Godło Polski

Domowe przedszkole - pomysły

Drodzy Rodzice,

w związku ze zmianą organizacji pracy w przedszkolu, od 18 maja zaprzestaliśmy umieszczania w tym miejscu propozycji zabaw dla dzieci.

W okresie zamknięcia przedszkoli i intensywnej pracy zdalnej projekty zabaw dydaktycznych pojawiały się w zakładkach 3 grup: Misiów, Lisków i Nietoperzy, w sekcjach "Domowe przedszkole".  Zachęcamy do zaglądania i wybierania propozycji, które mogą być inspirujące dla Państwa dzieci .

Jednocześnie informujemy, że nowe zabawy będą dopisywane w najbliższym czasie tylko w zakładce  "Domowe przedszkole - propozycje" w grupie Lisków. Poza tym nadal nowe tresci pojawiają się w sekcji Rytmika- w domu i Kącik logopedyczny.

 

Zapraszamy do korzystania z zabaw przez wszystkie dzieci przedszkolne i ich rodziny.

 

       

 

15.05.2020r.

Tytuł zabawy: W sieci pająka

Potrzebne materiały: sznurek/wełna.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy mięśnie całego ciała, równowagi.

Przebieg zabawy: Rodzic rozciąga wełnę wokół nóg stołu kilkukrotnie oplątując pod różnymi kątami tak, aby powstała pajęczyna. Zadaniem dziecka jest pokonanie przeszkody i dotarcie pod stół. Po osiągnięciu celu dziecko pokonuje trasę  wydostając się spod stołu. Zabawę można powtarzać wielokrotnie.

Tytuł zabawy: Masa papierowa

Potrzebne materiały: składniki: na masę papierową i klej z mąki, ew. farby.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy sprawność rąk i palców, rozwija kreatywność, zacieśnia więzy rodzinne.

Przebieg zabawy: Wspólnie z dzieckiem przygotowujemy masę papierową z niżej podanych składników. Z gotowej masy dziecko może wykonać medaliony, płaskorzeźby, wisiorki, maski, itp. Po wyschnięciu wytwór z masy można pomalować farbami. Tak wykonane przedmioty dziecko może wręczyć każdemu domownikowi w formie małego podarunku.

Składniki:

- drobne kawałki ligniny lub papieru toaletowego

- woda

- klej z mąki i wody.
 

Przepis:

1. Drobne kawałki papieru należy rozmoczyć w wodzie i rozdrobnić palcami.

2. Nadmiar wody należy odcedzić a mokry papier połączyć z gęstym klejem

3. Całą masę należy wyrobić rękami, tak jak ciasto.

Tytuł zabawy: Geometryczny obrazek

Potrzebne materiały: kolorowe kartki, klej, nożyczki.

Czego się dziecko uczy: utrwala znajomość figur geometrycznych, rozwija kreatywność i wyobraźnię, rozwija sprawność dłoni, doskonali posługiwanie się nożyczkami.

Przebieg zabawy: Rodzic rysuje na kolorowych kartkach figury geometryczne takie, jak: kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt. Prosi dziecko o nazwanie figur geometrycznych, a następnie zleca wycięcie ich. Po wykonaniu zadania dziecko z gotowych figur komponuje dowolny obrazek przy użyciu kleju. Dodatkowo dziecko może uzupełnić obrazek dorysowując elementy według własnego uznania. Na koniec zabawy dziecko opowiada jaki obrazek wykonało, nadaje jemu tytuł, a rodzic podpisuje pracę.

 

14.05.2020r.

Tytuł zabawy: Kartonowy telewizor

Potrzebne materiały: duże pudło kartonowe,  farby ew. kredki.

Czego się dziecko uczy: współpracy z drugą osobą  rozwija kreatywność, wyobraźnię.

Przebieg zabawy: W pudle zginamy do środka dno i górę. Wspólnie z dzieckiem ozdabiamy pudło tak, aby przypominało telewizor. Gdy już jest wszystko gotowe, stawiamy „telewizor” na stole i rozpoczynamy zabawę. Zapraszamy dziecko do roli spikera, by zapowiedziało np. pogodę. Pomysłów może być wiele, dziecko może opowiedzieć bajeczkę „na dobranoc” lub zmyśloną przez siebie historyjkę. Możemy zamieniać się rolami.

Tytuł zabawy: Rybki nakrętkowe

Potrzebne materiały: duża miska z wodą, kolorowe nakrętki po napojach, klamerki.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy sprawność dłoni i palców, skupienie, utrwala znajomość kolorów, ćwiczy liczenie, używanie pojęć: najmniej – najwięcej.

Przebieg zabawy: Zabawa polega na wykonywaniu poleceń podawanych przez rodzica. Mówimy dziecku, np.: Wybierz trzy nakrętki żółte, pięć czerwonych, dwie niebieskie, cztery zielone. Wrzuć do wody. Przy użyciu klamerki wyłów: jedną niebieską, dwie żółte, trzy czerwone, cztery zielone. Następnie ułóż je według kolejności wyławiania. Policz wszystkie wyłowione nakrętki. Wskaż, których jest najwięcej, a których najmniej. Zabawę można powtarzać wielokrotnie, zmieniając polecenia dotyczące  ilości nakrętek.

Tytuł zabawy: Obrazek malowany palcami

Potrzebne materiały: woda, mąka, barwniki spożywcze lub sok z buraka, borówek, szpinaku, wiśni, kartki papieru technicznego, plastikowe pojemniczki po serkach.

Czego się dziecko uczy: rozwija sprawność dłoni i palców, kreatywności, dba o estetykę wykonania pracy.

Przebieg zabawy: Przygotowujemy z dzieckiem farbki wg poniższego przepisu. Barwnik należy wymieszać z wodą (każdy osobno). Następnie należy dodać mąkę i dobrze wymieszać tak, żeby nie było grudek. Z tak wykonanych farb dziecko może rozpocząć malowanie dowolnego obrazka.
 

Składniki:

100 ml wody

4 łyżki mąki

Barwniki
 

Farbki można przechowywać do dwóch tygodni w lodówce, w szczelnie zamkniętych pojemniczkach.

Autor/ opracowanie na podstawie: miesięcznik Nauczycielka Przedszkola

 

13.05.2020r.

Tytuł zabawy: Moja kropka to...

Potrzebne materiały: kartka z narysowaną czarną kropką, kredki lub flamastry.

Czego się dziecko uczy:  rozwija kreatywność, ćwiczy sprawność dłoni, utrwala prawidłowy chwyt kredki.

Przebieg zabawy:  Dziecko dostaje kartkę z narysowaną czarną kropką. Prosimy je, aby przy użyciu swojej wyobraźni stworzyło rysunek, w którym czarna kropka będzie jego częścią. Czarna kropka może być okiem, nosem zwierzęcia, itp. Po wykonaniu przez dziecko pracy prosimy, aby dziecko powiedziało, w co przekształciło swoją czarną kropkę.


Tytuł zabawy: Papierowe kulki

Potrzebne materiały: gazeta, słomki do napojów.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy kontrolowanie oddechu, ćwiczy mięśnie dłoni.

Przebieg zabawy: Dziecko dostaje gazetę, drze ją na nieduże kawałki i zgniata w kulki. Wykonuje te czynności na przemian raz prawą ręką, a raz lewą. Wykonanymi w ten sposób kulkami możemy się z dzieckiem pobawić dmuchając „przeganiając” je z jednej strony stołu na drugą. Tę sama zabawę możemy zmodyfikować z użyciem słomek do napojów. Gdy dziecko dobrze opanuje dmuchanie przez słomkę, możemy pobawić się w „przeganianie” kulek do określonego celu na stole.

Tytuł zabawy: Zgadnij, co to?

Potrzebne materiały: kartonowe pudło, drobne przedmioty, np. klocek, łyżka, klucz, itp.

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania przedmiotów przez dotyk, koncentracji.

Przebieg zabawy:  Wycinamy w kartonowym pudle otwór o średnicy 10 cm. Do środka wkładamy drobne przedmioty, wcześniej przygotowane. Zapraszamy dziecko do zabawy. Dziecko  poprzez dotyk  określa cechy wybranego przedmiotu, próbuje go nazwać. Następnie wyjmuje przedmiot z pudełka i wraz z rodzicem sprawdza. Dodatkowo dziecko może powiedzieć do czego służy wyjęta rzecz.

 

12.05.2020r.

Tytuł zabawy: Po wąskiej dróżce

Potrzebne materiały: włóczka wełny/sznurek, zabawki (najlepiej duże pluszaki).

Czego się dziecko uczy: równowagi, koordynacji ruchów, orientacji w przestrzeni.

Przebieg zabawy: Rodzic rozplątuje sznurek lub wełnę po mieszkaniu tak, aby powstała droga z dużą ilością zakrętów, "ósemek", kółeczek itd. Na trasie ustawia przeszkody w postaci pluszaków, które dziecko musi pokonać przeskakując je. Zabawę później można wielokrotnie powtarzać tworząc nowe trasy w mieszkaniu.

Tytuł zabawy: Zgadnij co robię?

Potrzebne materiały: brak.

Czego się dziecko uczy: kreatywności, wyobraźni, zacieśnianie więzi rodzinnych.

Przebieg zabawy: Rodzic odgrywa scenki z życia codziennego, wykonując charakterystyczne ruchy dla danej czynności, np.: mycie rąk, picie napoju, jedzenie, odkurzanie mieszkania, itp. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co rodzic w danym momencie pokazuje. Żeby zabawę urozmaicić możemy zamieniać się rolami.

Tytuł zabawy: Tworzenie łańcucha słów.

Potrzebne materiały: brak.

Czego się dziecko uczy: rozwija wyobraźnię, poszerza słownictwo, rozwija kreatywność.

Przebieg zabawy: Rodzic wymawia dowolne słowo (rzeczownik), np.: "opona" . Zadaniem dziecka jest  stworzenie nowego słowa z ostatniej głoski „opona”, Dziecko wypowiada słowo np: "arbuz. Później rodzic tworzy nowe słowo na głoskę "z" i tak na zmianę wymyślamy nowe słowa. Żeby urozmaicić zabawę przy każdej odpowiedzi dziecka możemy pytać "dlaczego akurat wybrałeś takie słowo?".

 

11.05.2020r.

Tytuł zabawy: Skojarzenia

Potrzebne materiały: brak.

Czego się dziecko uczy: kształtuje wyobraźnię, kreatywność.

Przebieg zabawy: Rodzic ma na celu wymienianie różnych charakterystycznych pojęć takich jak np.: "słońce", "deszcz", "kwiaty" itd. Dziecko na każde z tych pojęć powinno odpowiedzieć z czym dane słowo mu się kojarzy, np.: słońce - ciepło albo jasno, deszcz - mokro albo  ponuro, kwiaty - piękny zapach albo prezent. Po każdej serii zabawy dobrze jest zrobić zmianę ról.

Tytuł zabawy: Tańczące części ciała

Potrzebne materiały: dowolna szybka muzyka.

Czego się dziecko uczy: utrwala znajomość części ciała, koordynację ruchową, równowagę.

