Godło Polski

Plan na kolejny tydzień

Pracujemy na komplecie ćwiczeń edukacyjnych „Planeta dzieci” ( Części 1, 2, 3, 4; Liczę; Piszę i czytam;  Wyprawka; Kodowanie). WSiP, Wydanie I (2020).

Do diagnozy dojrzałości szkolnej wykorzystujemy karty „Diagnoza gotowości szkolnej”. WSiP, Wydanie III (2020)

Wstępna diagnoza gotowości szkolnej została przeprowadzona w październiku 2020. Informacje wraz z wynikami diagnozy zostały przekazane rodzicom do końca października 2020 r.

Końcowa diagnoza gotowości szkolnej planowana jest na kwiecień 2020 roku.

Rodzice, którzy chcą otrzymać informacje o gotowości dziecka do szkoły przed 30 kwietnia proszeni są o kontakt z nauczycielkami grupy co najmniej na 2 tygodnie wcześniej.

***************************

 

TEMATY TYGODNIOWE ZREALIZOWANE W GRUPIE „0” W ROKU SZKOLNYM 2020/2021.

LOCKDOWN OD 29.03.21R.

 

UWAGA „ZERÓWKA” - propozycja na tydzień od 12 do 16 kwietnia

W związku z przedłużającą się nieobecnością dzieci w przedszkolu proponuję, by „Zerówkowicze” wykonali w domu ćwiczenia z części 4 „Planety dzieci”. Zadania do wykonania według poleceń znajdują się na stronach 2 - 11. Dzieci mogą je wykonać we własnym tempie w ciągu najbliższego tygodnia (12-16.04.2021).

Po powrocie dzieci do przedszkola wrócimy na chwilę do tematu i treści zawartych w ćwiczeniach. Jeśli będzie taka potrzeba przepracujemy je grupowo lub indywidualnie.

Ćwiczenia są do odbioru w naszym przedszkolu od piątku (9.04) w godzinach 8-14 lub ewentualnym kontakcie telefonicznym (tel.: 22 839 05 08).

Serdecznie pozdrawiam i wracam już do zdrowia

Magda Korsak

 

9.04.2021

1. Zabawa słowna „Dziś czuje się jak… (jeż, lew, kot), bo… (wszystkich bym kłuł, na wszystkich bym naryczał, do każdego się przytulił). Pytania o samopoczucie i odpowiedzi w tej konwencji warto powtarzać przez cały dzień włączając całą rodzinę.

2. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu „Fale”. Uczestnicy stają naprzeciwko siebie. Trzymają w dłoniach przeciwległe końce dwóch szalików (chust, materiałów). Na dany sygnał szaliki zaczynają jednocześnie falować, falują „na przemian”, naciągają się, przeciągają „na krzyż”. Uczestnicy mogą wymyślać swoje sposoby na poruszanie szalikami. Ważne jest ustalić zasadę bezpiecznej zabawy: trzymamy mocno szalik. Gdy czujemy, że wyślizguje się z ręki krzyczymy ZABAWA STOP, żeby ostrzec uczestnika o sytuacji.

3. Jaki to numer? Zabawa matematyczna. Podczas spaceru obserwujemy z dzieckiem tramwaje, autobusy. Dziecko samodzielnie lub z pomocą dorosłego odczytuje numery pojazdów. Np.: jedzie piętnastka, odjechało sto szesnaście. Dziecko może na chodniku narysować kredą uproszczony przystanek tramwajowy lub autobusowy i zapisać jakie numery pojazdów na nim się zatrzymują. Dorosły odczytuje je. Wspólnie wymyślają gdzie można dojechać takim tramwajem lub autobusem (np.: do ZOO, do babci, do przedszkola, do pracy taty).

 

8.04.2021

1. Zabawy na dworze „Przeplatanki”. Dziecko i dorosły odrysowują na przemian swoje stopy lub rysują kredą na chodniku uproszczone formy stóp. Gdy będzie ich około 10-20 przeliczają i umawiają się, że trzeba przejść po śladach stóp ale nie wolno stanąć np.: na trzeciej, szóstej i dziewiątej stopie.

2. Działania praktyczne „Węzły”. Potrzebne będą sznurki, linki lub długie sznurowadła. Uczymy się razem z dzieckiem robienia węzłów wg wybranych wzorów. Uwaga: warto zajrzeć na stronę gdzie w przystępny sposób pokazane jest jak wykonać proste węzły - https://blog.clickandboat.com/pl/wezly-zeglarskie/

3. Labirynt. Dziecko układa z linek (sznurków, sznurowadeł) drogę labiryntu. Na przykład z 3 linek tworzy 3 poplątane ze sobą drogi. Układa je na kartce. Rysuje wymyślone postaci i zapisuje przy starcie ich imiona. Na końcach labiryntu rysuje np.: przedmioty, które trzeba połączyć z postaciami. Najpierw przejście labiryntu wykonuje dorosły uczestnik. Potem układa labirynt i rysuje postaci oraz „fanty”, a dziecko przechodzi labirynt i odgaduje rozwiązanie.

