Godło Polski

Cotygodniowy plan

LOCKDOWN od 29.03.2021r.

 

16.04.21r.-ID

Tytuł zabawy:  Owocowe szaszłyki

Potrzebne materiały: dowolne owoce, patyczki do szaszłyków, noże ( kuchenny, plastikowy).

Czego się dziecko uczy: zdrowego odżywiania, współpracy z drugą osobą, rozwija sprawność dłoni, bezpiecznego korzystania z narzędzi (nóż, patyczki).

Przebieg zabawy: przygotowujemy  razem z dzieckiem dowolne owoce, które wykorzystamy do wykonania szaszłyków. Myjemy i wspólnie kroimy je na mniejsze kawałki. Nadziewamy owoce na patyczki, tworząc kolorową kompozycję. Po wykonaniu szaszłyków zapraszamy domowników na wspólne skomsumowanie ich.

Uwaga: Możemy poprosić dziecko, aby nazwało owoce i określiło ich kształt, kolor oraz smak. Przy wyborze owoców, można "przemycić" jakiś owoc, którego dziecko jeszcze nie jadło, bądź nie lubi. Przed krojeniem owoców, należy ustalić zasady posługiwania się nożem. Towarzyszyć dziecku, podczas tej czynności, w razie potrzeby pomagać.

 

Tytuł zabawy: Obrazek z ...

Potrzebne materiały: kartka papieru, flamastry, kredki, ew. farby, drobny przedmiot codziennego użytku, mocny klej, np. typu wikol, strona internetowa: dzieła Victora Nunesa np.:

https://www.google.com/search?q=Victor+Nunes&tbm=isch&chips=q:victor+nunes,online_chips:nunes+faces:0W_QxOMvZ5M%3D&client=firefox-b-d&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwiq-6HykoPwAhWkPOwKHZr7D7sQ4lYoA3oECAEQIA&biw=1349&bih=607

Czego się dziecko uczy: rozwija kreatywność i wyobraźnię, poznaje nową technikę wykonania pracy plastycznej, ćwiczy sprawność dłoni.

Przebieg zabawy: prezentujemy dziecku na komputerze prace artysty. Wspólnie przygotowujemy dowolny przedmiot, który należy przykleić na kartkę. Następnie prosimy dziecko o domalowanie/ dorysowanie do niego innego elementu i przekształcenie w nowy przedmiot, zwierzę, stworka, itp. Na zakończenie dziecko omawia co wykonało, może nadać tytuł swojej pracy.

Źródła: miesięcznik Nauczycielka Przedszkola

 

Tytuł zabawy: Piłka i kolory

Potrzebne materiały: piłka

Czego się dziecko uczy: ćwiczy koncentrację uwagi, rozwija refleks, przestrzega zasady zabawy.

Przebieg zabawy: dorosły rzucając piłkę do dziecka wypowiada nazwę pojedynczego koloru, np. zielony, itp. Zadaniem dziecka jest złapanie piłki  i odrzucenie jej do dorosłego. Dziecko przy tej czynności, mówi nazwę innego koloru. Uczestnicy łapią piłkę przy określeniu dowolnego koloru, z wyjątkiem nazwy: czarny. Kto złapie piłkę na hasło czarny, robi np: trzy przysiady.

 

16.04.2021r. - BB

Tytuł zabawy: Smaczna manna.

Czego się dziecko uczy: Dziecko uczy się robienia posiłku dla siebie i innych. Wie, że przed pracą należy przygotować sobie produkty i przybory, umyć ręce, a po ugotowaniu posprzątać.

Potrzebne materiały: Pół litra mleka, pół kubka kaszy manny, 1 łyżka masła, garść rodzynek, garnek, łyżka.

Przebieg zabawy: Kaszę zagotuj wraz z mlekiem i dodaj do niej rodzynki. Wylej ją do miseczki. Po przestygnięciu zjedz. Smacznego.