Przebieg zabawy:  Rodzic włącza szybką muzykę, do której dziecko w swobodny sposób tańczy. Rodzic w trakcie tańczenia dziecka  wypowiada hasła z różnymi częściami ciała takie, jak, np.: "teraz tańczy tylko głowa" lub "teraz tańczy tylko prawa noga". Na każde takie polecenie dziecko porusza tylko i wyłącznie podaną częścią ciała tak, aby reszta była nieruchoma.

Tytuł zabawy: Paletki

Potrzebne materiały: paletki do ping-ponga ew. plastikowy sztywny talerzyk, piłeczka do ping-ponga.

Czego się dziecko uczy: sprawności dłoni, spostrzegawczości, równowagi.

Przebieg zabawy: Rodzic daje dziecku  paletkę do ping-ponga lub sztywny plastikowy talerzyk oraz piłeczkę. Dziecko ma na celu odbijać piłeczkę tak, żeby nie spadła na ziemię. Rodzic liczy odbicia piłeczki i zapisuje wynik. Następuje zamiana ról.

 

 

 

 

08.05.2020r.

Tytuł zabawy: Ulubiona bajka filmowa

Potrzebne materiały: bajka filmowa.

Czego się dziecko uczy: opowiadania o interesujących go sprawach, słuchania i mówienia (rozmawiania).

Przebieg zabawy: uczestnicy oglądają wybraną przez dziecko bajkę filmową, wspólnie przeżywają przygody bohaterów, rozmawiają o ich przygodach, decyzjach, emocjach. Zastanawiają się jak oni by postąpili, jak by się czuli.

Uwaga: warto też razem obejrzeć bajkę wybraną przez dorosłego. Przy okazji można zastanowić się nad czasem, który dziecko może spędzać oglądając filmy.

Tytuł zabawy: Kwiatki

Potrzebne materiały: kolorowy papier, klej, nożyczki, przedmioty do odrysowania kształtu koła (różna wielkość).

Czego się dziecko uczy: koordynacji ruchowo-wzrokowej, precyzji ruchów, pracy wg instrukcji (algorytm), zagospodarowywania przestrzeni kartki.

Przebieg zabawy: obserwujemy różne kwiaty pojawiające się wiosną (obserwacja w naturze lub z wykorzystaniem książek popularno – naukowych, internetu); nazywamy ich części (np.: korzeń, łodyga, liść, kwiat). Proponujemy dziecku pracę plastyczną wykonaną techniką orgiami z kół. Wspólnie: odrysowujemy od zgromadzonych przedmiotów koła, wycinamy je, zaginamy koła tworząc z nich łodygi, liście, kwiaty. Układamy na papierze i przyklejamy – powstaje kompozycja Kwiatki

Uwaga: można też wybrać inny temat i posłużyć się zaproponowana techniką origami z kół.

Tytuł zabawy: Łapki

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: refleksu, panowania nad własną siłą i emocjami, przestrzegania zasad zabawy.

Przebieg zabawy: uczestnicy stają naprzeciw siebie. Wystawiają ręce tak, by dłonie jednego były nad dłońmi drugiego. Dłonie „pod spodem” lekko łaskoczą dłonie na górze. W wybranym momencie dłonie „na dole” uderzają w wierzch dłoni „na górze”. Właściciel dłoni „na górze” stara się uniknąć „trafienia” . Jeżeli „łapki” na górze nie zostaną trafione, to następuje zamiana ról.

 

07.05.2020r.

Tytuł zabawy: Gra w koło

Potrzebne materiały: kartka, flamastry.

Czego się dziecko uczy: konstruowania gry planszowej, tworzenia i przestrzegania zasad gry, rysowania, liczenia, planowania, wygrywania i przegrywania.

Przebieg zabawy: proponujemy dziecku stworzenie gry planszowej na bazie koła (rysujemy duże koło; odrysowujemy na nim pola do gry. To, co jest inne niż w zwykłych grach to forma planszy – nie ma startu i mety. Trzeba wymyślić fabułę i zasady i zagrać z domownikami.

Tytuł zabawy: Oryginalne kółka

Potrzebne materiały: kartka, flamastry lub ołówki.

Czego się dziecko uczy: zagospodarowania przestrzeni kartki, odwzorowywania, twórczego myślenia (ćwiczymy oryginalność myślenia), precyzyjnego rysowania.

Przebieg zabawy: dziecko samodzielnie lub z naszą pomocą rysuje na kartce dość duże kratki (dzieli kartkę np.: na 25 kratek rysując 4 pionowe i 4 poziome linie). W każdej kratce rysujemy wspólnie koło (średniej wielkości). Naszym wspólnym zadaniem jest dorysowanie do każdego kółka takich elementów, by żaden obrazek się nie powtórzył.

Uwaga: całość rysujemy jednym kolorem – wtedy skupiamy się na generowaniu oryginalnych pomysłów, a nie kolorowaniu.

Tytuł zabawy: Miłe słowa

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: dbania o dobra atmosferę, budowania relacji z innymi ludźmi

Przebieg zabawy: razem z innymi domownikami zastanawiamy się nad miłymi słowami – jakie miłe słowa znamy, dlaczego warto je mówić innym. Zapisujemy je na kartce, którą wieszamy w widocznym miejscu (np.: na lodówce). Umawiamy się, że każdy je powie komuś przynajmniej jeden raz w ciągu dnia. Wieczorem rozmawiamy o tym Co czuliśmy, gdy słyszeliśmy od innych te słowa; Co czuliśmy mówiąc te słowa.  Czy warto mówienie miłych słów kontynuować dalej?

 

06.05.2020r.

Tytuł zabawy: Kocia kołysanka

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: wyciszania, ćwiczy słuch i aparat mowy.

Przebieg zabawy: uczestnicy na zmianę mruczą (naśladując kocie odgłosy) spokojne, wymyślone lub zasłyszane melodie. Pozostali starają się odtworzyć mruczaną melodię.

Tytuł zabawy: Bajkowy kot

Potrzebne materiały: papier, kredki lub flamastry lub farby.

Czego się dziecko uczy: rozwija wyobraźnię, doskonali techniki rysunkowe i malarskie.

Przebieg zabawy: dziecko rysuje duży kontur kota. Ponieważ to bajkowy kot, to jego sierść Może mieć dowolne kolory i wzory.

Tytuł zabawy: Wlazł kotek na płotek

Potrzebne materiały: kartki, gruby flamaster.

Czego się dziecko uczy: pisania wzorów literopodobnych, ćwiczy słuch i aparat mowy.

Przebieg zabawy: śpiewamy piosenkę Wlazł kotek na płotek. Dziecko rysuje w rytm piosenki pionowe kreski (tyle kresek ile sylab: wlazł – ko-tek – na –pło-tek ) i kreskę poziomą, „skreślającą” pionowe kreski – w czasie śpiewania słów i mruga. Rysowanie kresek pionowych i poziomych powtarza się do kolejnych słów piosenki (pionowe: ład-na-to-pio-sen-ka i pozioma- „skreślająca” : niedługa

Autor: M. Bodanowicz, Piosenki do rysowania

 

05.05.2020r.

Tytuł zabawy: Koty

Potrzebne materiały: album ze zdjęciami i informacjami o kotach.

Czego się dziecko uczy: poszukiwania i uzyskiwania informacji, stawiania pytań, ćwiczy pamięć, poszerza wiedzę przyrodniczą.

Przebieg zabawy: dorosły razem z dzieckiem oglądają album, czytają interesujące dziecko informacje, rozmawiają o kotach wykorzystując te informacje. Zapisują pytania, które pojawiły się w trakcie rozmowy. Szukają w albumie lub w innych źródłach (np.: Internet) odpowiedzi na nie.

Tytuł zabawy: Kocie zabawy

Potrzebne materiały: włóczka, zgniecione papierki.

Czego się dziecko uczy: rozwija sprawność fizyczną.

Przebieg zabawy: uczestnicy naśladują zabawy i zachowanie kotów. Np.: gonią za kłębkiem włóczki, rzucają nim do celu, na odległość, podrzucają rękoma, nogami, zaplątują się i odplątują, przyczepiają włóczkę;  do zgniecionego papieru i gonią za nim; robią „kocie grzbiety”.

Tytuł zabawy: Kocie zagadki

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: formułowania myśli, pytań, korzystania z własnej wiedzy.

Przebieg zabawy: dziecko zadaje domownikom pytania – zagadki o kotach.

Uwaga: jeżeli dziecko nie ma wcześniejszego doświadczenia w zadawaniu pytań – zagadek na określony temat, to trzeba pokazać na czym to polega i podpowiedzieć kilka pytań np.: Co lubią jeść koty? Dlaczego koty się liżą? Czy kot to ssak?

04.05.2020r.

Tytuł zabawy: Guziki

Potrzebne materiały: różne guziki, kubeczki po jogurtach, serkach.

Czego się dziecko uczy: segregowania, liczenia, tworzenia zbiorów wg wybranych kryteriów, dodawania, odejmowania.

Przebieg zabawy: uczestnicy zabawy wysypują w jednym miejscu guziki. Oglądają je i opisują (np.: kolory, liczba dziurek, wielkość, wzory, „słupek”, materiał z którego jest zrobiony). Zadania z guzikami:

- zagadki Powiedz, o którym guziku myślę? (opisywanie wybranego guzika);

- dodaj 1, odejmij 1 (tworzymy grupy guzików o liczebności od 5 do 10; dodajemy i odejmujemy po 1 guziku, przeliczamy ile zostało);

- posługując się guzikami układamy guzikowe zadania „z treścią” (np.: W rodzinie zielonych guzików były 2 guziki duże i 3 małe. Ile guzików było w zielonej rodzinie?);

- guzikowe rytmy- układamy z guzików powtarzające się sekwencje, drugi uczestnik kończy rytm (np.: 2 guziki czerwone i małe z 2 dziurkami, 1 duży guzik czarny „na słupku”, 2 guziki białe z 4 dziurkami). Sekwencje układamy trzykrotnie, by można było odkryć rytm.

Tytuł zabawy: Szyjemy stworki

Potrzebne materiały: guziki, igła i nitka, włóczka, kawałek materiału, czyste skarpety (np.: skarpety „nie-do-pary”).

Czego się dziecko uczy: kreatywności, koordynacji ruchowo - wzrokowej, posługiwania się prostymi narzędziami – igła i nitką, przyszywania guzika.

Przebieg zabawy: proponujemy dziecku zrobienie stworków ze skarpet. Pokazujemy i uczymy jak nawlec nitkę na igłę i jak przyszyć guzik do materiału, pomagamy dziecku w doskonaleniu tej czynności. Sami przyszywamy do skarpet po 2 guziki (oczy), 2 małe guziki (dziurki od nosa), włóczkę na czubku głowy stworka (włosy). Animujemy dowolną zabawę stworkami.

Uwaga: niektóre dzieci poprzestaną na nawleczeniu nitki inne nauczą się przyszywać guziki.

Tytuł zabawy: Stworki opowiadają

Potrzebne materiały: stworki ze skarpet lub inne Przytulanki.