 

7.04.2021

1. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu „Chłopek”. Dziecko samodzielnie lub z naszą pomocą rysuje na chodniku „chłopka” czyli : 4 dość duże pola kwadratowe, jedno nad drugim. Oznacza pola cyframi 1,2,3. Przy 3 dorysowuje po bokach po jednym kwadracie – oznacza cyframi 4,5. Dalej dorysowuje nad polem oznaczonym cyfrą 3 jeszcze jeden kwadrat i oznacza cyfrą 6. Nad nim dorysowuje wielkie koło czyli „głowę”. Dzieli ją na pół i oznacza każdą połówkę cyframi 7/8.

Gdy „Chłopek” jest narysowany uczestnicy zaczynają grę: rzucamy kamykiem na kolejne pola (1,2,3,4,5,6,7,8) i skaczemy po polach. Na polu 4 i 5 trzeba skoczyć w rozkroku. Na polu 7 i 8 trzeba podskoczyć i się obrócić. Gdy „wracamy” podnosimy kamyk i wracamy do punktu wyjścia. W ten sposób zaliczamy wszystkie pola.
Uwaga: nie można nadepnąć na linie (wtedy tracimy kolejkę); jeżeli nie uda się rzucić kamykiem na kolejne pole też tracimy kolejkę; skoki wykonujemy w partiach: obunóż, na lewej, na prawej nodze (wtedy na polu 4 i 5 oraz 7 i 8 robimy rozkrok).

2. Planujemy zakupy – działanie praktyczne. Przed wyjściem do sklepu proponujemy dziecku wspólne zrobienie listy zakupów. Dziecko rysuje lub pisze, co trzeba będzie kupić.

3. W sklepie – zakupy z listą. Podczas pobytu w sklepie dziecko odczytuje zapisane do kupienia produkty i wkłada je do koszyka.

 

6.04.2021r.

1. Praca techniczna „Zakładka do książki”. Zachęcamy dziecko by wykonało kilka zakładek do książek. Proponujemy następujące techniki:

- „Zakładka – przeplatanka”. Dziecko wycina z brystolu (grubszej kartki) prostokąt o wymiarach około: 5 x 10 cm. Dziecko samodzielnie lub z pomocą dorosłego nacina kilkukrotnie wszerz kartkę, wycina 2-3 kolorowe paski (długości zakładki  i szerokości ok 1,5 – 2 cm). Przeplata paski przez nacięcia zakładki. Końce przykleja by się nie wysuwały.

„Zakładka – nawlekanka”. Dziecko nawleka na nitkę lub cienką żyłkę koraliki. Każdy koniec nitki lub żyłki zabezpiecza przyklejając do nich z obu stron wycięty podwójnie kwiatek (serce, kółko, kwadrat itp.). Ważne by dziecko zmierzyło długość zakładki przed przystąpieniem do nawlekania – zakładka powinna być dłuższa niż szerokość potencjalnej książki o około 6 cm.

2. Aktywność poznawcza z wykorzystaniem książki popularnonaukowej. Proponujemy, by dziecko obejrzało wybraną przez siebie książkę popularnonaukową (np.: o zwierzętach lub roślinach) i zaznaczyło papierowymi zakładkami te strony, które są dla niego interesujące. Ustalamy z dzieckiem, że wspólnie odczytamy zaznaczone informacje np.: za pół godziny, czy godzinę. Dziecko samodzielnie lub z naszą pomocą ustawia budzik na odpowiednią porę. Gdy budzik dzwoni, zgodnie z umową przerywamy swoje zajęcia i czytamy razem z dzieckiem interesujące go informacje. Uwaga: jeżeli widzimy, że stron „do przeczytania” jest dużo możemy podzielić czytanie na 2-3 części, w zależności ile czasu jednorazowo możemy poświęcić dziecku.

3. Ćwiczenia grafomotoryczne „Kalkujemy”. Potrzebna będzie kalka techniczna (półprzeźroczysta) lub koszulka biurowa, oraz miękki ołówek lub flamaster „niezmywalny”, 2 klipsy biurowe. Dziecko ( np.: w przerwie aktywności z ćwiczenia 2) wybiera dużą ilustrację z książki popularnonaukowej do przekalkowania (skopiowania). Jeśli kalkuje, to arkusz kalki przycięty do rozmiarów strony książki przymocowuje na górze i dole klipsami (kalka nie przesuwa się) i odrysowuje kontury i szczegóły ilustracji. Potem może ją pokolorować flamastrami. Jeżeli kopiuje na koszulce biurowej, to trzeba koszulkę przymocować klipsami do kartki i rysować na niej kontury flamastrem. Gdy kontury już są narysowane dziecko odpina koszulkę, wsadza do środka czystą kartkę papieru (lepiej widać kontury)  i koloruje obraz flamastrami.

 

2.04.2021

1. Zabawa ruchowa z elementami czworakowania „Kotki”. Dzieci naśladują ruchy kotów domowych. Do zabawy warto dać motek włóczki, za którym „kot” może  biegać, rozwijać, podrzucać itp. Na zakończenie zabawy zamieniamy „kota” w pomocnika i prosimy, by zwinął włóczkę w kłębek.

