Godło Polski

Plany cotygodniowe

LOCKDOWN - od 29 marca 2021r.

 

16.04.2021

  • Tytuł zabawy: jak oddychają rośliny?

Potrzebne materiały: woreczek strunowy, roślinka doniczkowa.

Czego dziecko się uczy: eksperymentowanie, umiejętność obserwacji i rejestracji zjawisk przyrodniczych.

Przebieg zabawy: W słoneczny dzień umieść torebkę strunową na części rośliny pokrytej liśćmi i zamknij ją, na ile to możliwe. Odczekaj dwadzieścia minut i wróć, żeby zobaczyć w wyniku oddychania wilgoć, która zgromadziła się w środku. Zachęcam do eksperymentowania z różnymi rodzajami roślin, by sprawdzić czy występują różnice.

Uwaga: Warto by z dzieckiem sprawdzić znaczenie słowa Fenologia.

 

Tytuł zabawy: segregujemy śmieci

Potrzebne materiały: różnego rodzaju opakowania i przedmioty wykonane z plastiku, szkła i papieru, trzy pudełka, farby lub bibuła w kolorach : żółty, zielony i niebieski.

Czego się dziecko uczy: wiedza na temat ekologii, motywacja do działań proekologicznych, przygotowanie do czytania i pisania oraz czynności związanych z wyrażaniem się werbalnym, rozbudzanie i rozwijanie wiedzy o świecie, rozbudzanie wrażliwości na przyrodę

Przebieg zabawy: Malujemy każde pudełko na inny kolor. Przedstawiamy krótką instrukcję, np. za pomocą wierszyka, którego może nauczyć się dziecko: Każdy człowiek o tym wie gdzie wyrzuca śmieci się! W zielonym kontenerze leżą  szklane talerze. Żółty kosz z odpadkami po brzegi wypchany plastikowymi śmieciami. I pamiętam o każdej dnia porze papierowe śmieci do niebieskiego kosza włożę!

 

Tytuł zabawy: Jak myślisz, dlaczego?

Potrzebne materiały: dowolne opowiadanie

Czego się dziecko uczy: przyjmowania perspektywy innej osoby (empatia), łączenia przyczyny i skutku.

Przebieg zabawy: dorosły opowiada historyjkę, zatrzymując się na początku jakiegoś zdarzenia – wtedy zastanawia się z dzieckiem, co się może wydarzyć; zatrzymując się po jakimś zdarzeniu – wtedy zastanawia się, dlaczego to się zdarzyło, co czuł wtedy bohater, co nim kierowało.

 

Pozdrawiam - WIOSENNIE .     https://youtu.be/vDpFyHmt0AE

 

15.04.2021r.

  • Tytuł zabawy: Do plecaka na wyprawę włożę…..

Potrzebne materiały: kartki , ołówek, kredki.

Czego dziecko się uczy: Ćwiczy pamięć i koncentrację, wyobraźnię, planowanie czynności.

Przebieg zabawy: Dziecko razem z dorosłym planuje zawartość plecaka potrzebnego na wyprawę do parku na spacer. Taką listę należy spisać a dziecko może narysować poszczególne elementy. Ważne by porozmawiać z dzieckiem na temat np. dlaczego do plecaka należy włożyć apteczkę; dlaczego jego zdaniem potrzebny będzie sznurek itp. Kiedy stworzycie taką listę należy podzielić się tą informacją z innymi np. koleżanką lub kolegą.

 

  • Tytuł zabawy: Przeciwieństwa na wyprawie.

Potrzebne materiały: wyjście na zewnątrz do parku, lasu lub na ulicę.

Czego się dziecko uczy: rozwija myślenie i mowę.

Przebieg zabawy: Rodzic podaje dziecku przykłady przeciwieństw, np.: coś jest duże, a coś małe lub pokazuje, np. wysoki budynek, niski budynek lub drzewo grube i drzewo chude.  Zachęca dziecko do nazwania tych przeciwieństw i wspiera dziecko podczas napotkanej trudności.

 

  • Tytuł zabawy: kiedy się boję, a kiedy jestem odważny?

Potrzebne materiały: -

Czego dziecko się uczy: Dziecko uczy się spostrzegania i wyrażania własnych uczuć.

Przebieg zabawy: Dorosły i dziecko na zmianę zadają sobie np. kiedy się boisz? kiedy jesteś odważny? Co byś powiedział innej osobie żeby się nie bała? Co to jest odwaga? Po co trzeba być odważnym? Do czego potrzebny jest starach? Czy zwierzęta się boją? Jak można to poznać ,że zwierzęta się boją? Itp.

 

15.04.2021r.

Tytuł zabawy: Czy możliwe jest łaskotanie samego siebie?

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach).

Przebieg zabawy:  Dziecko próbuje samo siebie połaskotać. Następnie próbuje wzajemnego łaskotania się z rodzicami/ rodzeństwem. Porównuje obie sytuacje. Zastanawia się, dlaczego łaskocząc siebie, nie odczuwa łaskotek. Próbuje wyciągnąć wniosek.

Niemożliwe jest połaskotanie samego siebie. Nasz mózg wykrywa samo zamierzenie i ruch ręki. Blokuje ten rodzaj reakcji na dotyk.

 

Tytuł zabawy: Duże oczy

Potrzebne materiały: lusterko.

Czego się dziecko uczy: eksperymentuje, rozwija mowę.

Przebieg zabawy:  Dziecko obserwuje swoją twarz w lusterku. Sprawdza, które części twarzy (głowy) słuchają jego poleceń. Robi „duże oczy” (wytrzeszczanie oczu), mruży oczy, rusza brwiami, nosem, ustami, językiem, robi zabawne miny. Sprawdza, czy może poruszyć uszami, włosami…

 

Tytuł zabawy: Wspólne arcydzieło

Potrzebne materiały: karton, kolorowe mazaki, klej, czasopisma ilustrowane, nożyczki.

Czego się dziecko uczy: rozwija umiejętności wypowiadania się poprzez sztuki plastyczne, zgodnie współpracuje z innymi.

Przebieg zabawy: Zaczynamy od ustalenia tematu naszego przyszłego arcydzieła. Może to być portret zbiorowy zatytułowany „My” albo „Nasza paczka”, mogą być „Przygody wakacyjne”, itp. Kiedy już wiadomo, co chcemy przedstawić, zabieramy się do roboty. Jak? Albo dzielimy karton na części i każdy tworzy według własnej wizji, albo ustalamy, że każdy kolejno upiększa dzieło swoimi pomysłami, oczywiście szanując pracę poprzedników. Na koniec można poprosić kogoś spoza naszego grona, aby odczytał nasze intencje i zamysły twórcze.

 

14.04.2021r.

  • Tytuł zabawy: Nowalijki

Potrzebne materiały: nasionka np. sałaty, rzodkiewki, marchewki itp.

Czego się dziecko uczy: zakładania i prowadzenia hodowli (działanie długofalowe), brania odpowiedzialności za swoje działanie, obserwowania i dokumentowania. 

Przebieg zabawy: Dorosły rozmawia z dzieckiem Co to jest Nowalijka? to jest - młode warzywo ukazujące się po raz pierwszy po sezonie zimowym. Można je kupić w sklepie lub samemu wyhodować i są to :sałata, rzodkiewka, pomidory, młoda marchewka, ogórki, szczypiorek, rzeżucha, nać pietruszki, cebulka dymka.
Następnie dziecko razem z dorosłym zakłada uprawę nowalijek (czyta instrukcję wysiewu, gromadzi potrzebne materiały i narzędzia, sieje nasiona, podlewa, ustala z dorosłym, co trzeba robić, żeby z nasion wyrosła roślinka, prognozuje, co się będzie działo z nasionkiem), codziennie obserwuje i dokumentuje (rysuje) zaobserwowane zmiany. Z ilustracji można stworzyć książkę, kalendarz obserwacji.

 

  • Tytuł zabawy: co widziało drzewo?

    Potrzebne materiały: (pobyt na świeżym powietrzu), Kartka z bloku , kredki.

    Czego się dziecko uczy: wrażliwości na piękno otaczającego świata, przewidywania, nazywania swoich uczuć, pogłębienie świadomości przemijania czasu i zmian występujących w przyrodzie.

    Przebieg zabawy: Razem z dorosłym wybierz drzewo ( można kilka) , przytul się do niego i posłuchaj. Pobądź z drzewem kilka minut z zamkniętymi oczami. Zastanówcie się wspólnie co to za drzewo i ile może mieć lat. Jak to sprawdzić? Wyobraźcie sobie, że to drzewo ma tysiąc lat lub więcej co wtedy się działo w jego otoczeniu, jacy ludzie bawili się obok niego lub spacerowali, jakie budynki były obok, co mogło słyszeć? Ułóżcie swoją historyjkę i narysuj na kartce.
     

  • Tytuł zabawy: odpoczywam

Potrzebne materiały: muzyka relaksacyjna np. https://www.youtube.com/watch?v=mk2SNcpTNbs

Czego się dziecko uczy: kontrolowanie stopnia pobudzenia i umiejętności wyciszania się. Koncentracja uwagi.