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania emocji u innych ludzi, rozumienia, co czują inni, rozwija słownictwo, buduje bliskie relacje z rodzicem.

Przebieg zabawy: wymyślamy historię stworków – dynamiczne przygody, pełne sytuacji, w których stworki się boją, złoszczą, tęsknią za kimś lub za czymś, kochają itd.

Uwaga: warto zatrzymywać się podczas opowiadania i razem z dzieckiem zastanawiać się Jak myślisz, co w tej sytuacji czują stworki? Co ty byś czuł na ich miejscu?

30.04.2020r.

Tytuł zabawy: Prawda czy fałsz?

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: korzystania w praktyce z własnego doświadczenia i wiedzy, formułowania pytań.

Przebieg zabawy: uczestnicy na zmianę formułują różne twierdzenia, zadają je innym do oceny, czy to PRAWDA, czy to FAŁSZ. Np.: wszystkie ptaki potrafią fruwać; żaden kot nie lubi kąpieli, żaden tata nie umie gotować, każdy chłopiec lubi zabawę klockami.

Tytuł zabawy: Wszystko fruwa

Potrzebne materiały: kartki, flamastry, kredki.

Czego się dziecko uczy: rozwija wyobraźnię, doskonali umiejętności manualne.

Przebieg zabawy: dziecko rysuje świat, w którym wszystko i wszyscy unoszą się w powietrzu, fruwają. Opowiada o tym świecie.

Tytuł zabawy: Miłe/niemiłe

Potrzebne materiały: materiały o różnej fakturze.

Czego się dziecko uczy: dostrzegania różnych faktur, nazywania ich, określania czy są w dotyku miłe/ niemiłe, przyjemne/nieprzyjemne, zimne/ciepłe, gładkie/chropowate itd.

Przebieg zabawy: dziecko gromadzi materiały (przedmioty) o różnej fakturze, dotyka i segreguje wg podanego lub wymyślonego klucza.

 

29.04.2020r.

Tytuł zabawy: Jak myślisz, dlaczego?

Potrzebne materiały: dowolne opowiadanie lub bajka dla dzieci.

Czego się dziecko uczy: przyjmowania perspektywy inne osoby (empatia), łączenia przyczyny i skutku.

Przebieg zabawy: dorosły czyta bajkę, zatrzymując się na początku jakiegoś zdarzenia – wtedy zastanawia się z dzieckiem, co się może wydarzyć; zatrzymując się po jakimś zdarzeniu – wtedy zastanawia się, dlaczego to się zdarzyło, co czuł wtedy bohater, co nim kierowało.

Tytuł zabawy: Kto to jest?

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: koncentracji uwagi, ruchu celowego, ekspresji emocji, korzysta z własnych doświadczeń życiowych.

Przebieg zabawy: jeden z uczestników odgrywa rolę jakiegoś bohatera znanego wszystkim (najlepiej określić kategorie: bajki, bajki filmowe, filmy kinowe, książki). Zadaniem pozostałych jest zgadnąć Kto to jest?

Tytuł zabawy: Wzory

Potrzebne materiały: seler, ziemniak, farby plakatowe, papier.

Czego się dziecko uczy: twórczego myślenia (płynność, giętkość), tworzenia i powtarzania wzorów.

Przebieg zabawy: dziecko tworzy wzory, rytmy wykorzystując zrobione z warzyw stemple.

28.04.2020r.

Tytuł zabawy: Magnes

Potrzebne materiały: magnesy, metalowe powierzchnie, kartki, kredki, klej, nożyczki.

Czego się dziecko uczy: poznaje zjawiska fizyczne, doskonali sprawność manualną.

Przebieg zabawy: dziecko sprawdza, do których powierzchni „przyczepia się” magnes, razem z dorosłym nazywa te materiały (metalowe). Rysuje nieduże obrazki lub pisze słowa, które przykleja na magnes i „przyczepia” np.: do lodówki.

Tytuł zabawy: Rowerek

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: rozwija sprawność ruchową, poprawia wydolność oddechową, ćwiczy pamięć, odczytuje cyfry.

Przebieg zabawy: uczestnicy kładą się na plecach, unoszą nogi i ręce do góry, nogami wykonują ruch naśladujący pedałowanie i mówią wierszyk:

Jedzie rowerek na spacerek,

Jaki numerek ma rowerek?

Jeden z uczestników pokazuje na palcach jaki to numerek – inni odgadują.

Tytuł zabawy: Co by było, gdyby…?

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: słuchania i mówienia, łączenia przyczyny i skutku, rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy: uczestnicy wyobrażają sobie co by było, gdyby:

- wszyscy byli tacy sami

- przedmioty mogły fruwać

- wszystko było przezroczyste

27.04.2020r.

Tytuł zabawy: Gra w butelkę

Potrzebne materiały: pusta , szklana butelka.

Czego się dziecko uczy: słuchania i wykonywania poleceń.

Przebieg zabawy: Siadamy w dużym kole, na środku kładziemy butelkę, zabawę zaczyna wyznaczona osoba. Kręcimy butelką, na kogo wypadnie,  ta osoba musi zrobić coś co osoba kręcąca butelką wymyśli. Na przykład: skacz na jednej nodze, zrób 2 przysiady, zaśpiewaj coś, itp.

Tytuł zabawy: Skaczące kolory

Potrzebne materiały: kartka , długopis, kredki, flamastry.

Czego się dziecko uczy: przeliczania elementów, liczenia.

Przebieg zabawy: Dorosły rysuje na kartce po 10 w rzędzie: kółek, kwadratów, serduszek, jajeczek, itp. Dziecko dostaje polecenia: pokoloruj co 2 serduszko na czerwono, pokoloruj co 5 kółko na niebieski, pokoloruj co 4 jajeczko na żółto itp.

Uwagi: dorosły pomaga dziecku w liczeniu gdy potrzebuje pomocy.

Tytuł zabawy: Co słyszysz na początku wyrazu , na końcu wyrazu?

Potrzebne materiały:

Czego się dziecko uczy: doskonalenie słuchu fonematycznego, rozróżnianie i nazywanie głosek na początku i końcu wyrazów.

Przebieg zabawy: Pytamy dziecko – co słyszysz na początku wyrazu MAMA, jaką głoskę słyszysz? Dajemy dzieciom na początku wyrazy zaczynające się samogłoską,  potem spółgłoską. Wyrazy muszą być proste, 3-4-5 literowe.

Tata, Oko, Ala, Ola , Ucho, Las, Igła, itp.

Tak samo postępujemy , tylko pytamy - co dziecko słyszy na końcu wyrazu?

Tytuł zabawy: Drewniane kukiełki

Potrzebne materiały: łyżka, ubijak, szczypce (itp.) z drewna, szmatki do pocięcia, gumki recepturki, sznurek, taśma, flamastry.

Czego się dziecko uczy: słuchania i mówienia, twórczego myślenia, sprawności manualnej.

Przebieg zabawy: dziecko wybiera z zestawów kuchennych drewniane przedmioty, ogląda je, zastanawia się, co/jakie kukiełki można z nich zrobić, jakie są potrzebne np. do przedstawienia wybranej, ulubionej bajki. Samodzielnie lub z pomocą dorosłego „ubiera” drewniane narzędzia i tworzy z nich bajkowe kukiełki. Przygotowuje przedstawienie, które może np. transmitować online przed dziadkami.

Tytuł zabawy: Raz, dwa, trzy

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: liczenia, dodawania, porównywania liczebności zbiorów.

Przebieg zabawy: uczestnicy na hasło Raz, dwa, trzy pokazują wybraną liczbę palców (może być u jednej ręki lub obu rąk). Liczą kto pokazał ile palców, kto najwięcej, kto najmniej, ile jest razem.

Tytuł zabawy: Przytulanki

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: poznawania innych ludzi, okazywania czułości, doświadcza bliskości.

Przebieg zabawy: uczestnicy próbują sposobów okazywania sobie wzajemnie czułości; każdy może powiedzieć co mu pasowało, a co nie i poprosić aby na co dzień tak się zachowywali lub nie, gdy chcą okazać czułość.

24.04.2020r.

Tytuł zabawy: Zabawa w chowanego

Potrzebne materiały: pojemnik lub miska, różne kasze (np. : „resztki” z torebek), małe przedmioty lub zabawki.

Czego się dziecko uczy: liczenia, rozwija sprawność manualną, ćwiczy wyobraźnię przestrzenną, pamięć wzrokową.

Przebieg zabawy: dziecko wsypuje do pojemnika kasze (dorosły pomaga nazywać rodzaj kaszy), miesza je, chowa w kaszy drobne przedmioty a druga osoba ich szuka dłońmi, bez wyjmowania zgaduje co to jest, po wyjęciu sprawdza swoje przypuszczenia, porządkuje w zbiory, przelicza.

 

Tytuł zabawy: Podróżujemy

Potrzebne materiały: globus lub mapa fizyczna (np.: Polski, Europy, świata).

Czego się dziecko uczy: odczytywania symboli, poszukiwania informacji.

Przebieg zabawy: dziecko losowo wybiera jakiś punkt na mapie. Razem z dorosłym odczytuje informacje zawarte na mapie, uzupełnia je wiadomościami zaczerpniętymi w Internecie.

 

Tytuł zabawy: Nuda

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: kontaktu ze sobą (co chcę, czego nie chcę), samodzielnego zagospodarowywania własnego czasu.

Przebieg zabawy: rozmawiamy z dzieckiem o NUDZIE i rysujemy ją na kartce. Zastanawiamy się:

- po czym poznać nudę

- kiedy nuda przychodzi

- czy dobrze się wtedy czujemy?

- czy lubimy nudę

- co zrobić, gdy czujemy, że się nudzimy?

23.04.2020r.

Tytuł zabawy: Zając i wilk

Potrzebne materiały: dowolna muzyka, odtwarzacz.

Czego się dziecko uczy: refleksu, rozwija sprawność ruchową.

Przebieg zabawy: jeden uczestnik jest wilkiem, pozostali zającami, które wyszły na pole coś zjeść. Gdy gra muzyka zające bezpiecznie mogą wyjść na pole. Na przerwę w muzyce wilk łapie zające.

Tytuł zabawy: Dlaczego?

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: zadawania pytań, rozumienia obserwowanych procesów, łączenia przyczyny i skutku.

Przebieg zabawy: dorosły i dziecko obserwują w ciągu całego dnia różne zdarzenia, procesy, zjawiska i zadają sobie nawzajem pytania dlaczego? – starają się na nie odpowiedzieć posługując się własnym doświadczeniem i wiedzą (stawiają hipotezy), poszukują odpowiedzi w książkach lub Internecie.

Tytuł zabawy: Cosie

Potrzebne materiały: kartka, farby plakatowe, pędzel.

Czego się dziecko uczy: twórczego myślenia, rozwija mowę.

Przebieg zabawy: na kartce dziecko robi dowolną plamę z ciemnej, trochę rozcieńczonej  (czarnej) farby plakatowej. Gdy plama zaschnie domalowuje do niej elementy wg własnego pomysłu – tak powstaną Cosie. Potem o Cosiach można ułożyć bajkę.

