Godło Polski

Domowe przedszkole - pomysły

 

Propozycje zabaw edukacyjnych dla dzieci pięcioletnich  26.03.2020r

Tytuł zabawy: Tor z przeszkodami

Potrzebne materiały: krzesła ,miski, rura od odkurzacza, koce itp.

Czego się dziecko uczy: zabawy z ustalonymi regułami, planowania, kreatywności, czekania na swoją kolej.

Przebieg zabawy: dziecko samo szuka potrzebnych przedmiotów do ustawienia toru, samodzielnie je ustawia, ustala sposób pokonywania przeszkód, ustala zasady pokonywania toru z przeszkodami, ustala kolejność pokonywania toru. Celem zabawy jest zaplanowanie, wykonanie i pokonywanie toru z przeszkodami.

Uwagi: musimy pilnować i przestrzegać zasad bezpiecznej zabawy.

Tytuł zabawy: Co powiedziałam?- podział wyrazów na sylaby i głoski.

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: ćwiczenie słuchu fonematycznego, podział wyrazów na sylaby i głoski.

Przebieg zabawy: rodzic pyta dziecko: Co powiedziałem? Dzieli wyraz na sylaby: ma – ma. Dziecko mówi wyraz, który usłyszało. Następnie rodzic dzieli wyraz na głoski : m – a – m – a.  Dziecko mówi co usłyszało.

Uwagi: na początek mówimy wyrazy 3- 4 głoskowe, proste np: tata, dom, kot, las, lis, klocki itp.

 

Tytuł zabawy: Kartofel

Potrzebne materiały: kartka, długopis

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania cyfr, pisania cyfr, kreślenia linii prostych i falistych, poprawnego trzymania przyborów do pisania.

Przebieg zabawy: piszemy cyfry 1-10 na całej powierzchni kartki, zakreślamy wkoło każdą cyfrę.

Od 1 zaczynamy rysować linię do 2, potem następna osoba do 3 itd. aż do 10. Linie nie mogą się przecinać i łączyć, stykać ze sobą.

Uwagi: możemy zmniejszać ilość cyfr lub zwiększać w zależności od możliwości dziecka.

 

Propozycje zabaw edukacyjnych dla dzieci pięcioletnich - 25.03.2020r.

 

Tytuł zabawy: Taniec na stopach

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: zachowania równowagi, współgrania z inna osobą, dbania o bezpieczeństwo i komfort drugiej osoby.

Przebieg zabawy: dziecko i dorosły trzymają się rękoma (tak jak im wygodnie); dziecko staje bosymi stopami na stopach dorosłego. Zaczynają razem chodzić, podnosić nogi, robić „figury”.

Tytuł zabawy: Ubieramy Radość

Potrzebne materiały: ubrania z szafy dziecięcej, duża kartka papieru, flamastry

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania uczuć u siebie i u innych; sprawdza jak strój może wpływać na nastrój; uzasadnia swoje zdanie; poznaje sądy innych ludzi – odkrywa, że czasem się zgadzamy ze sobą, a czasami nie.

Przebieg zabawy: odrysowujemy dziecko na dużym papierze

  • rozmawiamy z dzieckiem, jak ubrałaby się Radość. Zadaniem dziecka jest znaleźć ubrania ze swojej szafy i skomponować strój dla Radości (ułożyć na odrysowanej postaci). Pytamy, dlaczego tak wybrało?
  • jeżeli dziecko ma ochotę na dalszą zabawę proponujemy, by „ubrało” smutek, złość, zdziwienie lub osoby: tatę, mamę, dzidziusia, kota, strażaka (wtedy warto udostępnić swoją szafę z ubraniami).

Uwaga: przy okazji można poćwiczyć pojęcia typu: para (spodni), lewo – prawo, duże małe, za, przed, w, tyle samo itd. Ćwiczenie polega na używaniu tych zwrotów w rozmowie z dzieckiem.

Tytuł zabawy: Zagadkowe cienie

Potrzebne materiały: słońce (lampa), różne przedmioty codziennego użytku

Czego się dziecko uczy: mówienia i definiowania,  kreatywnego wykorzystania przedmiotów, sprawnego manipulowania (ćwicz. koordynacji ruchowo – wzrokowej), rozwija wyobraźnię.

