Czas: g. 7-8:50
|
Poranek – to czas schodzenia się dzieci do przedszkola.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
Powitania indywidualne między dziećmi, dorosłymi i dziećmi
-
rozmowy na interesujące dzieci tematy
-
zabawy według pomysłu dzieci z wykorzystaniem zabawek, miejsc, rekwizytów znajdujących się w sali
-
inne aktywności dzieci w kącikach zainteresowań np.: malowanie farbami; rysowanie, wycinanie, doświadczenia z wodą, piaskiem, narzędziami do majsterkowania, konstruowanie z klocków i innych materiałów
-
spontaniczne uczenie się od innych dzieci
-
kolegowanie się z dziećmi z innych grup
-
prace porządkowe po zabawie
-
wyznaczanie dyżurnych, ustalenie z nimi zadań na dany dzień
-
wspólny krąg grupowy – rozmowy na ważne tematy; planowanie dnia
-
zabawy ruchowe prowadzone przez nauczycielkę lub chętne dziecko/dzieci
|
Czas: g. 9-9:30
|
Śniadanie – to czas na spotkanie się przy wspólnym posiłku. Coś dla ciała i dla ducha.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
przygotowanie przez dyżurnych stołów do śniadania (we współpracy z dorosłymi)
-
higiena osobista: mycie rąk
-
wspólne śniadanie: decydowanie przez dzieci co i ile zjem; komponowanie własnych kanapek, nalewanie zupy mlecznej, posługiwanie się sztućcami, podawanie tacek z jedzeniem, proszenie o pomoc i pomaganie, dbanie, by dla wszystkich starczyło (np.: dżemu, pieczywa); rozmowy przy stole; używanie zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, smacznego, nie, dziękuję
-
porządkowanie po śniadaniu: odnoszenie talerzyków i kubków na tacę, wycieranie stołów, sprzątanie odruchów ze stołu, zasuwanie za sobą krzesełka
-
porządkowanie po śniadaniu przez dyżurnych: znoszenie na wózek tac z pozostałym jedzeniem, okolicznościowa współpraca z dorosłym
|
Czas: 9:30- 11
|
Nasz dzień, część I – to czas na planowane działania dydaktyczne, wychowawcze oraz własne aktywności dzieci wynikające z potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
zajęcia dydaktyczne skierowane do wszystkich dzieci, realizowane wg planu tygodniowego
-
działania edukacyjne z chętnymi dziećmi
-
działania i aktywności dzieci w tematycznych kącikach zainteresowań
-
teatrzyki, zajęcia LABOLO, spotkania biblioteczne i inne okolicznościowe atrakcje
-
prace porządkowe w Sali
|
Czas: 11- 12:30
|
W ogrodzie – czas na doskonalenie samodzielności oraz swobodne aktywności w ogrodzie.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
przygotowanie do wyjścia na dwór- toaleta, samodzielne ubieranie się w szatni, pomoc koleżeńska: zgłaszanie problemów i pomaganie na prośbę oraz uczenie się czynności samoobsługowych od innych dzieci, dorosłych; dbanie o swoje i cudze rzeczy; przestrzeganie zasady PRYWATNOŚCI szafek, stosowanie w praktyce ustalonych w grupach zasad bezpieczeństwa (np.: sposobów oczekiwania na wyjście, ustawiania się)
-
przejście na przedszkolny teren zabaw lub wyjście z przedszkola
-
swobodne zabawy według pomysłów dzieci z wykorzystaniem sprzętów i zabawek ogrodowych
-
obserwacje pogody, przyrody, rozmowy okolicznościowe
-
pomoc w porządkowaniu ogrodu, dbanie o niego ( np.: grabienie liści, zgarnianie śniegu, sadzenie kwiatów, podlewanie roślin)
-
zgłaszanie swoich potrzeb nauczycielowi
-
informowanie nauczyciela o trudnych sytuacjach lub innym niebezpieczeństwie
-
reagowanie na prośby innych dzieci, pomoc innym dzieciom
-
integracja między grupami
-
sprzątanie zabawek na zakończenie pobytu w ogrodzie
-
reagowanie na umówione sygnały dźwiękowe/wizualne oznaczające koniec pobytu i zbiórkę dzieci
-
powrót do przedszkola
|
Czas: g 12:30-13
|
Obiad - to czas na spotkanie się przy wspólnym posiłku. Coś dla ciała i dla ducha.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
przygotowanie przez dyżurnych stołów do obiadu (we współpracy z dorosłymi)
-
higiena osobista: mycie rąk
-