22.04.2020r.

Tytuł zabawy: Co widać w lusterku?

Potrzebne materiały: lusterko, kartka, kredki lub mazaki.

Czego się dziecko uczy: spostrzegawczości, rozwija sprawność manualną (grafomotoryka).

Przebieg zabawy: dziecko rysuje na kartce dowolne kształty, przykłada kartkę do lustra i sprawdza efekt powstały podczas odbicia.

Tytuł zabawy: Nowalijki

Potrzebne materiały: nowalijki.

Czego się dziecko uczy: poszerza zakres smaków; określa, co mu smakuje, co nie; dostrzega,

Przebieg zabawy: dziecko przygotowuje nowaliki do zjedzenia (myje, jeśli to konieczne to obiera ze skóry, kroi nożem, szatkuje, uciera na tarce), układa na talerzykach i razem z rodzicem smakuje. Podczas degustacji warto porozmawiać, jaki to smak, co mi smakuje, a co tobie; jak kulturalnie wyrazić odmowę (np.: zamiast często używanego przez dzieci błe, ohydne można powiedzieć nie, dziękuję, to mi nie smakuje).

Tytuł zabawy: Zajączek- gra „ściganka”.

Potrzebne materiały: kartka, flamastry, kostka do gry.

Czego się dziecko uczy: konstruowania gry, ustalania reguł gry, liczenia, panowania nad emocjami podczas grania.

Przebieg zabawy: dziecko wymyśla przebieg gry o Zajączku, który lubi zjadać nowalijki, rysuje tę grę, gra w nią z rodzicem lub innymi domownikami.

 

21.04.2020r.

Tytuł zabawy: Rozmowa

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: kontaktu ze sobą, określania swoich emocji, „dobrej” rozmowy.

Przebieg zabawy: dziecko i rodzic siadają daleko od siebie i rozmawiają (np.: każdy w innym pokoju), siadają bliżej, blisko siebie, tyłem, przodem i rozmawiają. Po tym eksperymencie zastanawiają się kiedy rozmawiało się najlepiej i dlaczego.

Tytuł zabawy: Garnki

Potrzebne materiały: garnki, woda

Czego się dziecko uczy: relacji większy – mniejszy, taki sam, szeregowania wg określonych cech (np.: od najmniejszego do największego); zbiera doświadczenia związane z pojęciem pojemności.

Przebieg zabawy: dziecko ustawia garnki wg ustalonych kryteriów (np.: wielkości); zastanawia się z rodzicem, co to znaczy większy/mniejszy garnek. Wlewa wodę do garnków i obserwuje, co się z nią dzieje, gdzie było więcej, gdzie mniej.

Tytuł zabawy: „Zajączki”

Potrzebne materiały: lusterko lub przedmiot, który odbija promienie słoneczne (płyta CD).

Czego się dziecko uczy: celowego manipulowania przedmiotami; poznaje właściwości przedmiotów (odbijanie lub wchłanianie promieni słonecznych), radości z eksperymentowania.

Przebieg zabawy: dziecko gromadzi różne przedmioty i sprawdza, które z nich odbijają światło; puszcza zajączki, które może łapać druga osoba.

 

20.04.2020r.

Tytuł zabawy: Mieszamy kolory

Potrzebne materiały: farby plakatowe, kilka talerzyków (papierowe lub szklane), papier, pędzle.

Czego się dziecko uczy: eksperymentować, nazywać kolory.

Przebieg zabawy: Dziecko miesza farby wg własnego pomysłu rozprowadzając je na talerzykach, przewiduje, jaki kolor może powstać z mieszanych farb, z pomocą dorosłego nazywa ten kolor lub samodzielnie nadaje mu nazwę (np.: powiew wiosnyJ)

Tytuł zabawy: Kwiatki

Potrzebne materiały: dowolne nasiona kwiatów jednorocznych, które wysiewa się w kwietniu/maju, doniczka, ziemia, woda.

Czego się dziecko uczy: zakładania i prowadzenia hodowli (działanie długofalowe), brania odpowiedzialności za swoje działanie, obserwowania i dokumentowania. 

Przebieg zabawy: dziecko razem z dorosłym zakłada hodowlę kwiatów (czyta instrukcję wysiewu, gromadzi potrzebne materiały i narzędzia, sieje nasiona, podlewa, ustala z dorosłym, co trzeba robić, żeby z nasion wyrósł kwiat, prognozuje, co się będzie działo z nasionkiem), codziennie obserwuje i dokumentuje (rysuje) zaobserwowane zmiany. Z ilustracji tworzy książkę „Od nasionka do kwiatka”.

Tytuł zabawy: Poranek

Potrzebne materiały: muzyka (np.: Poranek – E. Griega).

Czego się dziecko uczy: świadomości i kontrolowania własnego ciała, poznaje z muzykę klasyczną, rozwija mowę.

Przebieg zabawy: dziecko słucha fragmentu muzyki i rozmawia z dorosłym o swoich wyobrażeniach (Gdy słuchasz tej muzyki to, co sobie wyobrażasz?). Dziecko swobodnie tańczy- przedstawia ruchem słyszaną muzykę.

17.04.2020r.

Tytuł zabawy: Zapachy

Potrzebne materiały: słoiczki, przyprawy.

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania zapachów.

Przebieg zabawy: razem z dzieckiem zamykamy w czystych słoiczkach pachnące elementy (np.: zioła, mydło, waciki nasączone jakimś zapachem). Na przemian losujemy słoiczek i odgadujemy, co to za zapach.

Tytuł zabawy: Pachnidło

Potrzebne materiały: garstka ryżu, przyjemny zapach np.: anyż, kardanom, wanilia, zioła,  lub kawałek mydła, materiałowy woreczek (można go zrobić z kwadratu wyciętego z materiału, związanego gumką recepturką lub tasiemką).

Czego się dziecko uczy: ćwiczy sprawność manualną, koordynację wzrokowo – ruchową, robienia dla kogoś użytkowego prezentu.

Przebieg zabawy: dziecko miesza z ryżem wybrane zapachy, tworząc pachnącą kompozycję, wycina z materiału kwadrat o wymiarach 20 x 20 cm (dorosły może pomóc) i nasypuje pachnącą mieszaninę. Z pomocą drugiej osoby zawiązuje woreczek tak, by ryż się nie wysypywał. Obdarowuje pachnidłem wybraną osobę.

Tytuł zabawy: Gdzie jest zapach?

Potrzebne materiały: słoiki z zapachami lub Pachnidło ( z poprzedniej zabawy).

Czego się dziecko uczy: koncentracji na zadaniu, orientacji w przestrzeni, ćwiczy sprawność ruchową.

Przebieg zabawy: jeden z uczestników chowa zapachowy woreczek, a druga osoba stara się go znaleźć posługując się węchem.

16.04.2020r.

Tytuł zabawy: Mój „przytulak” jest?

Potrzebne materiały: przytulanka.

Czego się dziecko uczy: wyrażania emocji, określania emocji i uczuć innych, pokazywania i okazywania emocji.

Przebieg zabawy: Wybieramy zabawkę, przytulankę i siadamy w kole. Osoba która, zaczyna zabawę trzyma przytulankę i mówi: to jest teraz malutki i samotny kotek i oddaje przytulankę następnej osobie. Nowa osoba odbiera delikatnie przytulankę, głaszcze, tuli i delikatnie i ostrożnie oddaje kolejnemu uczestnikowi zabawy. W ten sposób przytulanka musi wrócić do pierwszej osoby. Potem według pomysłów dzieci zmieniamy osobę zaczynającą zabawę.

Mój przytulak jest: brudną skarpetką, jeżem z kolcami, gorącym jajkiem itp.

Tytuł zabawy: Podłoga jest bardzo gorąca – parzy.

Potrzebne materiały: meble w domu.

Czego się dziecko uczy: koncentracji uwagi, szybkiej reakcji na sygnał.

Przebieg zabawy: Uczestnicy chodzą po podłodze, śpiewają, biegają. Na słowa – podłoga parzy – wszyscy uciekają z podłogi na inne, wyższe miejsca. Na słowa – podłoga jest zimna – wszyscy wracają na podłogę i zabawa zaczyna się od początku.

Uwagi: trzeba zadbać o bezpieczną i zgodną zabawę.

Tytuł zabawy: Sałatka owocowa

Potrzebne materiały: 2- 3 owoce które lubi dziecko, nóż , deska do krojenia, miska, łyżka.

Czego się dziecko uczy: mycia i obierania owoców, posługiwania się nożem.

Przebieg zabawy: Dziecko samo wybiera owoce potrzebne mu do zrobienia sałatki, myje owoce, kroi i miesza wszystko w misce. Potem zaprasza wszystkich domowników do wspólnego stołu na pyszną, zdrową sałatkę owocową.

Uwagi: dorosły pomaga dziecku, gdy tego potrzebuje; czuwa nad bezpiecznym posługiwaniem się nożem.

 

Tytuł zabawy: Patyki

Potrzebne materiały: patyczki ( np.: patyczki szaszłykowe).

Czego się dziecko uczy: koncentracji, ćwiczy pamięć wzrokową.

Przebieg zabawy: uczestnicy siadają naprzeciwko siebie. Jedna osoba układa z patyczków jakiś wzór. Druga osoba przygląda się wzorowi przez 10 sekund. Po tym czasie wzór jest zakrywany. Zadaniem jest ułożyć taki sam wzór. Na koniec uczestnicy sprawdzają czy to się udało (odkrywają pierwowzór).

Uwaga: warto zacząć od 4-5 patyczków i stopniowo zwiększać trudność wzoru.

Tytuł zabawy: Malujemy patykami

Potrzebne materiały: patyki (np.: szaszłykowe, z odciętych gałęzi), farby plakatowe.

Czego się dziecko uczy: eksperymentowania, malowania z użyciem nietypowego narzędzia.

Przebieg zabawy: dziecko maluje dowolny obraz wykorzystując patyki.

Tytuł zabawy: ćwiczenia z patykiem

Potrzebne materiały: patyk lub laska długości około 1 metra (np.: kij od szczotki)

Czego się dziecko uczy: ćwiczy i rozwija sprawność ruchową.

Przebieg zabawy: proponujemy wspólne ćwiczenia z użyciem patyka np.:

- siad z wyprostowanymi nogami, trzymanie przez 2 osoby jednego patyka i „przeciąganie” w tył i przód;

- 2 osoby stają tyłem, jedna osoba trzyma patyk oburącz. Przekazują sobie patyk nad głową, osoba z patykiem robi skłon.

15.04.2020r.

Tytuł zabawy: Ramka na ulubione zdjęcie

Potrzebne materiały: tekturka, gruby karton , papier kolorowy , makaron , klej, nożyczki.

Czego się dziecko uczy: planowania pracy, gromadzenia materiałów, wymyślania różnych wzorów.