Przebieg zabawy: włączamy muzykę relaksacyjną, zamykamy oczy, można ułożyć się wygodnie na podłodze lub innym miejscu. Ważne by porozmawiać z dzieckiem co sobie wyobraziło podczas słuchania muzyki. Dorosły również opowiada o swoich odczuciach.

 

14.04.2021r.

Tytuł zabawy: Marzenia

Potrzebne materiały: blok rysunkowy, flamastry/ kredki, spokojna muzyka.

Czego się dziecko uczy: rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez sztuki plastyczne.

Przebieg zabawy:  Dziecko kładzie się na podłodze, swobodnie oddycha, zamyka oczy, słucha spokojnej muzyki. Po wysłuchaniu utworu siada i rysuje to, o czym myślało. Wypowiada się na temat swojego „marzenia” zapisanego w formie rysunku.

 

Tytuł zabawy: Rozwiń kulę

Potrzebne materiały: kule z gazet.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie przeciw płaskostopiu.

Przebieg zabawy:  Dziecko stopami próbuje rozwinąć kulę z gazety i wygładzić ją.

 

Tytuł zabawy: Idzie rak nieborak

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie rytmiczne.

Przebieg zabawy: Dziecko wystukuje rytm do przysłowia ,,Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak”.

Powtórzenie rytmicznie rymowanki z:

- wystukiwaniem rytmu o podłogę,

 - ze zmianą tempa ( od wolnego do szybkiego),

 - ze zmianą natężenia głosu ( cicho - głośno),

- ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo).

 

13.04.2021r.

  • Tytuł zabawy: znajdź….

Potrzebne materiały: przedmioty codziennego użytku.

Czego się dziecko uczy: liczenie, przeliczanie elementów w zakresie 1-10. Utrwala pojęcia para.

Przebieg zabawy: rodzic (na zmianę z dzieckiem) prosi o przyniesienie: pary skarpetek; dwóch poduszek; 6 łyżeczek; 3 szklanki; 5 kredek itp.

 

  • Tytuł zabawy: Jak długo rośnie?

Potrzebne materiały: 2 małe słoiczki, 2 ziarenka fasoli, 2 ziarenka grochu, gaza, gumki recepturki.

Czego się dziecko uczy: obserwacja i nauka poszczególnych etapów wzrostu roślin, ćwiczenie cierpliwości i systematyczności.

Przebieg zabawy: dziecko samo szuka potrzebnych przedmiotów do wykonania zadania. Dorosły pomaga, gdy dziecko poprosi o wsparcie, udziela odpowiedzi na pytania, udostępnia potrzebne materiały.

Na małe słoiczki naciągamy kawałek gazy i mocujemy gumkę, na 1 gazę układamy 2 ziarenka fasolki i napełniamy wodą słoik tak, aby fasolki były w wodzie ( tak samo postępujemy z groszkiem). Każdego dnia obserwujemy i w razie potrzeby dolewamy wodę, gdy odparuje. Obserwujemy fasolki jak będą puchły, pękały, potem będą wypuszczały pędy, korzonki, liście. Gdy roślinka będzie dość duża możemy przesadzić ja do doniczki z ziemią. Obserwacje z pomocą dorosłego zapisujemy.

Uwagi: możemy również wykorzystać do eksperymentu ziemię.

 

  • Tytuł zabawy: Kwiatki Agatki

Potrzebne materiały: dowolne nasiona kwiatów jednorocznych, które wysiewa się w kwietniu/maju, doniczka, ziemia, woda.

Czego się dziecko uczy: zakładania i prowadzenia hodowli (działanie długofalowe), brania odpowiedzialności za swoje działanie, obserwowania i dokumentowania. 

Przebieg zabawy: dziecko razem z dorosłym zakłada uprawę kwiatów (czyta instrukcję wysiewu, gromadzi potrzebne materiały i narzędzia, sieje nasiona, podlewa, ustala z dorosłym, co trzeba robić, żeby z nasion wyrósł kwiat, prognozuje, co się będzie działo z nasionkiem), codziennie obserwuje i dokumentuje (rysuje) zaobserwowane zmiany. Z ilustracji można stworzyć książkę, kalendarz obserwacji.

 

13.04.2021r.

Tytuł zabawy: Mucha na suficie

Potrzebne materiały: worek na śmieci.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie mięśni brzucha.

Przebieg zabawy:  Kładziemy się na plecach naprzeciwko siebie z ugiętymi nogami i stopami opartymi o stopy partnera, między stopy wkładamy worek;  przebieramy nogami tak, aby go nie upuścić. (Ćwiczeniom może towarzyszyć tekst: Chodzi mucha po suficie, a czy wy tak potraficie?)

 

Tytuł zabawy: Do ręki

Potrzebne materiały: worek na śmieci.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie równowagi.

Przebieg zabawy:  Stajemy na jednej nodze, łapiemy worek palcami stóp i unosimy go do góry, następnie podajemy worek w swoje dłonie.

 

Tytuł zabawy: Skaczące worki

Potrzebne materiały: worek na śmieci.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie skoczne.

Przebieg zabawy: Dzieci wchodzą do worka, utrzymują go oburącz i skaczą w dowolnym kierunku.

 

12.04.2021

  • Tytuł zabawy: „Kwiecień plecień bo przeplata trochę zimy trochę lata”

Potrzebne materiały:

Czego się dziecko uczy: dostrzega różnice między porami roku, dostrzega cechy charakterystyczne danej pory roku i potrafi je wyodrębnić, poznaje i wyjaśnia przysłowia.

Przebieg zabawy: Rozmowa z dzieckiem: Co znaczy przysłowie „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy trochę lata”? Jakie są inne wiosenne miesiące? Jakie znacie przysłowia z nimi związane? Co wskazuje na to, że zima odchodzi? Dlaczego jeszcze nie chowamy ciepłych ubrań?

 

  • Tytuł zabawy: pogoda za oknem.

Potrzebne materiały:

Czego się dziecko uczy: dostrzega różnice między porami roku, dostrzega cechy charakterystyczne danej pory roku i potrafi je wyodrębnić, poznaje i wyjaśnia przysłowia.

Przebieg zabawy: Rozmowa z dzieckiem: Co znaczy przysłowie „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy trochę lata”? Jakie są inne wiosenne miesiące? Jakie znacie przysłowia z nimi związane? Co wskazuje na to, że zima odchodzi? Dlaczego jeszcze nie chowamy ciepłych ubrań?

 

  • Tytuł zabawy: drzewa i ich pąki.

Potrzebne materiały: zajrzyjcie proszę na stronę :
 https://branfordlandtrust.org/spring-tree-id/?hcb=1  
tu zamieszczona została ściągawka z której możesz skorzystać podczas spaceru.

Czego się dziecko uczy: obserwacja i nauka poszczególnych etapów wzrostu roślin, ćwiczenie spostrzegawczości, wrażliwości na otaczająca przyrodę, kolejność następstw zmian występujących po sobie w przyrodzie, rozumienie świata

Przebieg zabawy: Dziecko na spacerze z opiekunem szuka pąków drzew i określa ich nazwy korzystając z podpowiedzi lub wiedzy dorosłego. Jeśli ktoś z Was ma swój własny ogród to zachęcam by wyszedł na chwilkę i poszukał oznak wiosny. Można zabrać ściągawkę ze sobą na spacer. Podzielcie się z innymi swoimi obserwacjami. Warto z dzieckiem porozmawiać o różnicach między drzewami.

 

12.04.2021r.

Tytuł zabawy: Plamy

Potrzebne materiały: arkusz papieru A4, farba wodna, pędzel.

Czego się dziecko uczy: rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy:  Należy chlapnąć trochę bardzo rzadkiej farby na papier, następnie dmuchać na nią, przechylać kartkę, żeby farba spływała, pomóc palcem. Zastanowić się wspólnie, co przypomina powstała plama, może domalować oczy i będzie potwór? Może domalować kropki i będzie chmura, z której pada deszcz?

 

Tytuł zabawy: Piórkowe zabawy

Potrzebne materiały: małe piórka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenia równowagi, koordynacji wzrokowo – ruchowej.

Przebieg zabawy:  Zadaniem dziecka jest dmuchanie w piórko tak, aby jak najdłużej utrzymywało się w powietrzu. Dziecko podejmuje też próbę pokonania wyznaczonego odcinka z piórkiem na głowie w dwóch tempach: szybko oraz bardzo wolno.

 

Tytuł zabawy: Zwierzęta domowe w mieście

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: wspomaganie rozwoju mowy: zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym.

Przebieg zabawy:  Rozmowa na temat zwierząt domowych, które żyją na wsi i w mieście, np. pies, kot. Szukanie odpowiedzi na pytania:

  • Po co ludzie mieszkający w mieście mają zwierzęta?
  • Jak się nimi opiekują?
  • Czy posiadanie zwierzęcia domowego to obowiązek dla domowników?
  • Co to znaczy dobra opieka?
  • Jak nazywa się lekarz, który pomaga chorym zwierzętom?

Autor/ opracowanie na podstawie: Bogdanowicz, Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli, Warszawa, 1990; Przedszkolowo.pl; opracowanie własne.

