Godło Polski

Domowe przedszkole

15.01.2021 r.

Pytania do babci/dziadka. Przygotowanie wywiadu.

Ustalamy z dzieckiem cel działania: Po co ten wywiad? Na przykład: Chcę więcej wiedzieć o dziadku, babci. W przedszkolu każde dziecko będzie opowiadać o swoim dziadku lub babci i warto wiedzieć o nim jak najwięcej. Spisujemy razem z dzieckiem 2-3 pytania do dziadka/babci. Dziecko może to zrobić pisząc tekst na komputerze samodzielnie lub z pomocą dorosłego. Może to być też zapis odręczny. Ważne, żeby dziecko razem z dorosłym formułowało pytania, a dorosły zapisał je w czytelny sposób. W ten sposób pokazujemy dziecku sens i praktyczny wymiar umiejętności czytania i pisania. Budujemy jego motywację i chęć do nauki tych złożonych umiejętności, które wymagają ćwiczenia i nie od razu przynoszą widoczne efekty w postaci kodowania własnych i dekodowania cudzych myśli.

Wywiad z dziadkiem/babcią.

 Może to być wywiad bezpośredni, gdy dziadek lub babcia są „na miejscu”, wywiad telefoniczny lub przez komunikator. Warto uprzedzić rozmówcę, że będzie to wywiad, a nie zwykła rozmowa z wnukiem lub wnuczką. Na początku rozmowy dziecko powinno przedstawić, jaki jest cel wywiadu i jego forma. Na przykład: Dzień dobry dziadku. Mówi twój wnuczek Adaś. W przedszkolu będziemy opowiadać o swoich dziadkach. Chcę więcej o tobie wiedzieć. Mam trzy pytania i proszę, żebyś na nie odpowiedział. To będzie wywiad. Jeżeli wiemy, że dziecko nie miało wcześniej doświadczeń w rozmowach telefonicznych lub przez komunikator możemy zrobić symulacje takiej rozmowy. (Nasze dzieci takie symulacje przeprowadzały podczas zajęć, gdy dzwoniły na numer 112 z informacją o pożarze, chorej osobie czy wypadku drogowym – można się do nich odwołać). W trakcie prawdziwej rozmowy z dziadkiem (babcią) dorosły może przypomnieć (odczytać) zapisane pytania, ale nie powinien przejąć rozmowy. Jego zadaniem jest towarzyszenie, a po zakończeniu wywiadu dopytanie dziecka, czego się dowiedziało i jakie są odpowiedzi na zadane pytania. Odpowiedzi można „wspólnie” zapisać pod pytaniami. Ta „ściągawka” przyda się podczas zajęć w przedszkolu, gdy dzieci będą opowiadać o swoich dziadkach i babciach.

Zabawa ruchowa „Od małego do dużego”.

Dziecko tańczy swobodnie do dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce i hasło dziecko udaje charakterystyczne zachowanie osób w różnym wieku. Przykładowe hasła: dzidziuś, przedszkolak, uczeń, nastolatek, mama, tata, babcia, dziadek, prababcia.

Uwaga: w zabawie mogą brać udział wszyscy domownicy.

 

 

14.01.2021 r.

Moja babcia, mój dziadek.

Już wkrótce Dzień Babci i Dziadka. Proponuję, by dzieci lepiej poznały swoje babcie i dziadków.

Co wiem o swojej babci, o swoim dziadku?

Zaczynamy od luźnej rozmowy o nadchodzącym Dniu Babci i Dziadka. Ważne, by dziecko zastanowiło się i powiedziało, co wie o wybranej osobie (babci lub dziadku). Dorosły powinien podsumować rozmowę i powtórzyć słowa powiedziane przez dziecko. Na przykład: Wiesz, że dziadek nazywa się Janusz Kowalski i mieszka razem z babcią Anią w Radomiu. Lubisz się z nim bawić samochodami. Wiesz, że lubi oglądać telewizję i rozwiązywać krzyżówki. Słyszałeś, od dziadka, że bardzo cię kocha. Warto zastanowić się z dzieckiem, czego chciałoby się dowiedzieć o tej osobie. Dobrą inspiracją może być wspólne z dzieckiem oglądanie zdjęć, na których jest ta osoba. Oczywiście zdjęcia mogą, a nawet powinny być z różnych czasów i różnych sytuacji (np.: z młodości dziadka, z wakacji, z pracy). Podczas oglądania zdjęć można zadać pytanie: Co jeszcze chciałbyś wiedzieć o dziadku? Można też te pojawiające się pytania zapisać, żeby nie zapomnieć! A może dorosłemu też nasuną się jakieś pytania do własnego rodzica? Będzie je można zadać podczas wspólnego z dzieckiem wywiadu z dziadkiem (babcią).