wspólny obiad: decydowanie przez dzieci co i ile zjem; samodzielne nalewanie zupy, komponowanie i nakładanie II dania, posługiwanie się sztućcami, podawanie pojemników z jedzeniem, proszenie o pomoc i pomaganie, dbanie, by dla wszystkich starczyło (np.: mięsa, śmietany, kompotu); rozmowy przy stole; używanie zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, smacznego, nie, dziękuję
-
porządkowanie po obiedzie: odnoszenie talerzy i kubków na tacę, wycieranie stołów, sprzątanie ze stołu, zasuwanie za sobą krzesełka
-
porządkowanie po obiedzie przez dyżurnych: znoszenie na wózek pojemników z pozostałym jedzeniem, okolicznościowa współpraca z dorosłym
|
Czas g. 13- 13:15
|
Relaks poobiedni – to czas na odpoczynek i higienę osobistą.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
odpoczynek na kocach
-
czytanie/oglądanie książek, ciche rozmowy
-
słuchanie bajek
-
jeżeli dzieci potrzebują więcej czasu na odpoczynek lub chcą spać mogą skorzystać z materacy i ustalonych przez grupę miejsc relaksu
-
higiena osobista: mycie zębów
|
Czas g. 13:15 – 14:30
|
Nasz dzień, część II – to czas na własne aktywności dzieci wynikające z potrzeb edukacyjnych, rozwojowych, społecznych oraz rozmowę w kręgu podsumowującą dzień.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
swobodna zabawa wg pomysłów i inwencji dzieci z wykorzystaniem rekwizytów, przedmiotów, materiałów, narzędzi i zabawek zgromadzonych w sali przedszkolnej
-
działania edukacyjne z chętnymi dziećmi
-
działania edukacyjne z dziećmi o specyficznych potrzebach rozwojowych
-
zajęcia dydaktyczne z cała grupą (według planu tygodniowego np.: gimnastyka, j. angielski)
-
działania i aktywności dzieci w tematycznych kącikach zainteresowań
-
gry i zabawy stolikowe
-
zabawy ruchowe prowadzone przez nauczycielkę lub chętne dzieci
-
zabawy w ogrodzie (w zależności od pogody i okoliczności dnia oraz w sezonie: wczesna jesień, wiosna, lato )
-
prace porządkowe w sali
-
rozmowa w kręgu - podsumowanie dnia
|
Czas g. 14:30 - 15
|
Podwieczorek - to czas na spotkanie się przy wspólnym posiłku. Coś dla ciała i dla ducha.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
przygotowanie przez dyżurnych stołów do podwieczorku (we współpracy z dorosłymi)
-
higiena osobista: mycie rąk,
-
wspólny podwieczorek: decydowanie przez dzieci co i ile zjem; komponowanie własnych kanapek, posługiwanie się sztućcami, podawanie tacek z jedzeniem, proszenie o pomoc i pomaganie, dbanie, by dla wszystkich starczyło (np.: dżemu, pieczywa); rozmowy przy stole; używanie zwrotów grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, smacznego, nie, dziękuję
-
porządkowanie po podwieczorku: odnoszenie talerzyków i kubków na tacę, wycieranie stołów, sprzątanie odruchów ze stołu, zasuwanie za sobą krzesełka
-
porządkowanie po podwieczorku przez dyżurnych: znoszenie na wózek tac z pozostałym jedzeniem, okolicznościowa współpraca z dorosłym
|
Czas g. 15-17
|
Po podwieczorku – to czas spotykania się i zabawy dzieci z różnych grup, czas pożegnań z przedszkolem i powitań z rodzicami oraz rozchodzenia się dzieci do domów.
|
Co się wtedy dzieje:
|
-
pożegnania indywidualne między dziećmi, dorosłymi i dziećmi
-
rozmowy na interesujące dzieci tematy
-
zabawy według pomysłu dzieci z wykorzystaniem zabawek, miejsc, rekwizytów znajdujących się w sali oraz własnych zabawek przyniesionych z domu
-
odpoczynek wg potrzeb dzieci
-
inne aktywności dzieci w kącikach zainteresowań np.: malowanie farbami; rysowanie, wycinanie, doświadczenia z wodą, piaskiem, narzędziami do majsterkowania, konstruowanie z klocków i innych materiałów
-
spontaniczne uczenie się od innych dzieci
-
kolegowanie się z dziećmi z innych grup
-
zabawy ruchowe prowadzone przez nauczycielkę lub chętne dziecko/dzieci
-
prace porządkowe po zabawie
-
dzielenie się z rodzicem swoimi dokonaniami (np.: pokazywanie rysunków, konstrukcji, opowiadanie o dniu przedszkolnym)
-
ok. g 16.30 – II podwieczorek ( o ile zostanie coś z I podwieczorku)
|