Godło Polski

poniedziałkowe dzieci

23.03.2020r.

Poniżej przedstawiam ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych. Są to ćwiczenia dla wszystkich dzieci uczęszczających w poniedziałki na zajęcia:

1. Pionizacja języka - podnosimy wąski, zaostrzony język do wałka dziąsłowego (wałek dziąsłowy to taki "schodek" - pierwszy fragment podniebienia twardego, znajdujący się zaraz za górnymi przednimi zębami - siekaczami); bardzo proszę pamiętać o bardzo szeroko otwartej buzi; 20 powtórzeń.


2. "Malowanie sufitu" - buzia szeroko otwarta, ustawiamy język za górnymi przednimi zębami - siekaczami i przesuwamy język po podniebieniu twardym w kierunku gardła i wracamy z powrotem do zębów; ważne: proszę pamiętać, aby nie odrywać czubka języka od podniebienia twardego, czubek języka ma przez cały czas dotykać podniebienia twarego; 20 powtórzeń.


3. "Malowanie podłogi" - buzia szeroko otwarta, ustawiamy język za dolnymi przednimi zębami i przesywamy do tyłu w kierunku gardła, a następnie z powrotem wracamy do zębów) 20 powtórzeń.


4. Koniki (kląskanie) - przyklejamy język całą szerokością do podniebienia twardego i odklejamy z głośnym mlaśnięciem, usta są ułożone naprzemiennie szeroko, wargi rozciągnięte i w dzióbek; raz szeroko rozciągnięte, raz w dzióbek; wykonujemy to ćwiczenie nieprzerwanie przez minutę.


5. Podnosimy język wysoko do nosa ( tak, jakbyśmy chcieli dotknąć czubka nosa) 20 powtórzeń).


6. Opuszczamy język na brodę (tak, jakbyśmy chcieli dotknąć czubkiem języka czubka brody) 20 powtórzeń.


7. Oblizujemy górną wargę (bardzo dokładnie, od jednego kącika ust do drugiego) przez minutę.


8. Oblizujemy dolną wargę (bardzo dokładnie, od jednego kącika ust do drugiego) przez minutę.


9. Całusek/pyszczek rybki/dzióbek; 30 powtórzeń.


10. Trąbka/rulonik  (zwijamy język poprzecznie lub podłużnie); 15 powtórzeń.


Dzieci potrafią wykonywać te ćwiczenia, trzeb jednak ćwiczyć systematycznie, najlepiej codziennie.


Ważne! Ćwiczenia najlepiej wykonywać przed lustrem. Dobrze byłoby, gdyby rodzic ćwiczył razem z dzieckiem.

Wieczorem poszę przeczytać dziecku bajkę (może być klasyka bajek dla dzieci, np. baśnie Andersena lub inne) i porozmawiać z dzieckiem o przeczytanej treści - rozwój językowy.

Karolina Napierała 


 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.