 

 

 

Zwyczaje  Wielkanocne

Od niedzieli Palmowej rozpoczęliśmy Wielki Tydzień przygotowujący do największego święta - Wielkanoc najstarsze i najważniejsze święto chrześcijańskie.

  • Świąteczna kartka:
    Z okazji świąt składamy życzenia. Jeżeli kogoś z nami nie było, wysyłaliśmy życzenia na kartkach pocztowych (tak było dawniej). Dzisiaj najczęściej przesyłamy życzenia za pomocą sms, mms, mail itp. Ja chciałabym Was zachęcić do tego, żebyście razem z innymi dorosłymi lub rodzeństwem, sami wykonali taką kartkę Wielkanocną. Można wyciąć jajko z papieru i nakleić na kartkę i pięknie ją ozdobić wg. własnego pomysłu.
  • Życzenia: 
    Napiszcie  życzenia wielkanocne dla wybranej, bliskiej osoby. Te życzenia możesz ułożyć a inna osoba niech zapisze twoje życzenia na kartce.  Kartkę daj bliskiej osobie, możesz też zrobić zdjęcie i przesłać je za pomocą  telefonu Dziadkowi, Babci innej osobie. A może masz inny pomysł na przekazanie kartki?
  • Jak wy z rodziną przygotowujecie się do Świąt Wielkanocnych? opowiedz o tym może swojej koleżance, cioci (zadzwoń do niej).
  • Barwienie jaj:
    Ja będę barwić jajka za pomocą naturalnych barwników (Na końcu załączam link -  jak naturalnie barwić) a potem będę wykonywać pisanki i może kraszanki. 

No właśnie kraszanki, pisanki, oklejanki.....o czym ja dziś piszę? Jakie tradycje i symbole można zauważyć podczas świąt Wielkanocnych?

Jednym z ważnych SYMBOLI są JAJKA. Moja babcia opowiadała mi kiedyś, że jaja to symbol życia – wykluwają się np. kurczaki.

Dawniej też ludzie podczas świąt zdobili przepięknie jajka i dawali sobie w prezencie. Takie podarowane jajko przynosi zdrowie i szczęście.

Dzisiaj również zdobimy jajka i ozdabiamy nimi koszyczek. Ja jako mała dziewczynka robiłam z babcią pisanki - rysuje się na nich wzorki za pomocą wosku, a następnie barwi się jajko. W miejscu, gdzie było ono pokryte woskiem, jajko się nie zabarwiało, a barwnik pozyskiwaliśmy np. z łupin cebuli.

  • Poproś mamę, tatę, innego dorosłego, by razem z Tobą zabarwił jajka w łupinach cebuli. Do garczka włóż łupiny cebuli, włóż jajka i  nalej wody tak by zakryć wodą jajka, nalej też 4 łyżki octu pod koniec gotowania, całość gotuj około 10 minut. Na końcu, gdy czas gotowania minie, włóż jajko do zimnej wody. Następnie wyciągnij jajko na ręcznik papierowy. Kolor jest?

Podczas wielkanocnego śniadania dzielimy się święconym jajkiem.

Innym symbolem i tradycją podczas świąt Wielkanocnych jest: Święconka. Koszyczki często przybierane są gałązkami bukszpanu. Dawniej do koszyczków wkładało się bardzo dużo jedzenia do poświęcenia. W ten sposób proszono, aby to, co się w nim znajduje, zawsze było na stole i żeby nigdy nie zabrakło jedzenia.

  • Koszyczek wielkanocny – na kartce namaluj koszyczek wielkanocny, możesz do tego użyć farb lub kredek. Potrzebne rzeczy jakie wkładamy do koszyczka wytnij z gazety i przyklej lub możesz narysować na innej kartce a każdy element wytnij i wklej do koszyczka. Jeżeli nie pamiętasz co wkładamy do koszyczka to najpierw obejrzyj prezentację (drugi link na końcu tekstu) lub zapytaj dorosłego ale tylko wtedy kiedy będzie miał chwilkę, by poświęcić ci czas lub zadzwoń np. do babci….

Taką ciekawostką , którą pamiętam z opowieści było to, że na stole świątecznym nie mogło zabraknąć BABKI WIELKANOCNEJ (to takie ciasto) i była ona pieczona już 400 lat temu. Do ciasta dodawano aż 180 jaj i pieczono je w wielkich piecach chlebowych oraz ozdabiano lukrem.

Oprócz baby najbardziej znanym wielkanocnym ciastem jest MAZUREK. Jego kruche ciasto zazwyczaj pokryte jest masą kajmakową oraz dużą ilością orzechów i bakalii, które tworzą przepiękne wzory i obrazki. Pamiętacie? w przedszkolu przed kiermaszem świątecznym ozdabialiście mazurki.

  • Mazurek Wielkanocny – na pewno masz książkę kucharską. Razem z mamą, tatą lub innym dorosłym spróbujcie znaleźć przepis np. w książce kucharskiej, w internecie. Pieczenie mazurka należy zaplanować więc zaplanuj z mamą kiedy możecie upiec takie ciasto. A może pieczecie inne ciasto, które jest tradycją w waszym domu. Chętnie się dowiem, a przepis przynieście jak już będziemy w przedszkolu.

Śmigus Dyngus - Wielkanocny Poniedziałek to dawne święto wody. Starym zwyczajem oblewamy się wzajemnie wodą wołając przy tym „Śmigus-Dyngus”. Dzisiaj nazywamy go Lanym Poniedziałkiem.

To o tradycjach i symbolach już Wam opowiedziałam. Zaraz, zaraz CHYBA NIE O WSZYSTKICH . Zastanów się proszę razem z osobą, która Ci to przeczyta, o jakim symbolu zapomniałam? A może wiesz w czym piecze się babę wielkanocną?


Źródło : opracowanie własne, prezentacja i karty pracy zapożyczone z Internetu.

Barwienie jaj:
https://www.youtube.com/watch?v=PCJ_KizCXj4

Tradycje wielkanocne:
http://ad.edutapia.pl/upload/files/pdf/Wielkanocne%20Tradycje%20-%20prezentacja.pdf

Wielkanoc po angielsku:
http://ad.edutapia.pl/upload/files/pdf/Easter%20.pdf     

  

Drodzy Rodzice , Drogie Dzieci
Z okazji zbliżających się świąt Wielkanocnych
składamy najserdeczniejsze życzenia:

dużo ZDROWIA, radości, smacznego jajka,
mokrego dyngusa, mnóstwo wiosennego słońca
oraz dobrych Wspólnych chwil.

Życzą Elżbieta Radwańska i Magdalena Bedrak

 

 

02.04.2021r.

Tytuł zabawy: Wyklejanie jajek

Potrzebne materiały: kilka jajek ugotowanych na twardo, kolorowa bibuła, kawałki kolorowej włóczki, plastelina, klej, nożyczki.

Czego się dziecko uczy: wypowiada się w wybranej technice plastycznej.

Przebieg zabawy: Przygotuj kilka jajek ugotowanych na twardo oraz kolorową bibułę, kawałki kolorowej włóczki, plastelinę, klej, nożyczki. Zachęć dziecko do ozdobienia ugotowanych jajek dowolnymi technikami, np. wyklejenia wzorków z plasteliny, oklejenie kolorową włóczką lub bibułą.

 

Tytuł zabawy: Mozaika ze skorupek

Potrzebne materiały: skorupki po jajkach.

Czego się dziecko uczy: wypowiada się w wybranej technice plastycznej.

Przebieg zabawy: Przygotuj kolorowe skorupki po jajkach. Zachęć dziecko do wyklejenia nimi mozaiki, np. pisanki, koszyczka z pokarmami lub rodziny przy świątecznym stole.

 

Tytuł zabawy: Szukanie jajek

Potrzebne materiały: kilka czekoladowych jajek

Czego się dziecko uczy: kształtuje umiejętność odczytywania sygnałów płynących z otoczenia oraz rozwija spostrzegawczość.

Przebieg zabawy: Ukryj w domu kilka czekoladowych jajek i zachęć dziecko do ich odszukania. Możesz pomagać, mówiąc ciepło!, gdy dziecko jest blisko ukrytego jajka, lub zimno!, gdy się od niego oddala.

 

 

01.04.2021r.

Tytuł zabawy: Bieg z jajkiem

Potrzebne materiały: duże łyżki, jajka ugotowane na twardo.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy równowagę.

Przebieg zabawy: Przygotuj dużą łyżkę i ugotowane na twardo jajko. Ustal z dzieckiem linię startu i mety. Zachęć dziecko, aby na sygnał jak najszybciej pokonało odległość od startu do mety trzymając jajko na łyżce. W zależności od możliwości dziecka po drodze możesz ułożyć przeszkody. Możecie urządzić świąteczne zawody.

 

Tytuł zabawy: Turlanie jajka

Potrzebne materiały: jajka ugotowane na twardo, deska do prasowania.

Czego się dziecko uczy: rywalizuje.

Przebieg zabawy: Przygotuj kilka jajek ugotowanych na twardo i deskę do prasowania. Ustaw deskę pod niewielkim kątem i zachęć dziecko do turlania po niej jajek. Zorganizujcie zawody – wygrywa osoba, której jajko potoczy się dalej.