2. Zabawa plastyczna „Patyczki i waciki”. Potrzebne będą patyczki do czyszczenia uszu i waciki do demakijażu, nożyczki, klej. Dziecko układa z patyczków i wacików dowolne obrazy. Gdy zdecyduje się już na ostateczną kompozycję może elementy przykleić do kolorowej kartki papieru. Uwaga: warto użyć kleju typu wicol.

3. Zabawa matematyczna „Patyczaki”. Każdy uczestnik ma do dyspozycji 10 patyczków do czyszczenia uszu. Uczestnicy na zmianę zadają sobie zadania – co mają ułożyć (np.: 3 kwiatki; domek; 2 choinki; 4 gwiazdki; śmieszka). Jeżeli brakuje patyczków, to mogą „pożyczyć”. Każdy na zakończenie liczy ile patyczków było mu potrzebne do ułożenia zadania. Ile patyczków pożyczył. Ile patyczków mu zostało.

 

1.04.2021

1. Prawda czy fałsz? Zabawę warto prowadzić przez cały dzień zadając sobie nawzajem „podchwytliwe stwierdzenia”. Na przykład:

- Dziś można kłamać.

- Zawsze można kłamać.

- Nigdy nie można kłamać.

- Nigdy w kwietniu nie pada śnieg.

- Po nocy przychodzi dzień.

- Śpi się w nocy.

- Wszyscy lubią pomidorową z ryżem.

2. Zabawa plastyczna „Co by było gdyby… wszyscy i wszystko było trójkątne?” Dziecko rysuje jak wtedy wyglądałby świat. Na zakończenie warto obejrzeć ilustrację i wspólnie pośmiać się z takiej „trójkątnej” wizji.

3. Zabawa ćwicząca słuch i pamięć „Śmieszne pomyłki”. Uczestnicy wybierają znany im dobrze tekst piosenki lub wiersza i śpiewają go lub mówią wstawiając słowa, których nie było w oryginale. Pozostali uczestnicy muszą wyłapać każde takie słowo i zastąpić go tym oryginalnym.

 

Propozycje zabaw edukacyjnych do przeprowadzenia w domu. Grupa „Zerówka”- marzec.

 

31.03.2021

1. Ćwiczenia grafomotoryczne „Chińska litera”.  Razem z dzieckiem wyszukujemy w internecie wzory  chińskich liter (np.: zs-halinow.edu.pl 4-PISMO CHIŃSKIE) i piszemy je na kartce. Warto mieć do tego dość cienki pędzelek i czarną farbę lub tusz.

2. Czytamy mapy. Gdzie są Chiny? Na mapie świata lub (i) globusie szukamy Chin. Dziecko samodzielnie lub z pomocą dorosłego odczytuje nazwę kontynentu, na którym leżą Chiny. Warto sprawdzić jak dostać się tam można z Polski – przez jakie państwa trzeba przejechać. Dziecko może oszacować ile zajmie to czasu gdyby podróżować samochodem, a ile gdyby podróż odbyć samolotem.

3. Zabawa papieroplastyczna „Chiński wachlarz”. Dziecko samodzielnie lub początkowo z pomocą dorosłego składa kartkę papieru w wachlarz (zagina raz z jednej raz z drugiej strony szerokie na około 1-2 cm. Zakładki. Powstaje „harmonijka”. Po rozprostowaniu dziecko ozdabia kredkami lub flamastrami każdą wytyczoną przez zgięcia papieru przestrzeń. Ponownie składa kartkę w „harmonijkę”. Zagina ją z jednej strony na wysokości około 2-3 cm i rozkłada wachlarz „od góry”. Tak wykonana prace może podarować bliskiej osobie lub używać samemu.

 

30.03.2021

1. Zabawy usprawniające obie półkule mózgowe „Oburącz”. Zachęcamy dziecko do pomocy podczas sprzątania. Proponujemy np.: wycieranie kurzu dwoma szmatkami na raz. Dziecko trzyma każdą szmatkę w  jednej ręce i wykonuje okrężne ruchy np.: w lewo, w prawo, jedna ręka w lewo, druga ręka w prawo itd.

2. Zabawy rozwijające motorykę małą (przygotowujące do pisania) „Bączki” . Szukamy z dzieckiem przedmiotów, które dają się „zakręcić w palcach” i kręcimy nimi baczki. Mogą to być np.: guziki na nóżce, pokrywki od słoików, ziemniak, drewniane lub ugotowane na twardo jajo.

3. Zabawy teatralne ‘Paluszki”. Zabawa dla 2-3 osób. Rysujemy długopisem na kciukach lub 2-3 palcach obu rąk buźki (wesołe, smutne, gniewne, smutne itd.). Wymyślamy i opowiadamy wspólnie przygody paluszkowych ludków.

 

29.03.2021

1. Zabawy grafomotoryczne. Uczestnicy zabawy rysują na kartkach dowolne, wielkie litery (takie same lub różne). Nazywają je i przekazują sobie nawzajem. Rysują na bazie liter to, co podpowie im wyobraźnia. Opowiadają o swoich ilustracjach. Jeżeli dziecko jest zainteresowane można w ten sposób wykorzystać inne litery.

