Godło Polski

materiały dla 3-4 latków

23.03.2020r.

Dzień dobry,

1. Uczymy się III zwrotki piosenki Pobudka:

Wystawiły kwiatki nosy,
jeden goły, drugi bosy,
w nowe płatki się ubrały,
razem z wiosną zaśpiewały.

2. Mała rozgrzewka: marsz, marsz na piętach, bieganie  


3. A teraz pora na zaśpiewanie całej piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=uvMa8ihLKco

4. Zagadki muzyczne  

Dziękuję za spotkanie, do zobaczenia!

Monika Mirecka

 

 20.03.2020r.

Dzień dobry,

dzisiaj uczymy się II zwrotki piosenki o wiośnie:

1.
Jak się żaden z was nie ruszy,
powyciągam was za uszy!
Łapcie buty! Łapcie kapcie!
Nie ziewajcie! I nie chrapcie!

Powtarzamy I i II zwrotkę wraz z refrenem.

2.Dodajemy ruch, który opracowaliśmy na poprzednich zajęciach do zwrotki I i uczymy się "pokazywania" w II zwrotce

Jak się żaden z was nie ruszy-grożenie paluszkiem
powyciągam was za uszy-udajemy, ze wyciągamy kwiatki z ziemi
Łapcie buty łapcie kapcie-udajemy, że łapiemy coś w powietrzu
nie ziewajcie! I nie chrapcie -przykładamy obie dłonie do prawego, a potem lewego policzka, jak przy zasypianiu

refren-bieganie na paluszkach między grządkami. 

3. Słuchamy nagrania do 1:55 (oczywiście można słuchać do końca, jeśli dziecko się nie znudzi)


https://www.youtube.com/watch?v=a0hFZPvanMs

warto porozmawiać o tej muzyce, czy jest skoczna (tu proszę podać przykład: "jak piłeczka", "jak konik polny" i poskakać z dzieckiem), czy raczej spokojna, łagodna, bardziej jak kołysanka, jak płynące chmurki, jak lecące ptaki (można się wspólnie pokołysać). A może dziecko samo potrafi to określić? Choć jest to trudne zadanie i dopiero tego się uczymy. :D

4.Odtwarzamy muzykę ponownie, prosimy, żeby dziecko zamieniło się w ptaszka i  biegło delikatnie na paluszkach, z rozłożonymi "skrzydłami" (do 0:35), następnie prosimy (tu zmienia się muzyka), żeby kucnęło i powolutku "wyrastało spod ziemi jak kwiat) do 1:0. Bo "ptaszek wypuścił z łapek nasionka, a teraz wyrasta z nich roślina".1:0 Tu znowu wracają "ptaszki", aż do 1:28, gdzie po kucnięciu, wyrastają nowe kwiatki.
1:55 tu można zaproponować dziecku improwizację bez narzucania ruchu, czyli "zatańcz tak jak czujesz, jak potrafisz". Każda forma wyrażenia muzyki ruchem jest dobra i poprawna. Pilnujemy tylko, żeby "zgadzała się"z charakterem utworu, w tym wypadku łagodnym bez podskoków, czy tupania. Chodzi o to, żeby umysł i ciało zintegrowały się z dźwiękami, a że jest to utwór o właściwościach wyciszających, idealnie nadaje się na zakończenie zajęć.


Mam nadzieję, że i Rodzice choć trochę się zrelaksowali...

Pozdrawiam i do następnego spotkania!

Monika Mirecka

 

18.03.2020r.

Dzień dobry,

piękna wiosna za oknem, a ja zapraszam na drugie spotkanie z rytmiką.

Proszę o przygotowanie kubka, łyżki, kredek i kartki papieru.

1.Zaczniemy od powtórzenia piosenki Pobudka z ogródka, nadal ćwiczymy I zwrotkę i refren

https://www.youtube.com/watch?v=uvMa8ihLKco

A teraz spróbujemy zinscenizować słowa piosenki:

Wiosna rano z łóżka wstała-przeciągamy się
Halo kwiatki-zawołała- przykładamy dłoń do policzka żeby nas lepiej było słychać
Czemu jeszcze w ziemi tkwicie? -łapiemy się pod boczki
Może wreszcie się zbudzicie?- tupnięcie nóżką i groźna minka :D 

refren-bieganie na paluszkach między grządkami.

Słuchamy pozostałych zwrotek, próbujemy podśpiewywać, a refren śpiewamy odważnie, bo już go znamy.

I jak? Wyszło fantastycznie, prawda? :D 

To teraz zadanie nr 2
Pamiętamy z poprzednich zajęć, że muzyka może być głośna lub cicha.
Poszukamy teraz w naszym mieszkaniu różnych "instrumentów". Zaczniemy od podłogi. 
Stukamy paluszkami w podłogę 
Stukamy kredką w podłogę -to jest zdecydowanie głośniejsze, prawda?
Stukamy kredką w kubek
Stukamy łyżką w kubek-Oooo, to jest wyjątkowo mocny dźwięk!
Za zgodą mamy, można wypróbować inne "instrumenty". Może drzwi, a może...kaloryfer?