Przebieg zabawy: z grubego kartonu dziecko wycina 4 wąskie ok.3 cm i długie ok.30 cm prostokąty, po połączeniu ich klejem wychodzi ramka na zdjęcie. Dziecko samo ozdabia ramkę według swojego pomysłu, papierem, makaronem, można też pomalować ramkę flamastrami lub farbami. Potem podklejamy od spodu wybrane zdjęcie taśmą lub klejem. Możemy też zrobić podstawkę, aby ramka stała lub pętelkę ze sznureczka, gdy będziemy chcieli powiesić zdjęcie. Dziecko samodzielnie szuka potrzebnych przedmiotów do wykonania ramki. Dorosły pomaga, gdy dziecko poprosi o wsparcie, udziela odpowiedzi na pytania, udostępnia potrzebne materiały.

Tytuł zabawy: Głuchy telefon

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: koncentracji uwagi, logicznego myślenia, uważnego słuchania.

Przebieg zabawy: Kilka osób siada w kole, wybrana osoba mówi na ucho, po cichutku coś do ucha drugiej osoby. Słowa lub zdanie zostają przekazywane następnym uczestnikom, ostatni w kolejce mówi na głos, co usłyszał lub jakie zdanie do niego dotarło.

Tytuł zabawy: Papierowe serwetki.

Potrzebne materiały: kartka,  kredki, flamastry, nożyczki.

Czego się dziecko uczy: posługiwania się nożyczkami.

Przebieg zabawy: wycinamy z kartki papieru koło, potem składamy je na 4 lub 8 warstw. Następnie wycinamy drobne otworki, wzorki na bokach tak złożonego koła. Możemy również pokolorować naszą serwetkę.

Uwagi: dorosły pomaga dziecku gdy tego potrzebuje.

 

 

Tytuł zabawy: Linijka

Potrzebne materiały: dłuższa linijka lub patyk (ok. 30-50 cm).

Czego się dziecko uczy: koncentracji, koordynacji ruchowej, współpracy.

Przebieg zabawy: dwie osoby kładą linijkę na wskazujących palcach dłoni. Ich zadaniem jest przejść z nią do określonego miejsca i położyć ją na podłodze tak, by nie upadła.

Tytuł zabawy: Linie

Potrzebne materiały: linijka, kredki.

Czego się dziecko uczy: używania linijki, precyzji ruchów dłoni, koordynacji ruchowo – wzrokowej.

Przebieg zabawy: dziecko tworzy obraz posługując się linijką.

Tytuł zabawy: Po linii

Potrzebne materiały: taśma malarska.

Czego się dziecko uczy: tworzenia własnej zabawy, ćwiczy równowagę.

Przebieg zabawy: dziecko (z ewentualną pomocą dorosłego) nakleja na podłodze taśmę, tworząc dowolne linie. Zadaniem jest przejście po linii techniką „noga za nogą” . Dla urozmaicenia można na linii położyć różne przedmioty, które trzeba zebrać i przenieść na metę.

 

14.04.2020r.

Tytuł zabawy: Bajka

Potrzebne materiały: przedmioty znajdujące się w mieszkaniu (otoczeniu dziecka)

Czego się dziecko uczy: liczenia; rozwija wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa; tworzenia i stosowania reguł zabawy.

Przebieg zabawy: uczestnicy rzucają kostką do gry i gromadzą tyle przedmiotów, ile jest wylosowanych „oczek” na kostce). Tworzą wspólnie bajkę lub opowiadanie wykorzystując zgromadzone rzeczy – są one inspiracją do budowania fabuły.

Tytuł zabawy: Rysowana bajka

Potrzebne materiały: kredki, kartka papieru.

Czego się dziecko uczy: współpracy, słuchania i rozumienia innych, komunikatywnego formułowania i wypowiadania własnych myśli.

Przebieg zabawy: uczestnicy na jednej kartce rysują (na zmianę) wspólną bajkę. Dorysowują kolejne elementy i opowiadają o nich.

Tytuł zabawy: Bajeczny taniec

Potrzebne materiały: chustki, apaszki, dowolne nakrycia głowy, przedmioty codziennego użytku, muzyka taneczna.

Czego się dziecko uczy: ruchowej interpretacji muzyki, kreatywności - wykorzystania przedmiotów ze zmianą ich typowego przeznaczenia.

Przebieg zabawy: uczestnicy tworzą wg własnego pomysłu stroje do bajecznego tańca, dobierają rekwizyty, które uzupełnią przebranie. Tańczą przy muzyce.

 

Tytuł zabawy: Lornetka

Potrzebne materiały: 2 rolki po papierze toaletowym, taśma samoprzylepna, papier kolorowy, krepina, klej, nożyczki.

Czego się dziecko uczy: twórczego myślenia, posługiwania się różnymi materiałami plastycznymi oraz poprawnego posługiwania się nożyczkami.

Przebieg zabawy: dziecko samo szuka potrzebnych materiałów do wykonania zadania. Dorosły pomaga, gdy dziecko poprosi o wsparcie, udziela odpowiedzi na pytania, udostępnia potrzebne materiały. Rolki papieru należy połączyć taśmą, ozdobić rolki według własnego pomysłu.

Uwagi: zachowujemy ostrożność i zasady bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami.

Tytuł zabawy: Stemple z ziemniaków

Potrzebne materiały: kartka, farby, ziemniaki, nóż, flamaster.

Czego się dziecko uczy: planowania pracy, gromadzenia potrzebnych materiałów.

Przebieg zabawy: rysujemy na przekrojonym ziemniaku wzór do wycięcia ( gwiazdka , jajko, serduszko, itp.), następnie dorosły wycina w ziemniaku narysowany wzór. Moczymy w farbie wykrojony stempel i stemplujemy na kartce papieru według własnych pomysłów.

Tytuł zabawy: Pokaż co masz w środku?

Potrzebne materiały: młotek, śrubokręt , obcęgi, stare żelazko, budzik, zegarek, komórka – stary telefon, stare radio itp.

Czego się dziecko uczy: posługiwania się różnymi narzędziami.

Przebieg zabawy:  szukamy odpowiednich przedmiotów i próbujemy je rozkręcić i zobaczyć co jest w środku, jak nazywają się różne części, jeśli czegoś nie wiemy szukamy odpowiedzi na pytania u innych członków rodziny lub w internecie.

Uwagi: dorosły pomaga dziecku gdy tego potrzebuje, pomaga i uczy posługiwać się różnymi narzędziami, dba o bezpieczeństwo dziecka podczas zabawy.

 

10.04.2020r.

Tytuł zabawy: Kurczaczki

Potrzebne materiały: papier.

Czego się dziecko uczy: liczenia, ćwiczy sprawność fizyczną (motoryka duża i mała).

Przebieg zabawy: uczestnicy zabawy „zamieniają się” w kurczaki, które zbierają ziarenka (wcześniej zrobione razem z dzieckiem papierowe kulki). Na ustalony sygnał przestają zbierać i liczą ile mają, kto ma więcej, kto mniej, o ile?

Tytuł zabawy: Kurczaki, kury i koguty

Potrzebne materiały: papier, kredki, przedmioty (różnej wielkości i kształtów) do odrysowania.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy grafomotorykę, rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy: dziecko odrysowuje wybrane przedmioty i powstałe kontury ozdabia wg własnego pomysłu tworząc kurze rodzinki.

Tytuł zabawy: Ko – ko - ko

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: koncentracji na dźwiękach mowy, ćwiczy słuch i aparat mowy.

Przebieg zabawy: Uczestnicy na przemian wydają dźwięki naśladujące głosy zwierząt. Zadaniem jest powtórzyć jej jak najdokładniej (liczba powtórzeń, rytm, głośność, ton).

 

09.04.2020r.

Tytuł zabawy: Baranki na niebie

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: rozmawiania (mówienia i słuchania drugiej osoby), rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy: uczestnicy obserwują chmury na niebie, wyobrażają sobie, co one przedstawiają i opowiadają o tym.

Tytuł zabawy: Baranki na patyku

Potrzebne materiały: kartki, nożyczki, flamastry, patyczki szaszłykowe.

Czego się dziecko uczy: opowiadania, rozwija wyobraźnię, ćwiczy sprawność manualną.

Przebieg zabawy: proponujemy dziecku zrobienie baranków na patyku: dziecko rysuje i wycina sylwety baranków, przykleja je do patyczków. Robimy przedstawienie – animujemy postaciami i tworzymy fabułę opowiadania. Rodzice mogą być widownią lub pomóc dziecku w animacji.

Tytuł zabawy: Baranki białe i czarne

Potrzebne materiały: 2 talerze, wycięte z papieru krążki w kolorze czarnym i białym (dowolna liczba) lub np. zakrętki od butelek.

Czego się dziecko uczy: szacowania wielkości zbiorów „na oko”, za pomocą ustawiania elementów w pary, za pomocą przeliczania.

Przebieg zabawy: dziecko wysypuje krążki na stół i porządkuje wkładając na talerze. Zastanawiamy się z dzieckiem:

- których „baranków” jest więcej, a których mniej, skąd to wie?

- jak sprawdzić, których jest więcej? (ustawianie w pary, liczenie).

Tytuł zabawy: Jajka

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: panowania nad własnym ciałem (ruch celowy), ćwiczy sprawność fizyczną.

Przebieg zabawy: dziecko toczy się po podłodze (dywanie) jak „jajko” (turla się).

Tytuł zabawy: Jajko

Potrzebne materiały: jaja ugotowane na twardo.

Czego się dziecko uczy: precyzji ruchów, liczenia, używania liczebników porządkowych, ćwiczy sprawność manualną.

Przebieg zabawy: dziecko obiera jajka ze skorupek, ustawia obrane jajka i przelicza posługując się liczebnikami porządkowymi (pierwsze jajko, drugie itd.). Zadaje dorosłemu zagadki matematyczne: pokaż trzecie, piąte jajko, pokaż jajko, które jest na końcu, na początku, w środku.

Tytuł zabawy: Jajko

Potrzebne materiały: jajko surowe, jajko ugotowane na twardo, kartka, ołówek, kredki.

Czego się dziecko uczy: jak zbudowane jest jajko, intencjonalnego obserwowania, odwzorowywania, ćwiczy grafomotorykę.

Przebieg zabawy:

dziecko (lub dorosły) rozbija na talerz surowe jajko, obserwuje z czego się składa (np.: żółtko, białko, skorupki), jak wygląda i rysuje je na kartce. Jajko można wykorzystać do przyrządzenia posiłku (np.: jajecznicy, ciasta).

 

08.04.2020r.

Tytuł zabawy: Zajączki

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: rozwija sprawność ruchową.

Przebieg zabawy: uczestnicy skaczą „po łące” jak zajączki (skoki obunóż z podparciem). Na hasło: lis idzie – zatrzymują się nieruchomo. Na hasło: lis poszedł – ponownie skaczą.

 

Tytuł zabawy: Labirynt

Potrzebne materiały: kartka, flamastry (ew. marchewka, zajączek – pluszak).

Czego się dziecko uczy: projektowania zabawy, sprawności ruchowej (motoryka mała), rozwija koordynacje ruchowo-wzrokową.

Przebieg zabawy: rysujemy lub pomagamy dziecku narysować labirynt. Zajączek idzie drogą, która prowadzi do marchewki.