2. Zabawa ruchowa „Moja stopa”. Dziecko stawia gołą stopę na kartce papieru. Odpycha się drugą nogą i przesuwa wykorzystując poślizg kartki. Na kartce odbija się ślad stopy. Podobnie robimy z drugą stopą. Uwaga:

- można to robić na powierzchni, która jest gładka i nie wbije się drzazga

- można zamienić kartki na kocyk lub ręcznik.

3. Zabawa matematyczna „Moje stopy”. Potrzebne kartki z poprzedniego ćwiczenia. Dziecko obrysowuje flamastrem lub kredką kontury stóp. Mierzy samodzielnie lub z pomocą dorosłego długość i szerokość stopy. Odczytuje wynik pomiaru i zaznacza go na kartce ze stopami. Kontury stóp może fantazyjnie pokolorować, wyciąć i nakleić na kartkę. Warto kartkę podpisać datą i pozostawić na pamiątkę.

 

16.03.2021r.

1. Zabawa plastyczna z elementami czytania i pisania.

Dziecko i dorosły rozmawiają o zabawach obserwowanych psów. Dorosły „na szybko” zapisuje formułowane przez dziecko zdania. Dorosły czyta a dziecko wybiera zdanie, które „chce narysować”. Na przykład:

 Dwa psy biegały za sobą i wpadły w kałużę.

Duży, czarny pies przyniósł swojemu panu piłeczkę.

Jeżeli jest taka możliwość, to dziecko pisze wybrane zdanie na komputerze, drukuje je i rysuje na kartce odpowiednią ilustrację. Jeżeli nie ma możliwości wydrukowania to dorosły pisze na kartce zdanie – dziecko czyta i rysuje.

2. Zabawa matematyczna „Psia kostka”.                    
Potrzebne są dwie kości do gry. Dorosły rzuca pierwszą, potem drugą kość – dziecko (w roli baaaardzo mądrego psa) odczytuje wynik i szczeka tyle razy ile jest kropek na pierwszej, drugiej kości. Podczas kolejnych rzutów odczytuje wynik dodawania lub odejmowania i sygnalizuje go odpowiednią liczbą szczeknięć. Dorosły pamięta o pochwaleniu „psa” za wykonane ćwiczenia i zaprasza do następnej zabawy.

3. Zabawa ruchowa „Patyk”.

Zabawę można zaproponować trzymając się „psiej” konwencji – dziecko wchodzi w rolę psiaka, a dorosły w rolę jego opiekuna.  Dorosły i dziecko stają naprzeciwko siebie, trzymają oburącz ten sam patyk (kij od szczotki, rurkę plastikową lub metalową) i przeciągają się. Dorosły podnosi patyk do góry a dziecko wyciąga się jak najwyżej potrafi i zawisa na moment nad ziemią, po czym powoli opada (dorosły reguluje tempo podnoszenia i opuszczania).

 

 

15.03.2021r.

1. Zabawa językowa „Psi  tor przeszkód – agility”.

Szukamy razem z dzieckiem tłumaczenia słowa agility (ang. zwinność, zręczność). Warto zajrzeć do książkowego lub internetowego słownika angielsko – polskiego i pokazać dziecku jak korzystać ze słownika – wg jakiego klucza szukać danego wyrazu. Przy okazji powtarzamy alfabet w kolejności od a do z.

2. Zabawa ruchowa „Psi tor przeszkód – agility”.

Ustawiamy w mieszkaniu lub na zewnątrz tor przeszkód, który należy pokonać w jak najkrótszym czasie. Tworzymy: slalom – do pokonania na dwóch lub czterech „łapach”; stacjonatę czyli poprzeczkę do przeskakiwania ( poprzeczka powinna łatwo spadać, może też być trzymany przez dorosłego patyk); obręcz do przeskakiwania przez jej środek (można wykorzystać do tego hula-hop); tunel (można ustawić krzesła jedno za drugim). Dorosły mierzy czas stoperem i zapisuje go na kartce. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.

3. „Jak długo” – zabawa matematyczna.

Dziecko samodzielnie lub z pomocą dorosłego odczytuje zapisane „czasy” przebiegu toru przeszkód. Nastawiają stoper na dany czas, włączają odliczanie i sprawdzają, jak długo to trwa. Wymieniają się spostrzeżeniami i swoimi odczuciami związanymi z upływającym czasem (czy to było szybko, czy długo, kiedy czas się „dłuży”, a kiedy „ucieka”).

Uwaga: celem jest doświadczanie upływy czasu i doświadczenia w mierzeniu czasu.

 

10.03.2021r.

Większość dzieci z naszej grupy bardzo lubi psy. Kilkukrotnie już przymierzaliśmy się do tego tematu. Można go też zrealizować w domu.
 