 

Tytuł zabawy: Latające jajka

Potrzebne materiały: kilka ugotowanych na twardo jajek.

Czego się dziecko uczy: kształcenie umiejętności współdziałania z partnerem.

Przebieg zabawy: Przygotuj kilka jajek ugotowanych na twardo. Poproś dziecko, aby stanęło naprzeciwko Ciebie. Rzucajcie do siebie i łapcie jajko, tak aby się nie potłukło.

 

 

31.03.2021r.

Tytuł zabawy: Kubeczki z cukierkami

Potrzebne materiały: 9 papierowych kubeczków, farby/ kolorowy papier, cukierki/groszki.

Czego dziecko się uczy: gra pamięciowa ćwiczy w rozpoznawaniu: liczby elementów, zbiorów z ta samą liczbą elementów.

Przebieg zabawy: Potrzebujemy 9 papierowych kubeczków - do ich ozdobienia możesz użyć farb lub kolorowego papieru. Gdy farba wyschnie, wszyscy gracze opuszczają pokój. W tym czasie osoba nie biorąca bezpośredniego udziału w grze przygotowuje wszystko, co niezbędne do jej przeprowadzenia. Pod dwoma kubeczkami umieszczamy po 2 cukierki, pod kolejnymi dwoma kubeczkami – po 3, pod następnymi dwoma – po 4, po 5 cukierków pod następnymi dwoma. Pod ostatnim kubeczkiem można umieścić dowolną liczbę cukierków. Gdy wszystko jest już przygotowane, każdy po kolei unosi po dwa kubeczki. Jeśli liczba cukierków pod obydwoma kubeczkami jest taka sama, gracz zabiera cukierki, a kubeczki zostają usunięte z dalszej zabawy. Pamiętajcie, by nie zjadać cukierków. Jeśli liczba cukierków pod obydwoma kubeczkami okaże się różna, to kubeczki te nadal biorą udział w grze. Zwycięża ten, kto na końcu zabawy zgromadzi najwięcej cukierków.

 

Tytuł zabawy: Węże i drabinki

Potrzebne materiały: blok z kolorowymi kartkami, nożyce, kredki, klej, plastelina, kostka do gry.

Czego dziecko się uczy: rozpoznaje cyfry do 6, przewiduje konsekwencje swoich ruchów.

Przebieg zabawy: Wykonujemy planszę z kolorowymi kwadratami. Lepimy węże: łączymy ze sobą plastelinę w dwóch kolorach i robimy kulkę. Następnie należy rozwałkować kulkę w „kiełbaskę”, spłaszczyć koniec, który będzie głową i dolepić dwoje oczu. Nadaj wężowi zakręcony kształt. Wykonaj drabinki: wytnij długi pasek kolorowego papieru i złóż go w harmonijkę. Zrób kilka takich drabinek. Gramy: Aby wykonać ruch, rzuć kostką. Jeśli znajdziesz się u dołu drabiny, wejdź po niej na górę. Jeśli będzie to głowa węża, zejdź po wężu na dół. Wygrywa ten, kto pierwszy ukończy grę.

 

Tytuł zabawy: Kółko i krzyżyk

Potrzebne materiały: cztery patyki, pionki, np. dla jednego gracza 5 kamyczków, dla drugiego 5 muszelek.

Czego dziecko się uczy: gra ta pomaga rozróżniać rzędy i kolumny.

Przebieg zabawy: Znajdź cztery patyki po to, żeby wyznaczyć pola. Gracze kładą na dowolnym polu po jednym rekwizycie. Spróbuj położyć swoje rekwizyty obok siebie tak, aby utworzyły linię w dowolnym kierunku. Uwaga! Musisz jednocześnie postarać się, by nie dopuścić do utworzenia linii przez drugiego gracza. Wygrywa ten, kto pierwszy utworzy linię.

 

15.03 - 26.03.2021r.

Przyroda budzi się do życia

  1. Topienie marzanny
  • Słuchanie wiersza H. Łochockiej „Topienie marzanny” i opowiadanie o zwyczaju topienia marzanny; posługiwanie się określeniem przedwiośnie, wyjaśnienie powiedzenia „gdzie pieprz rośnie”.
  • Zabawa z elementem równowagi „Omiń kałuże”.
  • Wykonanie ćwiczenia graficznego „Marzanna”.

 

  1. Tulipany – wiosenne kwiaty
  • Zabawa dydaktyczna „Powiedz, co słyszysz?” połączona ze słuchaniem wiersza H. Bechlerowej „Może zobaczymy”; słuchanie „ciszy”, zastanawianie się „Gdzie mieszka cisza?” – przykładanie do ucha kamienia, muszelki, kawałka drewna – opowiadanie o doznanych wrażeniach.
  • Rysowanie ciszy. Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości dzieci.
  • Zabawa naśladowcza „Kwiaty rosną – kwiaty więdną”.
  • Oglądanie wiosennych tulipanów: porównywanie wyglądu, segregowanie tulipanów wg ustalonego kryterium.

 

  1. Wiosną rachuję i ćwiczę z radością
  • Zadania matematyczne „Motylki i kwiaty” – układanie działań na liczmanach, podawanie wyników.
  • „Co to za kwiaty?” – ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej: składanie w całość pociętego obrazka przedstawiającego kaczeńce.
  • Zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym „Bociany”.

 

  1. Mały żółty tulipanek i jego goście
  • Słuchanie opowiadania  H. Urbanek „O żółtym tulipanie”: wyłonienie głównych postaci opowiadania, oddzielenie tego, co jest w opowiadaniu prawdziwe, od tego, co jest nieprawdziwe.
  • Zabawa dramowa „Cebulka” – ćwiczenie koncentracji uwagi.
  • „Kwitnące tulipany” – malowanie farbami.

 

  1. Marcowa pogoda
  • Wysłuchanie nagrania prognozy pogody; próby odpowiedzi na pytanie Czym jest pogoda?; Poszukiwanie określeń poszczególnych wyróżników pogody, zapisywanie ich na plakacie, np. Wiatr – mocny, silny, porywisty…
  • Zapoznanie z treścią wiersza J. Kulmowej „W marcu jak w garncu”; wypowiedzi dzieci inspirowane tekstem utworu.
  • Wykonanie pracy plastycznej „Marcowy garnek pogody”.
  • Zabawa orientacyjno – porządkowa „Kaprysy pogody”.

 

 

08.03-12.03.2021r.

Jak dbać o zdrowie?

 

  1. Piosenka kąpielowa
  • Wysłuchanie i nauka piosenki pt. „Piosenka kąpielowa”; rozmowa na temat jej treści.
  • „Aerobik” – zabawa muzyczno - ruchowa.
  • Porządkowanie przedmiotów „Zdrowe i niezdrowe”.
  • Próba odpowiedzi na pytania: Dlaczego mydło myje? Kto wynalazł mydło?

    

  1. Dbamy o nasze ciało, by było czyste i zdrowe
  • Tworzymy mapę umysłową – „Jak dbać o zdrowie?”; zachęcanie dzieci do układania wraz z N. pytań, na które jeszcze nie znają odpowiedzi.
  • Numery alarmowe – rozmowa na temat pierwszej pomocy w nagłych wypadkach; szukanie odpowiedzi na pytanie: Jak dzieci mogą pomóc w razie nagłego wypadku?

Poznanie numerów alarmowych.

  • Zabawa z elementem podskoku „Szczur”.

 

  1. Jak opiekować się chorym?
  • Słuchanie opowiadania J. Białobrzeskiej „Przygody Maćka”; odpowiadanie na pytania dotyczące treści.
  • Wypowiadanie się na temat własnych doświadczeń związanych ze sprawowaniem opieki nad chorymi.
  • „Zgadnij, co mam na myśli?” – zabawa dydaktyczna mająca na celu zdobywanie umiejętności dokonywania syntezy sylabowej.

 

  1. Recepta na zdrowie
  • Wysłuchanie wiersza M. Szwemińskiej „Recepta na zdrowie”; odpowiadanie na pytania dotyczące treści.
  • Rozmowy na temat: Co zrobić, żeby nie chorować?
  • Ćwiczenie graficzne „W łazience”.
  • Zabawa ruchowa „Rób to, co ja”.

 

  1. Dbamy o czystość wokół nas
  • Zabawa dydaktyczna „Dbamy o czystość” – rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów i rzeczy potrzebnych do dbania o higienę osobistą oraz takich, które związane są z porządkowaniem otoczenia.
  • Zabawa z elementem czworakowania „Kot jest czysty”.
  • Praca plastyczna „Projektujemy wzory na ręczniki” – malowanie farbami.
  • Zabawa teatralna „Dbamy o czystość”.

 

25.02.2021r. - czas zawieszenia zajęć w Przedszkolu

Tytuł zabawy: Papierowy stworek

Potrzebne materiały: skrawki papieru w różnych kolorach, klej, blok rysunkowy, flamastry.

Czego się dziecko uczy: umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych, rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy:  Przygotowujemy różnokolorowe skrawki papieru (dziecko może je samo podrzeć, pociąć z różnych gazet, papieru kolorowego). Następnie przyklejamy kawałki na blok, tak aby utworzyły jakąś postać. Na koniec dorysowujemy elementy wg pomysłu.

