ogród” chcemy wykorzystać  przestrzeń ogrodu przedszkola dla działań projektowych realizowanych na terenie przedszkola wykorzystując jego zasoby i  potencjał. W grudniu 2023 wyposażono ogród przedszkolny w nowe elementy min. altanę do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu oraz stworzono nową przestrzeń (plac zabaw) dla dzieci z najmłodszej grupy. Dzieci z innych grup też z tej przestrzeni korzystają po wcześniejszym ustaleniu z nauczycielami i innymi dziećmi z grupy najmłodszej. W sierpniu 2024 roku główny ogród przedszkolny został oczyszczony z zabawek, konstrukcji już niespełniających wymagań bezpieczeństwa. W najbliższym czasie zostanie stopniowo wyposażony w kolejne konstrukcje po konsultacji zapotrzebowania ze wszystkimi dziećmi będącymi w naszym przedszkolu i nauczycielami. Dodatkową zmianą jaka się pojawiła w naszej placówce jest zagospodarowanie przestrzeni tarasu tak by sprzyjał eksploracji, działań na świeżym powietrzu, znajdują się min. nowe parasole jako ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem, maty imitujące sztuczną trawę; stoliki i krzesła oraz klocki do tworzenia różnych konstrukcji, działań przestrzennych. Na terenie również pojawiły się bramki do gry w piłkę nożną (w wydzielonej przestrzeni za górką) oraz zawisł kosz do gry w koszykówkę. Konstrukcja drewniana jest codziennie napełniana wodą tak by dzieci mogły działać w związku z tym bardzo prosimy o ubrania na zmianę – u nas działamy z wodą i piaskiem – efekt błoto.  W „śmiałym ogrodzie” wspólnie sadzimy kwiaty , warzywa, zioła. Każda grupa ma wydzieloną własną przestrzeń do tego typu działań gdzie sami wraz z nauczycielami z grupy decydują o tym co chcą zasadzić. Dzieci w śmiałym ogrodzie są wyposażone w narzędzia potrzebne do pielęgnacji, sadzenia i wszelkich działań ogrodowych.  Drodzy rodzice ogród jest ogromny więc bardzo prosimy o wsparcie w różnych działaniach typu sadzenie, pielenie oraz inne działania tworzące przestrzeń dla naszych dzieci. Zapraszamy do wspólnego tworzenia i współpracy. Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat działań w śmiałym ogrodzie zachęcamy do zajrzenia na stronę (https://smialyogrod.frd.org.pl/).

„Dzieci mają wychodne: – Program zakłada wyprawy z grupami dzieci na tereny przyrodnicze, niezależnie od pogody – park Cytadela, tereny nadwiślańskie- realizowanie programu przedszkola w tym min. rozwój poznawczy – badanie przyrody w praktyce, kształtowanie zaradności, umiejętności ruchowych, rozwoju społecznego i emocjonalnego. Wszystkie najważniejsze informacje o programie „Dzieci mają wychodne” można znaleźć na stronie www.dziecimajawychodne.pl

Sanford  Harmony  (SEL)   program wspierający rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych u dzieci, który pomaga nawiązywać relacje koleżeńskie, ułatwia współpracę, uczy komunikacji oraz rozwiązywania problemów. Wszystkie najważniejsze informacje o programie można znaleźć na stronie http://sanfordharmony.pwn.pl/ 

„Oddycham nosem cały rok II – program ma na celu profilaktykę i uświadamianie rodziców, dzieci i nauczycieli w tematyce oddychania nosem. Trzeba pamiętać, że prawidłowe oddychanie jest fundamentem zdrowia i życia! Jeżeli zauważymy, że dziecko nieprawidłowo oddycha (torem ustnym) powinniśmy jak najszybciej podjąć kroki w celu ustalenia przyczyn i wdrożyć odpowiednie działania.

„Poruszające Bajki o Ekologii” – zajęcia odbywają się w przedszkolu i są bezpłatne, finansowane przez Ministerstwo Zdrowia. Realizowanych jest 10 tematów w formie warsztatów trwających 45 – 60 minut. Zajęcia prowadzą 2 trenerki z wykształceniem wyższym kierunkowym (psychologia, pedagogika). Wychowawca otrzymuje pakiet materiałów do dalszej pracy, dzięki któremu pogłębia tematykę warsztatów. Nauczyciele uczestniczą w 2-godzinnym spotkaniu, które pomaga adekwatnie wspierać dzieci. Rodzice uczestniczą w 2-godzinnym spotkaniu, podczas którego omawiane są domowe sposoby na ekologię. Rodzice otrzymują dostęp do e-booka „Jak mądrze działać ekologicznie w domu?”, a nauczyciele e-booka “jak mądrze działać ekologicznie w przedszkolu?

Ogólnopolska akcja „Dzieci Uczą Rodziców”celem jest wsparcie procesu edukacji dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym, zachęcenie rodziców do zwiększenia ilości czasu poświęcanego na wspólną naukę z dziećmi, dostarczenie nauczycielom darmowych materiałów edukacyjnych . www.dzieciuczarodzicow.pl 

Kampania Rowerowy Maj – organizowana przez Miasto Stołeczne Warszawa przy współpracy z Miastem Gdańsk. Kampania, której celem jest promocja komunikacji rowerowej, zdrowego trybu życia i ekologii. www.rowerowymaj.eu  

„Skąd się biorą produkty ekologiczne” – program organizowany przez Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie i skierowany  do dzieci 5-6 letnich. Celem jest nabywanie wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych.

„Więcej Wiem Mniej Choruję”, „Chroń się przed Kleszczami wszystkimi sposobami” –  program organizowany przez Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w m.st. Warszawie i skierowany  do dzieci wszystkich grup wiekowych. Celem jest propagowanie zdrowego stylu życia. 

„Czytanie na Dywanie” w każdej grupie zapraszamy rodziców, którzy czytają dzieciom swoją ulubioną książkę z dzieciństwa lub książkę przez siebie wybraną. Więcej informacji w grupach.  

„Ciekawe Zawody”zapraszamy rodziców w grupach do opowiedzenia, przedstawienia tego co robią. Więcej inf. w grupach.

W ramach realizowanej przez przedszkole podstawy programowej nauczycielki we wszystkich grupach prowadzą zajęcia związane z różnego rodzaju aktywnością dzieci, ujętą w tygodniowym planie pracy. Zajęcia prowadzone przez nauczycielki w grupach mają formę zintegrowaną, łączącą różne formy aktywności dzieci :

  • językowo-literacką i słuchową
  • społeczno-przyrodniczą
  • matematyczną
  • plastyczno-techniczną i grafomotoryczną
  • ruchowo zdrowotną
  • muzyczną

W tygodniowych planach pracy zajęcia te określone są jako „zajęcia edukacji przedszkolnej”.