1. Zabawa bieżna „Aport”.

 Dziecko wchodzi w rolę psiaka, który chętnie przynosi rzucaną mu piłkę. Jeśli to potrzebne wyjaśniamy słowo „aport” – gdy pies usłyszy tę komendę może dopiero ruszyć za lecącą piłką. Zaczynamy zabawę: rzucamy piłkę lub piłki (np.: tenisowe) i mówimy w dowolnym momencie „aport”. Dziecko biegnie, szuka i przynosi piłkę (trzyma ją w dłoni). Otrzymuje od nas pochwałę np.: pomizianie za uchem.

Uwaga: podczas tej zabawy ruchowej dziecko uczy się też samoregulacji – powstrzymuje się od natychmiastowego biegu i reaguje na hasło.

2. „Psy” – praca plastyczna.

Dziecko obserwuje prawdziwe psy (psa własnego lub sąsiada, psa na spacerze , w parku). Rysuje kredką świecową kontury psów. Maluje je farbami wodnymi, najlepiej akwarelami. Obraz może powstać na jednej kartce, ale równie dobrze każdy pies może mieć swój portret.

3. „Jak się wabi?” – zabawa językowa.

 Dziecko nadaje imiona narysowanym psom. Samodzielnie lub z pomocą dorosłego pisze te imiona na osobnych kartkach. Kartki wiesza pod obrazami psów. Odczytuje je domownikom.

 

Luty 2021r.

 

25.02.2021 r.

1. Ćwiczenie grafomotoryczne: dziecko szuka wzorów w swoim otoczeniu (miejsca, narzędzia, przedmioty, materiały, rośliny itp.) i kopiuje je na kartkach.

2. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej „Puzzle”. Dziecko rysuje lub maluje dowolny obraz. Rysuje na nim linie dzielące na 8-10 części. Przecina rysunek po tych liniach. Miesza elementy i ponownie układa je w całość. Uwaga: warto zrobić wcześniej zdjęcie całego obrazu, żeby mieć wzór do ułożenia.

3. Ćwiczenie ortofoniczne „Bulgotki”. Dziecko samodzielnie lub z pomocą dorosłego przygotowuje napój (np.: kakao, wodę lub sok). Wlewa go do szklanki, wkłada słomkę. Raz wciąga płyn, raz wydycha przez słomkę powietrze robiąc „bulgoty”. Uwaga: warto umówić się z dzieckiem, że to są ćwiczenia podczas których „bulgotanie” jest dozwolone i na miejscu.

 

24.02.2021 r.
Uwaga: we wtorek (23.02.2021) widziałam i słyszałam krążące nad Żoliborzem żurawie!

1. Obserwacja ptaków. Dzieci obserwują ptaki (podczas spaceru lub „przez okno”). Razem z dorosłym nazywają je. Jeśli nie znają ich nazwy sprawdzają w atlasie ptaków lub w internecie. Warto obejrzeć i posłuchać ptasiego śpiewu np.: na YouTube „Leśny budzik”.

2. Zabawy naśladowcze „Ptaki”. Podczas obserwacji ptaków warto nagrać ich odgłosy. Zazwyczaj wystarczy do tego telefon komórkowy (funkcja nagrywania głosu). Po nagraniu i odsłuchaniu dziecko i dorosły próbują naśladować głosy wydawane przez ptaki.

3. Zabawa na precyzję ruchów koncentrację, delikatność - „Jajko”. Dziecko otrzymuje prawdziwe, surowe jajko. Jego zadaniem jest opakować jajko tak, by się nie stłukło (np.: papierem, szmatkami, watą) i przenosić je we wskazane przez dorosłego miejsce (np.: połóż je pod stołem, na trzeciej półce licząc od góry, po prawej stronie telewizora). Na zakończenie zabawy jajko wraca na swoje miejsce (do lodówki lub do garnka).

 

23.02.2021 r.

1. Zabawa konstrukcyjna z elementami matematyki „Budujemy”. Uwaga: potrzebnych jest jak najwięcej pustych pudełek po zapałkach. Dziecko opróżnia pudełka, zapałki wkłada do pojemnika. Z pudełek, „szufladek” buduje konstrukcje wg własnego pomysłu.

2. „Drapacz chmur”. Dziecko układa pudełko na pudełko, przykleja jedno do drugiego budując „Drapacz chmur”. Całość przykleja do tekturowej podstawki (wtedy budowla się nie przewróci). Liczy ile jest pięter w wybudowanym wieżowcu. Warto zwrócić uwagę dziecka, że w Polsce liczymy parter i powyżej piętra.

3. „Winda”. Do zabawy wykorzystujemy „drapacz chmur” zbudowany z pudełek. Dziecko wyjmuje „szufladki” z pudełek po zapałkach. Na froncie pisze numery pięter. Wkłada opisane tek „szufladki” do pudełek, dbając o odpowiednią kolejność. Jeśli jest to potrzebne dorosły może pomóc dziecku w pisaniu kolejnych liczb. Zabawa „winda” polega na wydawaniu wzajemnie poleceń, na które piętro chcę pojechać. Na przykład: chcę pojechać na piąte piętro, chcę zjechać z niego o dwa piętra, chcę wjechać o 6 pięter.

 

22.02.2021r.