3. Powtórzenie zabawy w ciche i głośne zwierzątka. Dzisiaj możemy zamienić się w coś innego :D
Przy głośnej muzyce idziemy mocnym krokiem, przy cichej-skradamy się
https://soundcloud.com/user-956760406/4-nagranie-muzyki-g-o-nej?in=user-81833125/sets/mac


4.Siadamy,"nakręcamy" uszy do słuchania, a w tym czasie dorosły puszcza nam taką muzykę:

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

słuchamy uważnie. To jest Wiosna, taki tytuł ma ten utwór. Słychać, że to wiosna, wszystko budzi się do życia, rozkwitają kwiaty
śpiewają ptaki, robi się zielono dookoła.
To teraz posłuchamy jeszcze raz, a w trakcie narysujemy to, co nam się z tym utworem skojarzyło. 
Ciekawe, jakich kolorów użyjemy? :D Czy będzie dużo czarnego?! A może brązowego? Chyba nie :D


Kończymy na dzisiaj. Ale spotkamy się pojutrze. Już szykuję dla Was nowe zadania!


 

17.03.2020r.

Jeśli znajdziecie Państwo czas (zadania nie będą zbyt czasochłonne), to zapraszam do wspólnej zabawy z dzieckiem, bądź dziećmi i innymi członkami rodziny. Muzyka daje ukojenie i pozwala odwrócić choć na chwilę uwagę od trudnej sytuacji, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Dlatego serdecznie zapraszam do pierwszego zadania:

1.Piosenka Pobudka z ogródka https://www.youtube.com/watch?v=uvMa8ihLKco

Słuchamy wspólnie piosenki. Proszę o wytłumaczenie dzieciom, co to jest "pobudka", z doświadczenia wiem, że śpiewają zazwyczaj "kogutka" :D Przy okazji, można się pobawić tak: dziecko zasypia, a mama (tato, babcia, brat) robi pobudkę cichą (łaskotki, głaskanie) lub głośną (klaskanie, tupanie itp). Kołysanka do spanka ;) https://www.youtube.com/watch?v=QOYZuDzph9I

2. Czytamy dziecku po kawałku tekst pierwszej zwrotki i prosimy, żeby dziecko powtarzało po nas. Potem czas na refren (też po kawałku) i wreszcie odtworzenie muzyki i wspólne śpiewanie. Nie nauczymy się naraz całej piosenki, więc będzie nam towarzyszyć przy następnych spotkaniach. 
Tekst:
1. Wiosna rano z łóżka wstała.
- Halo, kwiatki! - zawołała.
- Czemu jeszcze w ziemi tkwicie?
Może wreszcie się zbudzicie?

Ref. Pobudka! Pobudka! Czas wracać do ogródka!
Pobudka! Pobudka! Na grządki wracać czas!
Pobudka! Pobudka! Czas wracać do ogródka!
Pobudka! Pobudka! Powtarzam jeszcze raz!

2. Jak się żaden z was nie ruszy,
powyciągam was za uszy!
Łapcie buty! Łapcie kapcie!
Nie ziewajcie! I nie chrapcie!

Ref. Pobudka! Pobudka!...

3. Wystawiły kwiatki nosy,
jeden goły, drugi bosy,
w nowe płatki się ubrały,
razem z wiosną zaśpiewały.

Ref. Pobudka! Pobudka! Czas wracać do ogródka!
Pobudka! Pobudka! Na grządki wracać czas!
Pobudka! Pobudka! Czas wracać do ogródka!

2. https://soundcloud.com/user-956760406/4-nagranie-muzyki-g-o-nej?in=user-81833125/sets/mac  Odtwarzamy melodię tylko do 0:37 (żeby dziecko się nie znudziło) i pytamy, czy coś się zmieniło. Trzylatek, może mieć jeszcze problem ze zróżnicowaniem dynamiki, więc podpowiadamy, że najpierw jest głośno, potem ta sama melodia jest grana ciszej. Zadajemy pytanie jakie zwierzątko jest duże i porusza się ciężkim krokiem, a które jest malutkie i porusza się cichutko. Wyznaczamy dziecku następujące zadanie: Puszczamy całość i prosimy, żeby dziecko maszerowało po obwodzie koła.  Zamienia się w wybrane przez siebie zwierzątko, w zależności od zasłyszanej muzyki (kot i myszka, słoń i zajączek itp) Kiedy melodia jest głośna, dziecko maszeruje wyraźnie zaznaczając każdy krok (tupanie), kiedy melodia zmienia się na cichą, dziecko stąpa na paluszkach, skrada się po cichutku. Jeśli nie ma możliwości, żeby dziecko poruszało się po pokoju (brak miejsca, stojące sprzęty), zamieniamy marsz na klaskanie i uderzanie w kolanka. 


 Pozdrawiam serdecznie Dzieci i Rodziców. Do zobaczenia niebawem

Monika Mirecka rytmiczka

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.