Przebieg zabawy: szukamy z dzieckiem miejsca, które jest nasłonecznione. Zazwyczaj jest to okno. Do teatrzyku cieni wykorzystujemy zasłonę okienną – za nią animujemy przedmiotami codziennego użytku. Zadaniem widza jest odgadniecie co to za przedmiot. Animator zadaje pytanie: Co to jest? Po czym poznałeś, że to jest…? Co jakiś czas zamieniamy się z dzieckiem rolami widza i animatora.

 

 

Propozycje zabaw edukacyjnych dla dzieci pięcioletnich - 23.03.2020r.

 

Tytuł zabawy: Siłowanki nogami

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: panowania nad własnym ciałem; doświadcza i ocenia własną siłę (nóg), dbania o bezpieczeństwo swoje i innych

Przebieg zabawy: dorosły i dziecko siadają na podłodze, naprzeciwko siebie. Podkurczają nogi, łącza je stopami,  przepychają, żeby:

  • każdy z uczestników zabawy pozostał w miejscu
  • by w ten sposób przesunąć uczestnika zabawy

 

Tytuł zabawy: Złość

Potrzebne materiały: kartka, kredki lub mazaki

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania uczucia złości, wyciszania silnych emocji

Przebieg zabawy:

  • dorosły i dziecko mówią o jakiejś sytuacji, w której czuli złość
  • wyliczają po czym poznali, że złość w nich wzbiera (np.: zrobiło mi się gorąco, ciemno przed oczami, ręce zacisnęły mi się w pięści)
  • wyobrażają sobie złość i ją rysują (można wspólnie z dzieckiem)
  • rozmawiają i wymieniają sposoby „na złość” czyli na zmniejszenie siły emocji (np.: napić się wody, policzyć do 10, wziąć 4 głębokie oddechy)

Tytuł zabawy: Plamy i plamki

Potrzebne materiały: farby plakatowe, kartki

Czego się dziecko uczy: eksperymentowania z kolorami, komponowania obrazu, rozwija wyobraźnię

Przebieg zabawy: zachęcamy dziecko, by palcami umoczonymi w farbie robiło na kartce większe/ mniejsze plamy:

  • wg własnego pomysłu
  • tak, żeby plamy było obok siebie (bez mieszania kolorów)
  • tak by między plamami zostało wolne miejsce. Po wyschnięciu plam wolne miejsca zamalowujemy np.: czarną farbą
  • szukamy znaczenia namalowanych obrazów i nadajemy im tytuły

Propozycje zabaw edukacyjnych dla dzieci pięcioletnich - 20.03.2020r.

 

Tytuł zabawy: Siłowanie na rękę

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: zabawy z regułami, panowania nad własnym ciałem; doświadcza i ocenia własną siłę (ręki)

Przebieg zabawy: dorosły i dziecko siadają naprzeciwko siebie, opierają łokcie na stole, łączą dłonie. Celem zabawy jest siłowanie się „na rękę” i pokonanie przeciwnika.

Uwaga: warto czasami przegrać a czasami wygrać z dzieckiem. Podczas wygranej czy przegranej pokazujemy dziecku jak my radzimy sobie z sukcesem i porażką. W ten sposób podpowiadamy jak można sobie poradzić w takiej sytuacji.

Tytuł zabawy: Blisko czy daleko

Potrzebne materiały: niepotrzebne

Czego się dziecko uczy: pojęć matematycznych związanych z określaniem odległości; szacowania na oko

Przebieg zabawy: rodzic razem z dzieckiem wygląda przez okno. Na zmianę wybierają jakiś charakterystyczny punkt (np.: drzewo, śmietnik, samochód). Jedna osoba pyta blisko czy daleko? Druga osoba odpowiada.

Uwaga: można zmodyfikować zabawę i zadawać zagadki typu: to, o czym myślę, jest daleko. Przed tym jest krzak forsycji, a za nim chodnik. Co to jest?

Tytuł zabawy: Co teraz czuję?

Potrzebne materiały: kartka, długopis

Czego się dziecko uczy: rozpoznawania i nazywania emocji; dostrzegania emocji u innych ludzi (empatia)

Przebieg zabawy: rysujemy emotikonki i na zmianę zgadujemy jaka to emocja.

Uwaga: można też robić różne „miny” pokazujące emocje.

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.