1. Ćwiczenia grafomotoryczne: dziecko rysuje dowolny wzór na kartce złożony z minimum 6-8 elementów. Dorosły powtarza ten wzór na swojej kartce. Razem sprawdzają czy są  „takie same”. Następuje zamiana ról.

2. Piszemy, ilustrujemy i czytamy. Dziecko formułuje dowolne zdanie. Na przykład Dwa dinozaury jedzą liście. Mały pies jedzie autem. Łazik wylądował na Marsie. Samodzielnie lub z pomocą dorosłego pisze je na komputerze (tekst powinien być na dole kartki) i ilustruje je.

3. Zabawa wzmacniająca mięśnie dłoni „Zakręcamy”. Dziecko na zmianę z dorosłym zakręca i odkręca pokrywki słoików. Do słoików można wlać wodę – jeśli nie przecieka, to znaczy, że słoik jest dobrze zakręcony.

_________________________________________________________

W tym tygodniu planowaliśmy zajęcia wokół tematu GOTUJEMY. Poniżej propozycje dostosowane do warunków domowych.

19.02.2021r.

1. „Warzywa” – dziecko i dorosły zadają sobie na przemian zagadki dotyczące warzyw np.: co to jest: pomarańczowe, z zielonym ogonkiem i rośnie w ziemi (marchewka); o czym myślę: szare, okrągłe z oczkami (ziemniak).

2. Stemple z warzyw – dziecko z pomocą dorosłego robi z warzyw stemple np.: z przeciętego ziemniaka, selera, buraka, brukselki. Warzywo nadziewa na 2-3 patyczki szaszłykowe (z nich jest „trzymadło”), macza je w farbie plakatowej i stempluje na papierze wg własnego pomysłu. Można też zadawać sobie zadania – jedna osoba stempluje jakiś rytm (np.: 2 x ziemniak, 1x brukselka, 1x burak), a druga musi go odtworzyć.

3. Mąka ziemniaczana – miskę wsadzamy np.: do dużej formy do pieczenia ciasta (to osłonka na wysypująca się mąkę) i wkładamy sporą miskę. Dziecko wsypuje mąkę ziemniaczaną (żeby był efekt, to trzeba ok. 1 kg maki) – miesza ją, bawi się nią, przesypuje do pojemników. Około 1 łyżki mąki odsypuje do słoika (pojemność ok 300 ml). Dorosły zalewa gorąca wodą, dziecko dodaje kilka kropli farby. W ten sposób robią klej zwany klajstrem. Gdy wystygnie dziecko może nim malować kartki i posypywać podartymi na drobne cząsteczki kartkami (śnieg) lub na mokrym papierze pomalowanym klajstrem może rysować patykiem różne „esy – floresy” (jadę na łyżwach). Pozostałą w misce mąkę można zalać chłodną wodą tak by powstała „dziwna masa”. Dziwna, bo jest to ciecz nieniutonowska (zachowuje się jak ciecz lub jak ciało stałe). Warto to dziwne zachowanie poobserwować i posłuchać, co dziecko o nim mówi.

Dobrej zabawy - Magda Korsak

 

18.02.2021r.

1. „Piramida” – zabawa konstrukcyjna. Dziecko i dorosły poszukują informacji w książkach lub w internecie nt. budowli zwanej PIRAMIDA. Dorosły zachęca dziecko do zbudowania piramidy. Przypomina (o ile to konieczne), że podstawą piramidy jest kwadrat, a bloki, z których zbudowana jest piramida to trójkąty. Wspólnie budują piramidę np.: z klocków drewnianych, LEGO lub z pudełek po zapałkach.

2. „Piramida żywienia”. Rozmowa o zdrowym jedzeniu czyli jak ułożyć zdrowe i wartościowe posiłki. Dorosły i dziecko szukają w internecie informacji na temat piramidy zdrowego żywienia. Czytają, co jest potrzebne by zdrowo się odżywiać. Układają zdrowe menu na jeden dzień (dziecko rysuje i podpisuje samodzielnie lub z pomocą dorosłego). Dorosły zwraca uwagę, że poza zdrowymi posiłkami niezbędny dla zdrowia jest ruch.

3. „W zdrowym ciele - zdrowy duch”. Pod tym hasłem proponujemy zabawy ruchowe. W przerwach na odpoczynek warto porozmawiać co to znaczy „w zdrowym ciele – zdrowy duch” (np.: co dzieje się z organizmem, gdy ćwiczymy, ruszamy się). Przykładowe zabawy:

* bieg i slalom między krzesłami

* podskoki do sufitu

* rowerek w leżeniu na podłodze

* froterowanie podłóg czyli jazda na kocyku (dziecko leży na brzuchu i podciąga się na rękach- w ten sposób przemieszcza się do przodu i tyłu.

 

17.02.2021r.