 

Tytuł zabawy: Labirynt

Potrzebne materiały: mała piłeczka, kilka ściereczek kuchennych.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie oddechowe.

Przebieg zabawy:  Układamy na podłodze spiralę ze ściereczek. Odległość między krawędziami spirali powinna być nieco większa,  niż średnica piłeczki – piłka powinna się między nimi swobodnie mieścić. Kładziemy piłeczkę na początku spirali i zachęcamy dziecko, aby dmuchając w piłeczkę przetoczyło ją do środka. Ważne, aby podczas dmuchania dziecko układało usta jak podczas wymawiania głoski „u”. Można ułożyć ze ściereczek inny kształt lub labirynt.

 

Tytuł zabawy: Nawigator

Potrzebne materiały: opaska na oczy, pachołek – może być np. butelka.

Czego się dziecko uczy: rozwijanie sprawności ruchowej i koordynacji, rozwijanie orientacji w przestrzeni, przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo podczas zabawy.

Przebieg zabawy:  Jedna osoba ma zakryte oczy, a druga jest jego nawigatorem, czyli mówi, w którą stronę ma iść, aby okrążyć pachołek. Wracamy na miejsce w ten sam sposób z zawiązanymi oczami.

 

Tytuł zabawy: Krok za krokiem

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: wspomaganie rozwoju operacyjnego myślenia, kształcenie umiejętności mierzenia bez narzędzi pomiarowych.

Przebieg zabawy:  Prosimy dziecko, aby zastanowiło się, jaka jest odległość z miejsca, w którym stoi, do określonego punktu w pomieszczeniu. Następnie pytamy, w jaki sposób można zmierzyć tę odległość. Dziecko prawdopodobnie poda kilka możliwości, np. linijką, centymetrem. Pytamy, czy odległość tę można zmierzyć krokami. Następnie mierzymy krokami odległość od miejsca, w którym stoimy, do ustalonego wcześniej punktu. Zachęćmy dziecko, by liczyło ilość kroków. Zapytajmy, dlaczego odległość zmierzona krokami dorosłego i dziecka jest inna. Czy to znaczy, że dziecko i dorosły mają inną odległość do przebycia? Jest to dobry początek do rozmowy o tym, że wynik pomiaru zależy od stosowanych jednostek.

 

Tytuł zabawy: Stop klatka

Potrzebne materiały: dowolna muzyka.

Czego się dziecko uczy: wyczucie rytmu i ciężaru ciała w czasie i przestrzeni.

Przebieg zabawy: Tańczymy w rytm muzyki. W czasie przerwy w muzyce przyjmujemy pozy zastygłe w bezruchu.

 

Tytuł zabawy: Idzie rak nieborak

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie rytmiczne.

Przebieg zabawy: Wystukujemy rytm do przysłowia:  ,,Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak” -  powtórzenie rytmicznie rymowanki z:
- wystukiwaniem rytmu o podłogę,
- ze zmianą tempa  (od wolnego do szybkiego),
- ze zmianą dynamiki (cicho - głośno),
- ze zmianą rejestrów ( cienko – grubo).

 

24.02.2021r.

Tytuł zabawy: Hałaśliwa chwila

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.

Przebieg zabawy:  Zaprośmy dziecko na „hałaśliwą chwilę” (najlepiej zabawę przeprowadzić na zewnątrz). Dziecko może wówczas hałasować, jak tylko potrafi najgłośniej, wykorzystując do tego własny głos, ręce i nogi. Na umówiony znak hałas cichnie. Rozmawiamy z dzieckiem na temat odczuć podczas „hałaśliwej chwili”. Czy było nam przyjemnie? Czy hałas może być męczący? Czy hałas utrudnia porozumiewanie się?

                                    

Tytuł zabawy: Sprytne stopy

Potrzebne materiały: gąbka kąpielowa.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie stóp.

Przebieg zabawy:  Siadamy na podłodze, przesuwamy gąbkę po podłodze stopami i dłońmi na przemian w różnych kierunkach. Chwytamy gąbkę palcami stóp i podajemy z jednej stopy do drugiej. Palce stóp mogą podawać gąbkę do rąk.

 

Tytuł zabawy: Gniotek Kotek – praca plastyczna

Potrzebne materiały:  balonik, mąka ziemniaczana, plastikowa butelka  lub lejek, nożyczki, łyżka, marker, włóczka.

Czego się dziecko uczy: umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych.

Przebieg zabawy:  Z plastikowej butelki odcinamy górę tak, by w swoim kształcie przypominała lejek. Naciągamy balonik na gwint lejka z butelki lub prawdziwego lejka. Taki lejek zrobiony z butelki jest znacznie wygodniejszy od prawdziwego. Do lejka wsypujemy partiami mąkę ziemniaczaną. Upychamy drugim końcem łyżki. Im więcej mąki upchamy do gniotka tym lepiej będzie się go ściskać. Ostrożnie zdejmujemy balonik z lejka i zawiązujemy supełek. Na gniotku rysujemy pyszczek kotka. Można oczywiście narysować tradycyjnie buzię człowieka i doczepić włosy zrobione z włóczki. Gotowy Gniotek - Kotek: i zgniatamy…. i ściskamy….

 

Tytuł zabawy: Taniec z gąbką

Potrzebne materiały: gąbka kąpielowa, żywa muzyka.

Czego się dziecko uczy: kształtowanie sprawności fizycznej; ćwiczenia rąk z wykorzystaniem mięśni kręgosłupa.

Przebieg zabawy:  Na początek, stojąc w lekkim rozkroku, przekładamy gąbkę nad głową z lewej do prawej ręki i z prawej do lewej ręki. Można też w marszu, w biegu, tańcu, przekładać gąbkę z ręki do ręki, z przodu, z tyłu, wokół siebie, pod kolanem itp.

 

Tytuł zabawy: Wyszeptane słowa

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenia słuchowe.

Przebieg zabawy: Rodzic oddalony od dziecka mówi szeptem wybrane przez siebie słowo, dzieląc je na sylaby. Dziecko słucha uważnie i podaje, jakie to słowo. Następnie rodzic dzieli inne słowo na głoski. Dziecko, podobnie jak poprzednio, nasłuchuje i podaje, jakie to słowo.

 

Tytuł zabawy: Butelkowy masaż

Potrzebne materiały: butelka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie uspokajające.

Przebieg zabawy: Jedna osoba kładzie się na podłodze, druga wałkuje butelką poszczególne części ciała – po czym następuje zamiana.


 

23.02.2021r.

Tytuł zabawy: Skaczące płatki

Potrzebne materiały: płatki kukurydziane lub ryżowe, folia spożywcza, miseczka, metalowa łyżeczka.

Czego się dziecko uczy: stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.

Przebieg zabawy:  Zgniatamy i wsypujemy płatki do miseczki i przykrywamy folią spożywczą (przezroczystą) tak, aby była naprężona. Pocieramy pięścią folię, aż do momentu, kiedy płatki zaczną się do niej przyklejać od spodu, folia je „złapie”. Następnie pocieramy folię metalową łyżeczką i obserwujemy, co się dzieje – płatki spadają na dół. Pocierając folię pięścią, naładowaliśmy ją elektrycznie, a potem, pocierając łyżeczką rozładowaliśmy. Dziecko może zaobserwować, co to znaczy „naładować elektrycznie” i czym jest „energia elektryczna” oraz jak samodzielnie można ją wytworzyć.

                                   

Tytuł zabawy: Piłka na dywanie (wg C.Orffa)

Potrzebne materiały: piłka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenia rytmiczne.

Przebieg zabawy:  Dziecko siada na dywanie, obok leży piłka. Prosimy, aby spróbowało ułożyć jakieś zdanie związane z piłką. Wymawia je w różnym rytmie i wystukuje ten rytm.

 

Tytuł zabawy: Które drzewo jest najgrubsze? – wyprawa do lasu

Potrzebne materiały: linijka, sznurek, pasek, miara krawiecka.

Czego się dziecko uczy: wie, na czym polega pomiar długości.

Przebieg zabawy:  Dziecko poszukuje najgrubszego i najcieńszego drzewa, oceniając je „na oko”. Rodzic pokazuje zgromadzone przedmioty: linijkę, sznurek, pasek, miarę krawiecką. Zastanawiamy się, które z przygotowanych przedmiotów pomoże to stwierdzić. Podejmujemy próby określenia grubości, używając wszystkich przedmiotów. Okazuje się, że linijką nie można zmierzyć drzewa. Za pomocą najwygodniejszej miary określamy, które z drzew jest najgrubsze, a które najcieńsze.

 

Tytuł zabawy: Szalony taniec (zabawa prowadzona metodą R. Labana)

Potrzebne materiały: żywa, wesoła muzyka.

Czego się dziecko uczy: wyczucie własnego ciała.

Przebieg zabawy:  Tańczymy w rytm muzyki. Na zapowiedź - tańczą:

 same ręce, same nogi, tańczy głowa, tańczy całe ciało, itp.

 

Tytuł zabawy: Sprint

Potrzebne materiały: reklamówka jednorazowa, żywa muzyka.

Czego się dziecko uczy: szybkiej reakcji na sygnał.