Tytuł zabawy: Poproszę

Potrzebne materiały: przedmioty codziennego użytku.

Czego się dziecko uczy: słuchania i mówienia, opisywania przedmiotów, jasnego formułowania myśli.

Przebieg zabawy: Uczestnicy na zmianę proszą o coś, co znajduje się w pokoju/mieszkaniu. Np.: Poproszę o coś, co jest podłużne, pomarańczowe i jest do jedzenia (np. marchewka.)

 

Tytuł zabawy: Esy- floresy

Potrzebne materiały: flamastry, kartki.

Czego się dziecko uczy: precyzji ruchów, rozwija wyobraźnię i umiejętności opowiadania.

Przebieg zabawy: łączymy gumką recepturkę po kilka flamastrów. Każdy uczestnik zabawy przez chwilę rysuje dowolne kształty. Na sygnał np.: stop przerywamy zabawę. Każdy opowiada o swoim obrazie jakąś historię.

Tytuł zabawy: Rysujemy stopami

Potrzebne materiały: flamastry lub kredki ołówkowe,  duża kartka papieru

Czego się dziecko uczy: ćwiczy sprawność fizyczną , rozwija koordynację ruchowo – wzrokową; współpracuje z innymi.

Przebieg zabawy: zabawa ruchowa na podłodze, gołe stopy:

- rozsypujemy flamastry i zbieramy je palcami stóp

- rozsypujemy flamastry i zbieramy je w jedno miejsce rolując spodem stopy

- podrzucamy do góry/do celu flamaster chwycony palcami stopy

- rysujemy flamastrem trzymanym palcami stopy.

Tytuł zabawy: Moja stopa – twoja stopa

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: koncentracji na przedmiocie, współpracy, porównywania wielkości, liczenia.

Przebieg zabawy: siadamy z gołymi stopami. Przyglądamy się im, porównujemy długość, szerokość, liczymy palce u jednej nogi, u dwóch nóg, u dwóch osób, dodajemy, odejmujemy, liczymy „piątkami”, „dzieciątkami”. Stajemy stopą na kartce papieru i przesuwamy się tak po podłodze – na kartce pozostaje ślad stopy. Rozpoznajemy czyja to stopa (pytamy dziecko Skąd to wiesz? Po czym poznałeś?)

07.04.2020r.

Tytuł zabawy: Do celu

Potrzebne materiały: piłki, pudełko, butelki z wodą.

Czego się dziecko uczy: panowania nad własnym ciałem, rozwija sprawność ruchową.

Przebieg zabawy:

- rozgrzewka z piłką: skaczemy jak piłka, odbijamy piłkę, podrzucamy i łapiemy, biegamy za nią;

- rzucamy piłką do celu (pudełko, torba zawieszona na krześle);

- toczymy piłkę slalomem pomiędzy ustawionymi butelkami z wodą;

- kręgle – toczymy piłkę i zbijamy ustawione kilka metrów od nas kręgle (plastikowe butelki z wodą).

Tytuł zabawy: Jaka jest piłka?

Potrzebne materiały: piłka lub piłki.

Czego się dziecko uczy: poznaje właściwości przedmiotów, uczy się opisywania przedmiotów wg wybranych cech (np.: kolor, kształt, ciężar, przeznaczenie).

Przebieg zabawy:

- obserwujemy i opowiadamy sobie nawzajem: jak porusza się piłka/piłki po podłodze, po powierzchni pochyłej itp.

- dotykamy piłki rękoma, stopami – opisujemy kształt.

Tytuł zabawy: Malujemy piłką

Potrzebne materiały: piłka tenisowa, pojemnik typu kuweta, farby plakatowe.

Czego się dziecko uczy: sprawności manipulacyjnej, twórczego myślenia, formułowania myśli.

Przebieg zabawy: malujemy piłką - zamaczamy piłeczkę (np.: tenisową) w farbie plakatowej. Wkładamy ją do kuwety wyłożonej papierem. Manipulujemy kuweta tak, by piłka przemieszczała się po kartce w różnych kierunkach. Nadajemy obrazowi tytuł. Można tak malować kilkoma piłkami zanurzonymi w różnych kolorach.

 

Tytuł zabawy: Moja encyklopedia

Potrzebne materiały: małe kartki, kredki,  długopis.

Czego się dziecko uczy: zbierania i porządkowania swojej wiedzy, obserwuje i uczy się.

Przebieg zabawy: dziecko rysuje na kartkach własne obrazki zwierząt i przedmiotów. Razem z rodzicami na odwrocie kartki piszemy, co wiemy o danym obrazku. Np. delfin- to ssak , umie się porozumiewać z członkami swojego gatunku, żyje w ciepłych morzach.

Uwagi: rysujcie dużo obrazków i opisujcie je.

Autor: karty edukacyjne SOCRATES.

Tytuł zabawy:

Potrzebne materiały: przedmioty znajdujące się w domu.

Czego się dziecko uczy: koncentracji uwagi, logicznego myślenia, nazywania i rozpoznawania różnych materiałów (plastik, papier, metal, szkło, drewno itp.).

Przebieg zabawy: Mówimy do dziecka: poszukaj i przynieś coś metalowego, co to jest i jak się nazywa? Poszukaj i przynieś coś co jest szklane?

Uwagi: można dodać dla utrudnienia określony kolor np. :przynieś coś papierowego i zielonego?

Tytuł zabawy: Rytmy w matematyce - szlaczki

Potrzebne materiały: długa kartka, długopis, kredki, flamastry.

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania figur, wymyślania własnych rytmów.

Przebieg zabawy: Na długiej kartce dziecko rysuje kilka (4- 5) elementów. Może to być kółko, serduszko, auto, kwiat i kontynuuje rysowanie w tej samej kolejności i w tych samych kolorach, aż do końca długiej kartki.

Uwagi: kartki z czasem mogą być coraz dłuższe ok.1 m i węższe ok.2 cm.

06.04.2020r.

Tytuł zabawy: Kręgle

Potrzebne materiały: puste , plastikowe butelki , piłka.

Czego się dziecko uczy: przeliczanie elementów, poznawanie i zapisywanie cyfr.

Przebieg zabawy: dziecko samo szuka potrzebnych przedmiotów do wykorzystania w zabawie. Ustawiamy 5 butelek, stajemy w odległości 5 kroków i celujemy piłką w butelki. Liczymy ilość trafionych butelek i zapisujemy na kartce. Wygrywa osoba która, przewróci największą liczbę butelek.

Tytuł zabawy: Teatrzyk skarpetkowy.

Potrzebne materiały: kolorowe skarpety, guziki, wełna, gumki recepturki, flamastry.

Czego się dziecko uczy: koncentracji uwagi, twórczego myślenia, wypowiadania zdań, odgrywania różnych ról.

Przebieg zabawy: razem z opiekunem robimy pacynki ze skarpetek. Pacynki mają rączki, mówią, śpiewają, to wymyślamy mini teatrzyk.

Uwagi: zachowujemy zasady bezpieczeństwa podczas wykonywania pacynek.

Tytuł zabawy: Figury

Potrzebne materiały: kartka, długopis, nożyczki.

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania oraz rysowania figur geometrycznych.

Przebieg zabawy: Na kartce dziecko rysuje duże  figury (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt) potem z pomocą dorosłego lub samo wycina szablon figury, nazywa go i patrząc przez szablon np. koła szuka w pomieszczeniu przedmiotów w kształcie koła.

Tytuł zabawy: Papierowe zwierzaki

Potrzebne materiały: gazety lub papier do ksero, taśma, flamastry.

Czego się dziecko uczy: konstruowania przestrzennych zabawek, rozwija sprawność rąk potrzebną do nauki pisania, rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy: papier rwiemy na paski o różnej długości i skręcamy go, robimy kulki i inne kształty, łączymy je za pomocą taśmy. Zrobione zwierzaki można  użyć podczas zabawy.

Tytuł zabawy: Dmuchamy

Potrzebne materiały: kartka papieru, kredki.

Czego się dziecko uczy: kontrolowania siły i kierunku wydechu, gimnastykuje i wzmacnia aparat mowy.

Przebieg zabawy: każdy uczestnik rysuje na kartce to, co chce. Ozdobione kartki trzymamy oburącz przed ustami (nie dotykając ich) i dmuchamy. Kratki falują i szeleszczą. Ćwiczenie powtarzamy kilkukrotnie robiąc krótkie przerwy.

Tytuł zabawy: Nawrót zimy

Potrzebne materiały: kartki białego i kolorowego papieru, klej.

Czego się dziecko uczy: planowania przestrzeni na kartce, rozwija sprawność rąk.

Przebieg zabawy: zastanawiamy się z dzieckiem, co oznacza przysłowie: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata i czy jest ono prawdziwe (czy faktycznie obserwujemy w kwietniu pogodę zimową i letnią?). Proponujemy namalować zimowo – wiosenną zadymkę śniegową: rwiemy na drobne kawałki białą kartkę; kolorową kartkę „malujemy” klejem i posypujemy białymi kawałeczkami; dociskamy dłońmi, a papierki, które się nie przykleiły zdmuchujemy na stół i sprzątamy.

03.04.2020r.

Tytuł zabawy: Woda

Potrzebne materiały: woda, miska, przezroczyste butelki i pojemniki o różnych kształtach.

Czego się dziecko uczy: precyzji ruchów, szacowania, przewidywania.

Przebieg zabawy: dziecko eksperymentuje z wodą i pojemnikami. Zadaniem dorosłego jest towarzyszyć i rozmawiać w trakcie zabawy. Pytania rozwijające myślenie matematyczne:

- Co stanie się, gdy przelejesz wodę do innego pojemnika?

- Będzie jej więcej, mniej, tyle samo?

- Dlaczego tak sądzisz?

- Jak sprawdzić czy wody jest tyle samo, gdy pojemniki są w różnym kształcie/wielkości?

Tytuł zabawy: Jak ryba w wodzie

Potrzebne materiały: kocyk.

Czego się dziecko uczy: orientacji w przestrzeni, praktycznego wykorzystania pojęć typu: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu, w bok; rozwija sprawność ruchową.

Przebieg zabawy: umawiamy się z dzieckiem, że podłoga to jezioro (ocean, rzeka). Dziecko jest rybą, która porusza się wg podawanych instrukcji lub wg własnego pomysłu (dziecko leży na brzuchu, na kocyku, nogi w górze; podciąga się rękoma i w ten sposób się przemieszcza).

Tytuł zabawy: Co mówi rybka?

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: koncentracji na szczegółach twarzy, słuchania, wyróżniania głosek.

Przebieg zabawy: dorosły i dziecko siadają naprzeciw siebie. Zadaniem jest powtórzenie, co mówi druga osoba. Uczestnicy zabawy mówią do siebie w różny sposób np.:

- szeptem

- sylabizując (jak robot)

- głoskując

- mówiąc pierwsze sylaby (sa-mo-cho-?)

- mówiąc słowo „z błędem” (bęzyk zamiast język)

 

02.04.2020r.