1. „Co mamy w lodówce?”. Dzieci przy udziale dorosłego wyjmują produkty z lodówki. Nazywają je (np.: jajka, śmietana, ser biały, mięso, wędlina, gotowany ryż) i porządkują wg własnych pomysłów (tworzą zbiory) uzasadniając taki a nie inny dobór. Następnie dorosły porządkuje te same produkty wg kryteriów: nabiał, wędliny i mięso, warzywa, owoce, produkty zbożowe. Razem z dzieckiem opisuje, co oznaczają te nazwy: najpierw dziecko definiuje nazwę „po swojemu” (np.: jak myślisz, co to znaczy „nabiał”?), dorosły może pomagać lub wysłuchać i dodać swoją definicję (np.: ja sądzę, że nabiał to…). Jeśli zdania są podzielone lub nie wiecie, jak to zdefiniować można wspólnie poszukać w internecie informacji o podziale produktów.

2. „Co możemy z tego przyrządzić do jedzenia?”. Dziecko wybiera produkty i mówi, co można z nich zrobić do jedzenia. Wspólnie z dorosłym przyrządza tę potrawę, zaprasza domowników na degustację życząc smacznego. Dobrze, gdy domownicy udzielają infomacji zwrotnej o smakowanej potrawie oraz sytuacji, gdy ktoś zrobił im jedzenie (np.: myślałem, że nie pasuje szynka z dżemem, ale skosztowałem i doceniam połączenie smaku słodko – kwaśnego ze smakiem wędliny – słono-mięsnej; ucieszyłem się, gdy zaprosiłeś mnie na tę ucztę – wiem, że myślałeś o mnie).

3. „Martwa natura z lodówki” – malowanie farbami lub rysowanie kredkami obrazu „z natury”. Dziecko ustawia na stole kilka produktów wyjętych z lodówki. Szkicuje ołówkiem to, co widzi i maluje farbami lub nanosi kolory kredkami (np.: pastele, ołówkowe, świecowe). Uwaga: warto użyć kartki większej niż format A-4 (można skleić 2- 4 kartki ze sobą). Dzieło można zawiesić na lodówce lub w jadalni.

 

16.02.2021r.

1. Rozmowa o ważnych dla dzieci wydarzeniach „Co to znaczy kwarantanna, izolacja?” Dla niektórych naszych dzieci sytuacja, w której zdrowe muszą pozostać w domach i nie mogą z nich wychodzić jest nowością. Warto spokojnie i rzeczowo porozmawiać z dzieckiem na ten temat, wyjaśnić dlaczego muszą pozostać w domach, odpowiedzieć na dziecięce pytania.

2. „Ile się zmieści w garnku?” – doświadczenia kształtujące pojęcie pojemności. W przedszkolu dzieci oglądały wielkie garnki pożyczone z kuchni. Podczas zajęć zastanawialiśmy się, który garnek jest większy – ten wyższy, czy ten szerszy. Dzieci zaczęły mieć wątpliwości, zdania były podzielone. Ustaliliśmy, że w przypadku garnków ważne jest ile się z w nich zmieści zupy, wody czy kompotu. Kilkoro dzieci, po zajęciach zaczęło mierzyć pojemność garnków wkładając do nich plastikowe piłeczki. Liczyli je sami, czasem pytając o kolejne liczby i zapisywali wyniki na kartkach. W jednym garnku zmieściło się 146 piłeczek, w drugim 148, a w trzecim 205. Umówiliśmy się na kolejny dzień, na mierzenie pojemności garnków za pomocą kubeczków i wody. To doświadczenie warto zrobić w domu: trzeba przygotować 2 lub 3 garnki oraz kubeczek, którym będzie nalewana woda. Dziecko liczy ile kubeczków wlało by garnek się wypełnił. Każdy „wlany kubeczek” może zapisywać na kartce zaznaczając na niej kreskę lub kropkę. Gdy garnek jest pełny dziecko przelicza kreski (kropki) i zapisuje (samodzielnie lub z pomocą dorosłego) wynik. Gdy sprawdzi ile kubeczków wody mieści się w każdym garnku porównuje wyniki i wskazuje garnek, w którym zmieści się najwięcej wody (zupy, płynów)– w tym również może pomóc dorosły.

3. Ćwiczenia grafomotoryczne – „Pokrywki”. Dziecko wybiera kilka pokrywek różnej wielkości. Jego zadaniem jest odrysowanie ołówkiem lub flamastrem „od pokrywki” 2-3 kół. Każde koło wycina nożyczkami i rysuje lub maluje na nich dowolne obrazy. Dorosły może włączyć się w to działanie proponując, że na jednej karcie też coś narysuje.

Magda Korsak

 

Styczeń 2021

Szanowni Państwo, Rodzice „zerówkowiczów”.

Chciałyśmy przygotować wystąpienie naszych dzieci z okazji Dnia Babci i Dziadka. Ponieważ nie możemy przyjąć gości w przedszkolu powstał plan nagrania występów  – to byłby taki prezent od nas dla babć i dziadków. W zeszłym tygodniu te dzieci, które chodziły w ferie do przedszkola uczyły się na rytmice 2 piosenek dla babci i dziadka oraz tańca. W tym tygodniu mieliśmy je powtarzać i nauczyć wszystkie dzieci. Od wczorajszego poniedziałku (11 stycznia) zaczęliśmy przygotowywać przedstawienie wiersza. Tuwima „Rzepka”. Wszystkie te nasze plany pokrzyżowało zamknięcie przedszkola, ale nie poddajemy się. Po powrocie zostanie nam do 21 stycznia całe trzy dni. W tym czasie zrobimy upominki – niespodzianki, które babcie i dziadkowie dostaną w dniu Ich święta. Maksymalnie do końca stycznia będziemy kontynuować nasze plany związane z występami i ich nagraniem. Sądzimy, że na początku lutego adresaci będą mogli zobaczyć prezent główny - przedszkolne przedstawienie. Liczymy oczywiście na wyrozumiałość i zrozumienie sytuacji przez babcie i dziadków.