Przebieg zabawy: Dziecko przykłada do klatki piersiowej reklamówkę, na dźwięk rozpoczynającej się muzyki zaczyna szybki bieg. Opór powietrza ma spowodować utrzymanie siatki na klatce piersiowej. Na przerwę w muzyce dziecko zatrzymuje się i wodzi wzrokiem za opadającą siatką, nie odrywając nóg od podłogi schyla się i podnosi reklamówkę.

 

Tytuł zabawy: Zabawa w kałuży

Potrzebne materiały: reklamówki jednorazowe.

Czego się dziecko uczy: zabawy z zasadami.

Przebieg zabawy:  Rozrzucamy reklamówki. Dziecko biega na paluszkach, naśladując opadający deszcz, omija kałuże. Na hasło: „zabawa!” siada pośladkami na reklamówce, zgina lekko kolana i odpycha się, próbując kręcić się wokół własnej osi.


 

22.02.2021r.

Tytuł zabawy: Wykrywacz bzdurek

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: rozwija mowę.

Przebieg zabawy:  Rodzic opowiada o różnych sytuacjach, a dziecko ocenia, czy mogły się one wydarzyć naprawdę i odpowiada wierszem:

Bzdura, bzdura, że ho, ho, wymyśliła mama to!

lub

Prawda, prawda, oj tak, tak! Tak wygląda przecież świat.

                                        

Tytuł zabawy: Miny

Potrzebne materiały: dowolna muzyka.

Czego się dziecko uczy: odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem.

Przebieg zabawy:  Dziecko porusza się w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie, zatrzymuje się i prezentuje gestami ciała i mimiką nastrój sygnalizowany przez rodzica. Może to być polecenie słowne, zdjęcie.

 

Tytuł zabawy: Próba ciszy

Potrzebne materiały: minutnik/budzik/klepsydra.

Czego się dziecko uczy: odgrywa rolę w zabawie, posługując się mimiką, gestem i ruchem.

Przebieg zabawy:  Nastawiamy minutnik, budzik albo klepsydrę. Dziecko stara się przez ten czas przebywać w ciszy. Może się bezgłośnie poruszać, ale nie może mówić ani wydawać żadnych dźwięków. Po chwili wypowiada się, czy jest to dla niego łatwe do wykonania. Warto powtórzyć zabawę. Niemożność mówienia i wydawania dźwięków będzie bardziej dotkliwa. Można ponowić pytanie i zastanowić się, jak czują się osoby nieme.

 

Tytuł zabawy: Papierowa dłoń (wg W. Sherborne)

Potrzebne materiały: „żywa” muzyka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenia rąk – wyczuwanie dłoni i palców.

Przebieg zabawy:  Dziecko porusza się przy dźwiękach żywej melodii. Podczas przerwy w muzyce kładzie dłonie na podłodze i obrysowuje ich kontury kolejno palcami prawej ręki. Podczas drugiej przerwy w muzyce robi to samo palcami lewej dłoni.

 

Tytuł zabawy: Mały kotek

Potrzebne materiały: talerzyk, mleko skondensowane.

Czego się dziecko uczy: gimnastyka buzi i języka.

Przebieg zabawy: Nakładamy na obrzeża płaskiego talerzyka odrobinę mleka skondensowanego. Dziecko – kotek wylizuje mleko z talerzyka. Następnie myje pyszczek, oblizuje buzię językiem. Dziecko powinno wykonać te czynności, dbając o dokładny ruch języka: góra – dół, dotykając językiem nosa i brody.

 

Tytuł zabawy: Odmrażanie – zamrażanie

Potrzebne materiały: dowolna muzyka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Przebieg zabawy:  Dziecko stoi nieruchomo, rodzic stopniowo „odmraża” różne części ciała, które tańczą w rytm muzyki (głowa, palce, dłonie, ręce, tułów, nogi), odmarzanie od podłoża. Następnie z powrotem zamraża poszczególne części.

 

19.02.2021r.

Tytuł zabawy:  Czy kolorowa woda zamarza?

Potrzebne materiały: plastikowe talerzyki, farby, woda, lupa.

Czego się dziecko uczy: przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach).

Przebieg zabawy:  Zamrażamy za oknem kolorową wodę na plastikowych talerzykach. Używając lupy, obserwujemy jak wygląda woda na drugi dzień (woda zamarza niezależnie od swojej barwy). Zachęcamy dziecko do pozostawienia jednego talerza z kolorowym lodem w domu, aby zobaczyło, że woda pod wpływem ciepła znowu zmienia swój stan skupienia, ale pozostała w takim samym kolorze, w jakim była zamarznięta (zachowała barwę lodu).

                          

Tytuł zabawy: Kolorowe zamki ze śniegu – zabawa na świeżym powietrzu

Potrzebne materiały: kolorowy lód z poprzedniej zabawy.

Czego się dziecko uczy: rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy:  Budujemy zamki ze śniegu. Do swoich budowli wykorzystujemy zamrożone „szybki” (zamarznięta kolorowa woda), tworząc fantazyjne kompozycje na śniegowych budowlach.

 

Tytuł zabawy: Śmieszne miny

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenia świadomości ciała i przestrzeni.

Przebieg zabawy:  Pokazujemy „śmieszne miny”:

 – wytrzeszczanie oczu, wysuwanie języka, oblizywanie się, szczerzenie zębów, udajemy „smutną Chinkę”, „wesołą Chinkę”, wstawanie z rękami założonymi z tyłu „po napoleońsku”, napinanie mięśni barków – uniesienie do góry, rozluźnienie mięśni – opuszczenie w dół.

 

Tytuł zabawy: Moja ulubiona dyscyplina sportu

Potrzebne materiały: blok rysunkowy, kredki/flamastry/farby/pastele.

Czego się dziecko uczy: umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa).

Przebieg zabawy:  Na kartonie dowolną techniką dziecko prezentuje wybraną dyscyplinę sportu lub rodzaj ruchu, który najbardziej mu odpowiada.

 

Tytuł zabawy: Obrażone lusterko

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem.

Przebieg zabawy: Bawimy się w lustrzane odbicie. Obserwujemy się wzajemnie, „krążymy po pokoju” i na sygnał rodzica dziecko „stroi” obrażone miny, a rodzic jest lustrem (naśladuje) i następuje zmiana. Po kilku „oglądaniach” odbicia dziecko wypowiada się na temat jego odczuć w czasie przeglądania się w obrażonym lustrze. Próba odpowiedzi na pytanie: Czy obrażona mina dodaje uroku, czy raczej nie dodaje?

 

Tytuł zabawy: Leniwa ósemka

Potrzebne materiały: piłka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie tułowia i stóp.

Przebieg zabawy:  Dziecko trzymając przed sobą piłeczkę rysuje „ Leniwą ósemkę "- stojąc w rozkroku skłon tułowia w przód; toczenie piłki między nogami po torze „ Leniwej ósemki", następnie wyprost z ramionami uniesionymi do góry i głęboki wdech. W siadzie skulnym, podpartym: toczenie piłki palcami stóp po podłożu w przód, w tył; ruchem okrężnym lewą i prawą stopą oraz obunóż.


18.02.2021r.

Tytuł zabawy: Kolanko

Potrzebne materiały: piłka.

Czego się dziecko uczy: dbać o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia.

Przebieg zabawy:  Rodzic rozpoczyna zabawę, wypowiadając jednocześnie zdanie związane z tematem: Co zrobić żeby nie chorować?, np. „Żeby zdrowo żyć, trzeba jak najdłużej leżeć w łóżku”, „Żeby zdrowo żyć, trzeba zjadać dużo warzyw”…  i natychmiast rzuca piłkę do dziecka. Jeżeli dziecko zgadza się z jego treścią, łapie piłkę, jeżeli nie, to jej nie łapie. Kiedy piłkę złapie się niepotrzebnie, przed kolejnym rzutem dodatkowo klęka się na jedno kolano i wypowiada zdanie na temat zdrowego lub niezdrowego trybu życia.

                                         

Tytuł zabawy: Zgadnij, co mam na myśli?

Potrzebne materiały: kilka dowolnych przedmiotów.

Czego się dziecko uczy: dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej.

Przebieg zabawy:  Zabawa dydaktyczna mająca na celu zdobywanie umiejętności dokonywania syntezy sylabowej. Rodzic trzyma w ręku wybrany przedmiot, tak aby dziecko go nie widziało. Następnie sylabizuje wyraz. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie nazwy przedmiotu.

 

Tytuł zabawy: Gimnastyka z szalem

Potrzebne materiały: szal.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenia mięśni grzbietu.

Przebieg zabawy: Stajemy w rozkroku z lekkim pochyleniem w przód. Trzymamy szal oburącz za końce, przekładamy go za plecy, mając jedną rękę nad ramieniem, a drugą pod ramieniem, przesuwamy szal w górę i w dół. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.

 

Tytuł zabawy: Żaba u doktora

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: uważnie słucha i rozmawia na temat wiersza.

Przebieg zabawy:  Czytamy dziecku wiersz Jana Brzechwy pt. „Żaba” , następnie zadajemy pytania: Co to znaczy słuchać zaleceń lekarza?, Co to znaczy, że coś nie uszło na sucho?