Tytuł zabawy: Gdzie to jest?

Potrzebne materiały: przedmioty codziennego użytku.

Czego się dziecko uczy: orientacji w przestrzeni, spostrzegawczości, ćwiczy pamięć wzrokową.

Przebieg zabawy: pierwsza osoba gra na czymś (np.: patykiem o pudełko, puszką z kaszą), a druga biega, podskakuje lub wykonuje dowolny ruch interpretujący wytwarzane dźwięki (tempo i rytm). Na przerwę w „muzyce” zatrzymuje się i zamyka oczy. Pierwsza osoba pyta Gdzie jest… (zegar, okno, sufit, mama. Kot, obrazek, litera B itd.). Druga osoba pokazuje palcem miejsce. Otwiera oczy i sprawdza, czy dobrze wskazała.

Tytuł zabawy: Prawda czy fałsz?

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: wykorzystania wiedzy w praktyce, definiowania pojęć, formułowania zagadek słownych – ćwiczy myślenie.

Przebieg zabawy: Jedna osoba zadaje pytania, druga osoba mówi czy to prawda czy fałsz. Np.:

- teraz jest zima

- śnieg jest gorący

- drzewa są z metalu

- słoń jest większy od konia

- kot jest większy od konia

- Smok wawelski mieszka w Warszawie

Tytuł zabawy: Śmiejemy się

Potrzebne materiały: wycięty z kartonu lub kartki śmieszek (najlepiej wg pomysłu dziecka); może być też śmieszek dla każdego domownika.

Czego się dziecko uczy: że ludzie śmieją się z różnych rzeczy, że gdy się śmiejemy, to poprawia się nasze samopoczucie.

Przebieg zabawy: umawiamy się z dzieckiem i innymi domownikami, że szukamy przez cały dzień sytuacji, które wywołują nasz uśmiech i  radość. Gdy ktoś ma, lub dostrzeże taką sytuację, to podnosi „śmieszka” do góry. Pozostali przerywają na chwilę swoje zajęcia (dają mu uwagę), a on opowiada, co go rozśmieszyło. Wieczorem można powspominać i jeszcze raz opowiedzieć, co nas wprawiło w dobry humor.

Uwaga: jeżeli ktoś śmiałby się z kogoś trzeba o tym porozmawiać, odwołując się do własnych doświadczeń (Lubisz, jak ktoś się z ciebie śmieje? Co wtedy czujesz? Czy można się z kogoś śmiać? W jakich sytuacjach tak, a w jakich nie?)

02.04.2020r.

Tytuł zabawy: Fasolki – co nam wyrośnie?

Potrzebne materiały: 3 małe słoiczki, 10 ziaren fasoli, gaza, recepturki.

Czego się dziecko uczy: obserwacja i nauka poszczególnych etapów wzrostu roślin, ćwiczenie cierpliwości i systematyczności.

Przebieg zabawy: dziecko samo szuka potrzebnych przedmiotów do wykonania zadania. Dorosły pomaga, gdy dziecko poprosi o wsparcie, udziela odpowiedzi na pytania, udostępnia potrzebne materiały.

Na mały słoiczek naciągamy na otwór kawałek gazy i mocujemy gazę gumką, na gazę układamy 3 fasolki i napełniamy wodą słoik tak, aby fasolki były w wodzie. Potem tylko dolewamy wody, gdy odparuje, obserwujemy fasolki jak będą puchły, pękały, potem będą wypuszczały pędy, korzonki, liście. Gdy roślinka będzie dość duża możemy przesadzić ja do doniczki z ziemią.

Uwagi: gdy niektóre fasolki zgniją należy je wyrzucić.

Tytuł zabawy: Kółko i krzyżyk

Potrzebne materiały: kartka, długopis.

Czego się dziecko uczy: koncentracji uwagi, logicznego myślenia, umiejętności radzenia sobie z przegraną.

Przebieg zabawy: rysujemy na kartce 2 pionowe kreski i przecinające je 2 poziome kreski.  W pola wstawiamy znak kółka lub krzyżyka na zmianę. 3 takie same znaki w jednej linii pionowej, poziomej lub po skosie oznaczają, że ta osoba wygrywa.

Tytuł zabawy: Gra planszowa według pomysłu dziecka.

Potrzebne materiały: kartka, długopis, kredki, flamastry.

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania cyfr, pisania cyfr, kreślenia linii prostych i falistych, poprawnego trzymania przyborów do pisania, myślenia logicznego, planowania na kartce papieru, wymyślania i ustalania oraz przestrzegania zasad.

Przebieg zabawy: Na kartce dziecko rysuje tor i pola do gry, oznacza pola cyframi, rysunkami, ustala miejsce mety i startu, wymyśla zasady gry planszowej, szuka i wymyśla jak zrobić pionki i kostkę do gry.

Uwagi: dorosły pomaga dziecku gdy tego potrzebuje, pomaga pisać cyfry i spisywać zasady gry.

 

01.04.2020r.

Tytuł zabawy: Na szczęście – na nieszczęście

Potrzebne materiały: papierowe buźki jedna uśmiechnięta druga smutna.

Czego się dziecko uczy: zabawy z ustalonymi regułami, twórczego myślenia, formułowania dłuższych wypowiedzi , czekania na swoją kolej.

Przebieg zabawy: dziecko lub dorosły pierwszy zaczyna opowiadanie zaczynając od słów Na szczęście – dziś rano świeciło słońce. Ale na nie szczęście musiałam iść do sklepu a tak mi się nie chciało. Na szczęście pokazujemy uśmiechniętą buzię, na nie szczęście pokazujemy smutną buzię.

Opowiadamy swoje wymyślone historie zamieniając się. Możemy uatrakcyjnić opowiadanie rysowaniem, szkicowaniem opowiadania na dużej kartce papieru.

Tytuł zabawy: Ile jest kredek, klocków ?

Potrzebne materiały: liczmany – kredki, klocki, korki itp.

Czego się dziecko uczy: liczenie, przeliczanie elementów w zakresie 1-10.

Przebieg zabawy: rodzic pyta dziecko ile tu jest kredek, policz je głośno, pokazuj każdą kredkę. Przynieś 2 klocki, dodaj 3 klocki, ile jest ich teraz, policz głośno.

Uwagi: na początek używamy 2-4 liczmanów, aby dziecko mogło łatwo policzyć.

Tytuł zabawy: Rysowanie w mące, kaszy mannej.

Potrzebne materiały: mąka, deska, stolnica, stół

Czego się dziecko uczy: rysować, używając paluszków, dłoni. Pisania cyfr, liter.

Przebieg zabawy: rozsypujemy trochę mąki i kreślimy wzory, obrazki, litery, cyfry.

 

31.03.2020 r.

Tytuł zabawy: worek z rzeczami

Potrzebne materiały: worek (torba), przedmioty codziennego użytku.

Czego się dziecko uczy: opisywania przedmiotów, wyobrażania sobie przedmiotów, precyzyjnego posługiwania się językiem.

Przebieg zabawy: razem z dzieckiem wrzucamy do worka różne przedmioty. Wkładamy do worka ręce i rozpoznajemy „na czucie” wylosowany przedmiot (nie wyjmujemy go z worka i nie „podglądamy”). Sprawdzamy, czy to jest ten przedmiot, o którym myśleliśmy i który opisaliśmy. Zamieniamy się  dzieckiem rolami w zabawie.

Uwaga:

- dorosły może zamodelować zabawę np.: To jest coś małego, chyba z metalu, bo takie zimne i gładkie, dość ciężkie i okrągłe. To jest kulka!

-jeżeli dziecko od razu odgaduje i nazywa przedmiot, to  dorosły może zapytać dziecko Po czym poznało, że to jest….

Tytuł zabawy: worek z uczuciami

Potrzebne materiały: worek/torba.

Czego się dziecko uczy: nazywania emocji, emaptii.

Przebieg zabawy: wyobrażamy sobie, że w worku są schowane historie „z życia wzięte” . Na zmianę z dzieckiem „losujemy” taką historię i opowiadamy ją na głos. Zadaniem słuchacza jest powiedzieć, co czuł bohater zdarzenia. Np.: Halinka jechała rowerem, przewróciła się i tłukła kolano. Jak myślisz, co czuła Halinka? Co Ty czujesz w takiej sytuacji? Co pomaga?

Tytuł zabawy: worek gimnastyczny

Potrzebne materiały: worek lub torba.

Czego się dziecko uczy: koordynacji ruchowej, rozwija motorykę dużą i małą, twórczego myślenia.

Przebieg zabawy: losujemy z worka przedmioty i wymyślamy, jak można je wykorzystać w zabawie ruchowej. Np.:

  • slalom z łyżką drewnianą i ziemniakiem
  • slalom między ustawionymi przedmiotami
  • toczenie głową wałka do ciasta
  • chwytanie dwoma widelcami (każdy widelec w innej ręce) przedmiotów i przenoszenie ich w inne miejsce
  • podnoszenie palcami stóp rozsypanych flamastrów
  • chodzenie z książką na głowie

30.03.2020r.

Tytuł zabawy: Po linie

Potrzebne materiały: taśma malarska

Czego się dziecko uczy: zachowania równowagi, koordynacji ruchowej, wzmacnia mięśnie całego ciała

Przebieg zabawy: przyklejamy do podłogi taśmę malarską (około 2-3 m.)

  • chodzimy po niej jak po linie (uwaga to mostek, dookoła są krokodyle, więc lepiej nie wpaść do wody)
  • przeskakujemy obunóż (lub jak, kto potrafi) z jednaj na druga stronę taśmy (jesteś zajączkiem i skaczesz przez płotek…)
  • przechodzimy po taśmie na czworaka - na rękach i stopach, pupa w górze (jesteśmy kotem, który chodzi po płocie)
  • biegamy po pokoju, na sygnał (np. klaśnięcie) kucamy na taśmie (jesteś ptaszkiem, latasz, na sygnał lądujesz na drucie)

 

Tytuł zabawy: Jedna kredka

Potrzebne materiały: jedna kredka (lub pisak, pędzel, nożyczki)

Czego się dziecko uczy: strategii współdziałania z innymi, gdy jest jedno narzędzie (przedmiot, zabawka, miejsce itp.)

Przebieg zabawy: proponujemy rysowanie.

  • każdy ma swoja kartkę, ale jest jedna kredka. Co robić? Zastanawiamy się  z dzieckiem, jak wybrnąć z tej sytuacji. (np.: rysujemy na zmianę: najpierw narysuje swój obrazek ja, potem ty). Jakie są plusy i minusy, każdego rozwiązania?
  • mamy jedną kartkę i jedną kredkę. Co robić? Zastanawiamy się  z dzieckiem, jak wybrnąć z tej sytuacji. (np.: rysujemy jeden obrazek na zmianę;  najpierw narysuje swój obrazek ja, potem ty). Jakie są plusy i minusy, każdego rozwiązania?

 

Tytuł zabawy: Co słychać za oknem?