Jeżeli ktoś z Państwa chce i może poćwiczyć z dzieckiem tekst „Rzepki” lub piosenek to serdecznie zachęcamy do takich aktywności. Słowa piosenek i linki do wykonań będą zamieszczane na stronie przedszkola przez naszą rytmiczkę. Tekst „Rzepki” można znaleźć np.: na stronie wierszykidladzieci.pl . Przypominamy, że dzieci ( również poważni „zerówkowicze”) najlepiej uczą się w zabawie – „Rzepkę” można mówić na zmianę, fragmentami (raz rodzic, raz dziecko), można dopowiadać tekst fragmentami wersów („zasadził dziadek ….. rzepkę w ogrodzie”) można słuchać podczas jazdy samochodem itd. Można ułatwić zapamiętywanie kolejnych postaci i zrobić „ściągawkę” (jak to dobrze, że nie jesteśmy w szkole) – dziecko może narysować je „po kolei”. Można je wyciąć i przykleić do słomki do soku i animować podczas mówienia wiersza. Gdy dziecko już zna tekst na pamięć można żartować i np.: zmieniać słowa, zapominać ich, przekręcać. Mówić grubym, cienkim głosem, głośno lub cicho. Warto, by dziecko dobrze poznało tekst i, jeżeli to możliwe nauczyło się go na pamięć. Po powrocie do przedszkola, podczas działań teatralnych będziemy pracować nad inscenizacją z podziałem na role, śpiewaniem piosenek. Znając nasze dzieci uda się też przypomnieć i nauczyć tańca – niespodzianki.

Na stronie przedszkola w zakładce Grupy IV, w części "Domowe przedszkole" będą też zamieszczane propozycje aktywności z dziećmi. Zachęcamy do realizacji. Przypominamy, że korzystnie z nich nie jest obligatoryjne.

 

Pozdrawiamy ciepło – Magda Korsak, Beata Roman

 

Styczeń - plan szczegółowy

Plan pracy „ZERÓWKA”

                                         DZIEŃ BABCI I DZIADKA

Co wiem o babci?

Co wiem o dziadku?

  • wywiady z …...
  • prezentacje na forum.

Kiedy babcia była mała.

  • czyli jak to dawniej było, przedmioty, zawody, zabawy, zwyczaje.

Moja rodzina na drzewie genealogicznym.

  • czyli mama mojej mamy, tata mojego taty.

„ Rzepka”- przygotowujemy inscenizację na Dzień Babci i Dziadka.

  • uczymy się tekstu
  • wybieramy i próbujemy role
  • inscenizujemy wiersz
  • dobrze się bawimy.

Prezenty dla babci i dziadka.

  • po co dawać prezenty
  • bank pomysłów na prezenty
  • projektujemy i szkicujemy obraz
  • malujemy obraz.

Wprowadzenie litery  B;b

  • utrwalenie litery
  • utrwalenie wcześniej poznanych liter
  • czytanie i pisanie użytkowe
  • czytanie wyrazów, tekstów.

Wprowadzenie cyfry  6.

  • ćwiczenia i zadania z „Planeta Dzieci”
  • układamy i rozwiązujemy zadania na dodawanie i odejmowanie.

 

GRUDZIEŃ

  1. Ulubione zajęcia.
  2. Zimne dni.
  3. Idą Święta.
  4. Worek z prezentami.
  5. Żegnamy Stary Rok.

KSIĄZKA MIESIĄCA: Chatka Puchaaka” A. A. Milne (kontynuacja).

 

WPROWADZONE LITERY: O, A, M, T, L, I, D, E, U, K, Y

WPROWADZONE CYFRY I ZNAKI MATEMATYCZNE:

1, 2, 3, 4, 5    <, =. >


LISTOPAD

  1. Jesień pod lupą.
  2. Koszyk pani Jesieni.
  3. Skarby jesieni.
  4. Moje hobby.

         KSIĄZKA MIESIĄCA: Chatka Puchatka” A. A. Milne

 

PAŹDZIERNIK

  1. Dawno temu – rycerskie czasy…
  2. Drzewo.
  3. Mądra głowa.
  4. Jestem bezpieczny.

KSIĄZKA MIESIĄCA „Bajki filozoficzne” M. Piquemol.

 

WRZESIEŃ

  1. Dzień dobry przedszkole.
  2. Co słychać?
  3. W naszym ogrodzie.
  4. Co już potrafię?
  5. Ptaki.

KSIĄŻKA MIESIĄCA: „Emil ze Smalandii”, „Lotta z ulicy Awanturników” A. Lindgren


 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.