Pewna żaba
Była słaba,
Więc przychodzi do doktora
I powiada, że jest chora.

Doktor włożył okulary,
Bo już był cokolwiek stary,
Potem ją dokładnie zbadał,
No, i wreszcie tak powiada:

„Pani zanadto się poci,
Niech pani unika wilgoci,
Niech pani się czasem nie kąpie,
Niech pani nie siada przy pompie,
Niech pani deszczu unika,
Niech pani nie pływa w strumykach,
Niech pani wody nie pija,
Niech pani kałuże omija,
Niech pani nie myje się z rana,
Niech pani, pani kochana,
Na siebie chucha i dmucha,
Bo pani musi być sucha!”

Wraca żaba od doktora,
Myśli sobie: „Jestem chora,
A doktora chora słucha,
Mam być sucha – będę sucha!”

Leczyła się żaba, leczyła,
Suszyła się długo, suszyła,
Aż wyschła tak, że po troszku
Została z niej garstka proszku.

A doktor drapie się w ucho:
„Nie uszło jej to na sucho!”

 

Tytuł zabawy: Miś na wyrzutni

Potrzebne materiały: pluszowy miś, spokojna muzyka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenia oddechowe.

Przebieg zabawy: Leżymy tyłem, nogi zgięte, wsparte stopami o podłogę. Ręce z maskotką na brzuchu. Rytmiczne podnoszenie maskotki w górę i powolny powrót do pozycji wyjściowej. Ruchy rąk z maskotką łączymy z rytmicznym oddychaniem. Maskotka w górze - wdech nosem, maskotka w dole wydech ustami.

 

Tytuł zabawy: Miś pod mostkiem

Potrzebne materiały: pluszowy miś.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Przebieg zabawy:  Leżymy tyłem z nogami ugiętymi w kolanach i stopami opartymi o podłogę. Na hasło: „Przełóż misia pod mostkiem” - bez odrywania stóp od podłoża unosimy biodra i przekładamy zabawkę do drugiej ręki.

 

17.02.2021r.

Tytuł zabawy: Czy lód paruje? Skąd się bierze śnieg?

Potrzebne materiały: płaskie naczynie, woda.

Czego się dziecko uczy: przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach).

Przebieg zabawy:  Do płaskiego naczynia wlewamy niewielką ilość wody tak, aby pokryła dno naczynia i wystawiamy je za okno w mroźny dzień. Woda zamarznie i zrobi się lód. Pozostawiamy naczynie na zewnątrz i obserwujemy przez kilka dni. Okazuje się, że lód zniknie, gdyż podobnie jak woda, paruje. Dzieje się to znacznie wolniej. Naukowcy nazwali to zjawisko sublimacją. Tak więc, zimą unosi się w powietrzu również para wodna, ale kropelki wody natychmiast zamarzają i spadają z chmur śniegowych na ziemię w postaci śniegu.                                  

 

Tytuł zabawy: Zabawa z gazetą (wg C. Orffa)

Potrzebne materiały: gazeta.

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Przebieg zabawy:  Zadaniem dziecka jest wzięcie gazety i wydobycie z niej jakiegoś dźwięku. Dźwięków staramy się nie powtarzać, np. darcie, zwijanie, stukanie, pocieranie, potrząsanie, podrzucanie.

 

Tytuł zabawy: Aerobik

Potrzebne materiały: dowolna muzyka.

Czego się dziecko uczy: kształtowanie sprawności fizycznej.

Przebieg zabawy: Dziecko przy muzyce wykonuje różne ćwiczenia ruchowe proponowane przez rodzica. Po chwili następuje zamiana ról – dziecko pokazuje własne ćwiczenia (ważne, aby miało możliwość wykazania się aktywnością).

 

Tytuł zabawy: Czy mydło może się rozpuścić?

Potrzebne materiały: dwa przezroczyste pojemniki, ciepła i zimna woda, mydło.

Czego się dziecko uczy: przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach).

Przebieg zabawy:  Ustawiamy dwa przezroczyste pojemniki, jeden z ciepłą, a drugi z zimną wodą. Do obydwu naczyń wrzucamy kawałki mydła takiej samej wielkości. Nastawiamy minutnik na ok. 30 minut. Po upływie tego czasu sprawdzamy wielkość mydła. Okazuje się, że mydło wrzucone do ciepłej wody jest zdecydowanie mniejsze niż to w zimnej. Wniosek: W ciepłej wodzie mydło rozpuszcza się szybciej.

Tytuł zabawy: Taniec z gazetą (wg C. Orffa)

Potrzebne materiały: gazeta, wesoła, żywa muzyka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy równowagę.

Przebieg zabawy: Tańczymy z gazetą na głowie, brzuchu, plecach, rękach, itp. w rytm melodii.

 

Tytuł zabawy: Dlaczego mydło myje?

Potrzebne materiały: mydła – różne rodzaje.

Czego się dziecko uczy: kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych; wdrażanie do utrzymywaniu ładu i porządku.

Przebieg zabawy:  Dziecko ogląda i wącha różne rodzaje mydła. Wybiera zapachy jego zdaniem bardziej i mniej przyjemne, stara się opisać zapach. Rodzic wyjaśnia, że mydło wynaleźli Fenicjanie i od dawana ludzkość ma możliwość korzystania z tego wynalazku, bez którego obecnie nie wyobrażamy sobie życia. Dawniej mydło robiono z roślin wydzielających pianę, np. mydlnicy i tłuszczów zwierzęcych. Mydło to nie pachniało i mniej się pieniło niż obecnie. Dzisiaj mamy mydło o różnych zapachach i konsystencji. Mydło w płynie działa tak samo jak mydło w kostce.

 

16.02.2021r.- czas zawieszenia zajęć w Przedszkolu

Tytuł zabawy: Telefon komórkowy

Potrzebne materiały: tekturowy szablon telefonu komórkowego, blok techniczny, flamastry, klej, dowolne ozdoby, np. brokat, cekiny.

Czego się dziecko uczy: wypowiada się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa); zna numer telefonu alarmowego.

Przebieg zabawy:  Dziecko wykonuje z kartonu telefon komórkowy. Od szablonu – wcześniej przygotowanego przez rodzica – obrysowuje jego kształt. Wyznacza pole, które jest ekranem, dorysowuje inne elementy, np. klawiaturę. Ozdabia telefon w wybrany przez siebie sposób. Na ekranie rysuje ołówkiem, a potem zaznacza wyraźnie mazakiem numer 112.                                  

 

Tytuł zabawy: Zabawy słowami

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: rozwija mowę.

Przebieg zabawy:  Wymyślamy nazwy dla specjalności lekarskiej związanych z poszczególnymi częściami ciała, np. oczy – okolog, oczolog…, uszy -  uszolog, uszatra. Ważne, aby dziecko samo tworzyło nazwy i cieszyło się zabawą słowami. Z pewnością zdąży jeszcze zapamiętać właściwe terminy.

 

Tytuł zabawy: Śmiejmy się!

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku.

Przebieg zabawy:  Rozpoczynamy zabawę, śmiejąc się w wymyślony przez siebie sposób. Dziecko słucha i powtarza śmiech. Zadanie polega na tym, aby jak najdłużej wymyślać inny rodzaj śmiechu i nie powtarzać już zaprezentowanego. Można różnicować wysokość, natężenie i rodzaj wydawanych dźwięków, np. :

He, he, he,

Hi, hi, hi,

Ho, ho, ho,

Ha, ha, ha, ha,

Hłe, hłe, hłe…

 

Tytuł zabawy: Co z tą wodą? – eksperyment w mroźny dzień

Potrzebne materiały: naczynie, woda, drobne przedmioty.

Czego się dziecko uczy: przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach).

Przebieg zabawy:  Dziecko wlewa wodę do przezroczystego naczynia. Zanurza w niej drobne przedmioty, np. koralik, klocek. Sprawdza, czy w każdej chwili można je z niej wyjąć. Wystawia naczynie z jego zawartością za okno. Po kilku godzinach sprawdza, czy zanurzone uprzednio przedmioty można wyjąć z naczynia. Zastanawia się, dlaczego tak się dzieje. Woda zamarza i próbuje znaleźć sposób na wydostanie tych przedmiotów, nie niszcząc naczynia ( oczekiwanie na roztopienie się lodu, zalanie wodą, ogrzanie…).

 

Tytuł zabawy: Jak zrobić własny szron? – zabawa na świeżym powietrzu

Potrzebne materiały: małe, metalowe przedmioty, lupa.

Czego się dziecko uczy: przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach).

Przebieg zabawy: Wychodzimy na zewnątrz i zabieramy ze sobą małe, metalowe przedmioty, np. łyżeczki, klucze oraz lupę. Prosimy dziecko, aby przyjrzało się ich powierzchni i chuchało na nie. Para wodna wydobywająca się z ust w zetknięciu z zimnym, metalowym przedmiotem zamienia się w szron. Dziecko obserwuje szron przez lupę. Podobnie para wodna zachowuje się, osiadając na gałązkach drzew i krzewów. Na szkle, np. na szybach mróz „maluje” piękne obrazy.