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: koncentracji na dźwiękach, izolacji dźwięków z otoczenia, i rozpoznawania dźwięków, ćwiczy swój słuch (przygotowanie do nauki czytania)

Przebieg zabawy:

  • razem z dzieckiem wsłuchujemy się w odgłosy dobiegające z za okna (otwartego, zamkniętego)
  • naśladujemy odgłosy, które usłyszeliśmy i odgadujemy razem
  • wydajemy odgłosy, które usłyszeliśmy i zadajemy zagadki Co to jest?

 

27.03.2020r.

Tytuł zabawy: Poduszkowce

Potrzebne materiały: poduszki

Czego się dziecko uczy: zachowania równowagi, panowania nad własną siłą, ćwiczy ruch celowy; przerywania aktywności na umówiony sygnał, ćwiczy orientację w przestrzeni

Przebieg zabawy:

  • ze względu na bezpieczeństwo osób biorących udział w zabawie umawiamy się  z dzieckiem na jakiś sygnał np.: STOP, po którym trzeba natychmiast przerwać swoje działanie
  • sprawdzamy i przygotowujemy miejsce do zabawy (np.: usuwamy wazony i inne drogocenne i delikatne przedmiotyJ)
  • kto dalej?– rzut poduszkami na odległość
  • kto trafi do celu? – rzut do celu np.: do torby zakupowej lub pudła
  • kto spadnie? – gołymi stopami stajemy na poduszkach, robimy „trudne figury”, nieruchomiejemy i liczymy do 8-10
  • dokąd jedziemy? – poruszamy się po podłodze siedząc lub leżąc na poduszce (na plecach, na brzuchu). Jedna osoba mówi, gdzie jedziemy np.: okrążamy stół i jedziemy do fotela; jedziemy w prawo, w lewo
  • bitwa na poduszki – rzucamy w siebie poduszkami

Tytuł zabawy: Lustro

Potrzebne materiały: papier, kredki

Czego się dziecko uczy: zwracania uwagi na emocje innych ludzi, odczytywania ich po mimice, koncentracji na drugiej osobie

Przebieg zabawy:

* przyglądamy się swoim twarzom

* nazywamy części twarzy

* poruszamy różnymi częściami twarzy (oczy, brwi, rzęsy, nos, usta, czoło, język itd.)

* robimy miny (groźne, wesołe, śmieszne)

* robimy miny takie, jakie pokazuje nam partner w zabawie

* rysujemy twarze z miną, którą zrobiła druga osoba

Tytuł zabawy: Raz, dwa, trzy

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: liczenia, dodawania, odejmowania, zabawy wg reguły

Przebieg zabawy: mówimy hasło: Raz , dwa, trzy… Na trzy każdy pokazuje dłoń z wyciągniętymi wybranymi palcami. Dziecko na zmianę z dorosłym liczy:

  • wyciągnięte palce u każdej osoby
  • liczy wszystkie wyciągnięte palce ( w wszystkich osób z zabawy)
  • pokazuje, gdzie jest tych palców więcej, gdzie mniej
  • modyfikujemy zabawę dołączając palce drugiej ręki

 

Propozycje zabaw edukacyjnych dla dzieci pięcioletnich  26.03.2020r

Tytuł zabawy: Tor z przeszkodami

Potrzebne materiały: krzesła ,miski, rura od odkurzacza, koce itp.

Czego się dziecko uczy: zabawy z ustalonymi regułami, planowania, kreatywności, czekania na swoją kolej.

Przebieg zabawy: dziecko samo szuka potrzebnych przedmiotów do ustawienia toru, samodzielnie je ustawia, ustala sposób pokonywania przeszkód, ustala zasady pokonywania toru z przeszkodami, ustala kolejność pokonywania toru. Celem zabawy jest zaplanowanie, wykonanie i pokonywanie toru z przeszkodami.

Uwagi: musimy pilnować i przestrzegać zasad bezpiecznej zabawy.

Tytuł zabawy: Co powiedziałam?- podział wyrazów na sylaby i głoski.

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie słuchu fonematycznego, podział wyrazów na sylaby i głoski.

Przebieg zabawy: rodzic pyta dziecko: Co powiedziałem? Dzieli wyraz na sylaby: ma – ma. Dziecko mówi wyraz, który usłyszało. Następnie rodzic dzieli wyraz na głoski : m – a – m – a.  Dziecko mówi co usłyszało.

Uwagi: na początek mówimy wyrazy 3- 4 głoskowe, proste np: tata, dom, kot, las, lis, klocki itp.

 

Tytuł zabawy: Kartofel

Potrzebne materiały: kartka, długopis

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania cyfr, pisania cyfr, kreślenia linii prostych i falistych, poprawnego trzymania przyborów do pisania.

Przebieg zabawy: piszemy cyfry 1-10 na całej powierzchni kartki, zakreślamy wkoło każdą cyfrę.

Od 1 zaczynamy rysować linię do 2, potem następna osoba do 3 itd. aż do 10. Linie nie mogą się przecinać i łączyć, stykać ze sobą.

Uwagi: możemy zmniejszać ilość cyfr lub zwiększać w zależności od możliwości dziecka.

 

Propozycje zabaw edukacyjnych dla dzieci pięcioletnich - 25.03.2020r.

 

Tytuł zabawy: Taniec na stopach

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: zachowania równowagi, współgrania z inna osobą, dbania o bezpieczeństwo i komfort drugiej osoby.

Przebieg zabawy: dziecko i dorosły trzymają się rękoma (tak jak im wygodnie); dziecko staje bosymi stopami na stopach dorosłego. Zaczynają razem chodzić, podnosić nogi, robić „figury”.

Tytuł zabawy: Ubieramy Radość

Potrzebne materiały: ubrania z szafy dziecięcej, duża kartka papieru, flamastry

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania uczuć u siebie i u innych; sprawdza jak strój może wpływać na nastrój; uzasadnia swoje zdanie; poznaje sądy innych ludzi – odkrywa, że czasem się zgadzamy ze sobą, a czasami nie.

Przebieg zabawy: odrysowujemy dziecko na dużym papierze

  • rozmawiamy z dzieckiem, jak ubrałaby się Radość. Zadaniem dziecka jest znaleźć ubrania ze swojej szafy i skomponować strój dla Radości (ułożyć na odrysowanej postaci). Pytamy, dlaczego tak wybrało?
  • jeżeli dziecko ma ochotę na dalszą zabawę proponujemy, by „ubrało” smutek, złość, zdziwienie lub osoby: tatę, mamę, dzidziusia, kota, strażaka (wtedy warto udostępnić swoją szafę z ubraniami).

Uwaga: przy okazji można poćwiczyć pojęcia typu: para (spodni), lewo – prawo, duże małe, za, przed, w, tyle samo itd. Ćwiczenie polega na używaniu tych zwrotów w rozmowie z dzieckiem.

Tytuł zabawy: Zagadkowe cienie

Potrzebne materiały: słońce (lampa), różne przedmioty codziennego użytku

Czego się dziecko uczy: mówienia i definiowania,  kreatywnego wykorzystania przedmiotów, sprawnego manipulowania (ćwicz. koordynacji ruchowo – wzrokowej), rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy: szukamy z dzieckiem miejsca, które jest nasłonecznione. Zazwyczaj jest to okno. Do teatrzyku cieni wykorzystujemy zasłonę okienną – za nią animujemy przedmiotami codziennego użytku. Zadaniem widza jest odgadniecie co to za przedmiot. Animator zadaje pytanie: Co to jest? Po czym poznałeś, że to jest…? Co jakiś czas zamieniamy się z dzieckiem rolami widza i animatora.

 

 

Propozycje zabaw edukacyjnych dla dzieci pięcioletnich - 23.03.2020r.

 

Tytuł zabawy: Siłowanki nogami

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: panowania nad własnym ciałem; doświadcza i ocenia własną siłę (nóg), dbania o bezpieczeństwo swoje i innych

Przebieg zabawy: dorosły i dziecko siadają na podłodze, naprzeciwko siebie. Podkurczają nogi, łącza je stopami,  przepychają, żeby:

  • każdy z uczestników zabawy pozostał w miejscu
  • by w ten sposób przesunąć uczestnika zabawy

 

Tytuł zabawy: Złość

Potrzebne materiały: kartka, kredki lub mazaki

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania uczucia złości, wyciszania silnych emocji

Przebieg zabawy:

  • dorosły i dziecko mówią o jakiejś sytuacji, w której czuli złość
  • wyliczają po czym poznali, że złość w nich wzbiera (np.: zrobiło mi się gorąco, ciemno przed oczami, ręce zacisnęły mi się w pięści)
  • wyobrażają sobie złość i ją rysują (można wspólnie z dzieckiem)
  • rozmawiają i wymieniają sposoby „na złość” czyli na zmniejszenie siły emocji (np.: napić się wody, policzyć do 10, wziąć 4 głębokie oddechy)

Tytuł zabawy: Plamy i plamki

Potrzebne materiały: farby plakatowe, kartki

Czego się dziecko uczy: eksperymentowania z kolorami, komponowania obrazu, rozwija wyobraźnię

Przebieg zabawy: zachęcamy dziecko, by palcami umoczonymi w farbie robiło na kartce większe/ mniejsze plamy:

  • wg własnego pomysłu
  • tak, żeby plamy było obok siebie (bez mieszania kolorów)
  • tak by między plamami zostało wolne miejsce. Po wyschnięciu plam wolne miejsca zamalowujemy np.: czarną farbą
  • szukamy znaczenia namalowanych obrazów i nadajemy im tytuły

Propozycje zabaw edukacyjnych dla dzieci pięcioletnich - 20.03.2020r.

 

Tytuł zabawy: Siłowanie na rękę

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: zabawy z regułami, panowania nad własnym ciałem; doświadcza i ocenia własną siłę (ręki)

Przebieg zabawy: dorosły i dziecko siadają naprzeciwko siebie, opierają łokcie na stole, łączą dłonie. Celem zabawy jest siłowanie się „na rękę” i pokonanie przeciwnika.

Uwaga: warto czasami przegrać a czasami wygrać z dzieckiem. Podczas wygranej czy przegranej pokazujemy dziecku jak my radzimy sobie z sukcesem i porażką. W ten sposób podpowiadamy jak można sobie poradzić w takiej sytuacji.

Tytuł zabawy: Blisko czy daleko

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: pojęć matematycznych związanych z określaniem odległości; szacowania na oko

Przebieg zabawy: rodzic razem z dzieckiem wygląda przez okno. Na zmianę wybierają jakiś charakterystyczny punkt (np.: drzewo, śmietnik, samochód). Jedna osoba pyta blisko czy daleko? Druga osoba odpowiada.

Uwaga: można zmodyfikować zabawę i zadawać zagadki typu: to, o czym myślę, jest daleko. Przed tym jest krzak forsycji, a za nim chodnik. Co to jest?

Tytuł zabawy: Co teraz czuję?

Potrzebne materiały: kartka, długopis

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania emocji; dostrzegania emocji u innych ludzi (empatia)

Przebieg zabawy: rysujemy emotikonki i na zmianę zgadujemy jaka to emocja.

Uwaga: można też robić różne „miny” pokazujące emocje.

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.