 

Portret babci/dziadka, gdy byli mali.

Nasze dzieci bardzo lubią tworzyć obrazy flamastrami. Do namalowania portretu babci lub dziadka gdy byli mali potrzebne są: flamastry, kredki, papier i … w miarę dobre technicznie zdjęcie babci lub dziadka. Wspólnie rozmawiamy o postaci ze zdjęcia. Jak wygląda, co robi, gdzie jest. Dziecko rysuje portret dziadka lub babci tak, jak potrafi, widzi, czuje. Podpisujemy rysunek tak, jak chce tego dziecko. Na przykład To dziadek Janusz, jak był Jasiem. To moja babcia Ania, gdy była mała.

Gdy będę babcią/dziadkiem.

Zabawa słowna, w której może wziąć udział kilka osób. Każdy opowiada, co będzie, gdy będzie babcią/dziadkiem. Warto przygotować kartki z kategoriami (zapisać pytania i narysować symboliczne rysunki) i odpowiadać na nie po kolei:

- jak będę wyglądał?

- w co się będę ubierał?

- co będę robił?

- co będę lubił?

 

 

13.01.2021 r.

W poniedziałek, 11 stycznia dzieci poznały podczas zajęć literę Z, z. Proponuję utrwalenie jej podczas zaproponowanych ćwiczeń: 

Ćwiczenie słownikowe „Kot ministra jest …”

Uczestnicy zabawy wymyślają określenia jaki jest kot ministra (może być kot prezesaJ). Określenia muszą być na literę Z. Za każdym razem uczestnik powtarza zdanie Kot ministra jest … i dodaje jedno określenie zaczynające się na Z. Na przykład Kot ministra jest złośliwy ( zamknięty, zwrócony, zarobiony…).

Ćwiczenie grafomotoryczne „Litera Z”

Dzieci przygotowują stempel z literą Z. Wylepiają literę Z z plasteliny na zewnętrznej części pokrywki od słoika (np.: litrowego). Od wewnętrznej strony przyklejają kulkę – gałkę, do trzymania. Maczają stempel w farbie i tworzą dowolną, stemplowaną kompozycję. Można oczywiście zrobić też inne litery i użyć kilku kolorów farb plakatowych

Zadania matematyczne.

W ciągu dnia, „przy okazji” układamy razem z dziećmi zadania matematyczne typu: Mam 3 talerze. Do stołu usiądzie 5 osób. Ile talerzy jeszcze brakuje? Wyjęłam 10 kartek a potrzebuję 3. Ile powinnam odłożyć? Jak mi radzisz? Mam do ciasta wbić trzy jajka. Jeśli będą podwójne żółtka, to ile ich będzie razem?

 

 


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


Szanowni Rodzice,
w związku ze zmianą organizacji pracy przedszkola (od 18 maja 2020r.), a w tym Wychowawczyni grupy Kotów, zmienia się też charakter pracy zdalnej.
W okresie zamknięcia przedszkoli w zakładkach 3 grup: Misiów (gr.I), Lisków(gr.II) i Nietoperzy(gr.III), w sekcjach "Domowe przedszkole" pojawiały się projekty zabaw dydaktycznych.  Zachęcamy do zaglądania i wybierania propozycji, które mogą być inspirujące dla Państwa dzieci.

Jednocześnie informujemy, że nowe zabawy będą dopisywane w najbliższym czasie tylko w zakładce  "Domowe przedszkole - propozycje" w grupie II -Lisków. Poza tym nadal nowe treści pojawiają się w sekcji Rytmika - w domu i Kącik logopedyczny.

 

Zapraszamy do korzystania z zabaw przez wszystkie dzieci przedszkolne i ich rodziny.

 


Materiały do nauczania zdalnego były dystrybuowane w grupie wg wcześniej ustalonego schematu.

 

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.