 

Tytuł zabawy: Różne nastroje

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem.

Przebieg zabawy:  Dziecko mimiką i gestem obrazuje podane przez rodzica sytuacje:

  • Otrzymałeś wymarzony prezent,
  • Boli cię ząb,
  • Zgubiłeś zabawkę,
  • Przestraszyłeś się wielkiego psa.

 


08.02.-12.02.2021r.

„Karnawału czas”

Karnawał… czas na bal….

 

Co to jest karnawał?

  • Słuchamy wiersza pt. „Karnawał” D. Gellner

(słuchamy, rozmawiamy, wypowiadamy się nt. utworu literackiego).

  • Co to jest karnawał? (rozwijanie umiejętności twórczego myślenia).
  • Z czym kojarzy Ci się karnawał? – zabawa dydaktyczna (rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych w sytuacjach zadaniowych; rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez dopasowanie napisów do wyrazów).
  • Rozwijanie zagadek związanych z tematem.

 

Przygotowujemy się do balu - planujemy to, jak chcemy wyglądać - w co się przebiorę?

  • Przygotowujemy salę.
  • Tworzymy listę potrzebnych rzeczy na bal.

Maski karnawałowe – wykonanie wg pomysłów, oglądanie wzorów, innych pomysłów masek

  • Maski weneckie.

Tańce/ zabawa

  • Ulubiona muzyka (słuchamy, tańczymy, rozmawiamy o muzyce).
  • Wymyślamy śmieszne „tańce” , uczymy innych.
  • W co lubimy się bawić?
  • Gry i zabawy ruchowe.

 

Zwyczaje karnawałowe

  • Kiedy obchodzimy karnawał?
  • Zwyczaje karnawałowe w innych krajach europejskich.
  • Poznajemy Wenecję.

 

25.01-05.02.2021r.



Dzień Dziadka

Dzień Babci

 

Wspólnie wybieramy piosenki i wiersze – nauka piosenek i wierszy

  • Planujemy, co przygotujemy w prezencie na Dzień Babci i Dziadka
  • Co będzie nam potrzebne? – lista zakupów
  • Przygotowujemy prezenty samodzielnie

 

Co mogę życzyć mojej babci, mojemu dziadkowi?

  • Uczymy się formułowania życzeń – zapisujemy, rysujemy, formułujemy swoje myśli

 

Jakie hobby/ zainteresowania mają moi dziadkowie?

  • Co lubi robić moja babcia?
  • Co lubi robić mój dziadek?

(zachęcamy do rozmowy)

W co się bawię z babcią i dziadkiem?

  • Rozmawiamy (słuchamy siebie nawzajem)
  • Wspominamy (co to jest pamięć? dlaczego jest ważna?)

 

Linia życia

  • Czy moja babcia była mała?
  • Czy dziadek chodził do szkoły?
  • Jesteśmy mali?
  • Jak szybko rośniemy?

 

Autoportret

  • Co to jest autoportret? (rysujemy, oglądamy, rozmawiamy)

 

Poznajemy zabawy naszych dziadków

  • W co bawili się babcia i dziadek?

 

Kalendarz (ważne wydarzenia)

  • Ile dni ma styczeń i luty?
  • Co to są ważne wydarzenia/ uroczystości?
  • Jak trzeba się zachować na „uroczystościach”? jak należy się przygotować? – ubiór też jest ważny
  • Poznajemy zasady dobrego zachowania – savoir vivre
  • Grzegorz Kasdepke „Bon czy ton” - czytamy

 

 

12.01.2021r.

Szanowni Państwo,

            Znaleźliśmy się Wszyscy w dość zaskakującej sytuacji nagłego zamknięcia placówki. Korzystając ze strony internetowej przedszkola uznałyśmy, że skorzystamy z tej formy kontaktu z Państwem.

Obok różnych działań wynikających z cotygodniowego planu pracy, chciałybyśmy poinformować o tym, że wraz z Państwa Dziećmi przygotowujemy występ z Okazji Dnia Babci i Dziadka. Ponieważ nie możemy zaprosić Babć i Dziadków do przedszkola i zorganizować poczęstunku oraz pokazać naszego ważnego miejsca, które tworzymy wspólnie w związku z tym powstał plan nagrania występów  – to byłby taki prezent od nas dla babć i dziadków. 

Dzieci uczęszczające w ostatnich dniach do przedszkola już znają treść wiersza i piosenki. Dzieci obecne w ostatnim czasie w przedszkolu bardzo szybko opanowały treści, a My Jesteśmy z Nich bardzo dumne. W tym tygodniu mieliśmy je jeszcze powtarzać.

Niestety wszystkie nasze plany pokrzyżowało zamknięcie przedszkola i nie jesteśmy w stanie przekazać treści wierszy i piosenki Państwu do ewentualnego powtórzenia (można ew. zapytać dzieci) tak by dzieci nieobecne w ostatnim czasie, mogły sobie powtórzyć wraz z rodzicami.

Możemy jedynie zapewnić Państwa i dzieci, że po powrocie do przedszkola wspólnie będziemy się przygotowywać do występu i w momencie w którym uznamy, że jesteśmy gotowi nagrać nasz występ, wtedy dopiero to zrobimy. Podejmiemy decyzję wszyscy wspólnie.

Po powrocie do przedszkola zajmiemy się wykonaniem upominków niespodzianek, które babcie i dziadkowie dostaną w dniu Ich święta. Do końca stycznia będziemy kontynuować nasze plany związane z występami i ich nagraniem chyba, że dzieci podejmą inną decyzję, ale o tym będziemy informować na bieżąco.

Liczymy na wyrozumiałość i zrozumienie sytuacji.

 

Dodatkowo na stronie przedszkola w zakładce grupy III – „Domowe przedszkole - pomysły” będą też zamieszczane propozycje aktywności z dziećmi. Zachęcamy do realizacji. Przypominamy, że korzystnie z nich nie jest obligatoryjne. Dzieci z naszej grupy na co dzień potrzebują dużo przestrzeni do eksploracji w związku z tym nasze propozycje aktywności będą w dużej mierze skupione na pomysłach spędzania czasu na świeżym powietrzu.

Pozdrawiamy Serdecznie Państwa i Dzieci równocześnie przesyłamy dobrą energię.

Elżbieta Radwańska i Magdalena Berdak


 

04.01.-15.01.2021r.

 „WITAMY NOWY ROK”

 

  1. Dni tygodnia:
  • Przypominamy, utrwalamy nazwy.
  • Przeliczamy ile dni ma tydzień i ile tygodni jest w miesiącu.
  • Ile dni ma rok 2021 - zabawa słowna utrwalająca znajomość kolejnych dni tygodnia.

 

  1. Miesiące:
  • Wymieniamy, porządkujemy, przeliczamy, dopasowujemy miesiące do pór roku.

 

  1. Pory roku:
  • Zastanawiamy się, dyskutujemy – co jest charakterystyczne dla danej pory roku.
  • Malujemy do utworów muzycznych /muzyka klasyczna/ „Cztery pory roku” A. Vivaldi.
  • Dopasowanie charakterystycznych cech atmosferycznych do odpowiednich pór roku.

     

Ważne wydarzenia:  Przygotowujemy się do Dnia Babci i Dziadka - przygotowujemy prezenty, wiersze, piosenki.

 

  1. Nowy rok:
  • Wprowadzenie poj. nowej liczby.
  • Poznanie sposobów tworzenia dużych liczb 2021.
  • Poznanie sensoryczne liczb, przeliczanie, klasyfikowanie.
  1. Wiersz „Nowy rok” H. Bednerowej - rozmowa nt. zwyczajów związanych z witaniem Nowego Roku.

 

  1. Jak spędziliśmy Sylwestra? Jak przywitaliśmy Nowy Rok?
  • Legenda o Sylwestrze; tworzenie prac plastycznych.
  • Co to są postanowienia? – rozmowa.

 

  1. Kalendarz:
  • Oglądanie różnych rodzajów kalendarzy.
  • Tworzenie własnego kalendarza.
  • Przeliczamy – cyfry (piszemy, odwzorowujemy, kalkujemy, nazywamy).
  • Planowanie- zaznaczamy ważne wydarzenia, np. „Dzień Babci i Dziadka”.

 

 

14.12.- 23.12.2020r.

Święta Bożego Narodzenia

 

  • Rozmowy o tradycjach i zwyczajach.
  • Kontynuowanie nauki wiersza pt. „Orszak Mikołajowy” oraz nauka piosenki „A Mikołaj pędzi”.
  • Dekorowanie sali.
  • Jak spędzamy święta ze swoimi bliskimi?
  • Śpiewanie kolęd.
  • Nakrywamy do stołu.
  • Słuchanie opowiadania H. Łochockiej „Ptaszek z torby wypuszczony, śle życzenia w różne strony”; oglądanie świątecznych pocztówek.
  • Wykonanie kartek świątecznych.
  • Życzenia świąteczne – do kogo napiszę kartkę świąteczną?
  • Co to jest adres? – szukamy adresu do Mikołaja (podróż po mapie).
  • Czy znam swój adres? – nauka adresu zamieszkania; adresowanie listów, kartek świątecznych.
  • Projektujemy swojego anioła.
× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.