Uwagi: Gotowaniem zajmuje się dorosły. Dziecko przygotowuje i łączy składniki.

 

Tytuł zabawy: Piłka w górę!

Czego dziecko się uczy: Ćwiczenie ogólnorozwojowe, uczy koordynacji ruchowej i panowania nad swoim ciałem.

Potrzebne materiały: Piłka.

Przebieg zabawy: Uczestnicy siadają na podłodze, kładą piłkę między stopami i przytrzymują na wysokości kostek, tak żeby nie wypadła. Zadanie polega na unoszeniu piłki w różnych kierunkach: na początek w górę i w dół, później w lewo i w prawo; można też kręcić kółka w powietrzu. Po chwili odpoczynku powtarzają całe ćwiczenie, urozmaicając je wymyślonymi przez siebie figurami. Trzeba jedynie pamiętać, że piłka nie powinna wypaść.

 

Tytuł zabawy: Zwierzyniec czy sad?

Czego dziecko się uczy: Zabawa rozwija zdolności manualne, ćwiczy spostrzegawczość i umiejętność kojarzenia faktów.

Potrzebne materiały: Kolorowe gazety, nożyczki, klej, kartki z bloku technicznego.

Przebieg zabawy: Z kolorowych gazet należy wyciąć zwierzątka i owoce (oczywiście można też przygotować inne obrazki – zabawa będzie trudniejsza). Zadanie polega na wybraniu jednej grupy, np. samych zwierzątek. Każde zwierzątko należy posmarować klejem, a potem przykleić na kartce z bloku lub kartonie.

 

15.04.2021r. - BB

Tytuł zabawy: Malowanie tęczy.

Czego się dziecko uczy: Dziecko uczy się mieszania kolorów oraz ich nazw.

Potrzebne materiały: Duży arkusz papieru, farby plakatowe, małe tace, talerze.

Przebieg zabawy: Na tace, talerze wyciskamy farby tak, żeby móc maczać w nich palce. Na dużym arkuszu papieru wspólnie wykonujemy palcami wielobarwną tęczę, mieszając i nazywając poszczególne kolory.

 

Tytuł zabawy: Szarfa z bibuły.

Czego dziecko się uczy: Zabawa rozwija umiejętności manualne, koordynację ruchową i pomysłowość.

Potrzebne materiały: Różnokolorowa bibuła, nożyczki, wstążka. 

Przebieg zabawy: Należy uciąć pięć krążków bibuły o szerokości ok. 1,5 cm, każdy w innym kolorze. Uczestnicy rozwijają je delikatnie. Następnie zbierają w dłoni po jednym końcu każdej bibuły i skręcają je ze sobą tak, żeby powstał ok. 3-centymetrowy uchwyt. Reszta niech swobodnie się układa. Uchwyt należy ciasno owinąć wstążeczką i zawiązać tak, aby przy tym nie przedrzeć bibuły. Szarfa może służyć jako rekwizyt do wielu zabaw.

 

Tytuł zabawy: Okrągłe rzeczy.

Czego dziecko się uczy: Dziecko poznaje figury geometryczne i ćwiczy zmysł dotyku.

Potrzebne materiały: przedmioty o różnych kształtach (okrągłe, kwadratowe itd.), worek.

Przebieg zabawy: Dorosły pokazuje dziecku jakiś okrągły przedmiot, a później razem z nim znajduje kilka innych, które mają taki sam kształt. Dziecko ma wziąć je do rąk, dokładnie obejrzeć i spróbować nazwać. Następnie wszystkie te przedmioty należy włożyć do worka, torby i dorzucić jeszcze inne – kwadratowe i trójkątne. Zadaniem dziecka będzie wybranie tylko tych okrągłych rzeczy –  nie zaglądając, a jedynie dotykając tego, co jest w środku. Zabawę można powtórzyć zmieniając kształty przedmiotów, która dziecko ma rozpoznać i wyciągnąć z worka.

 

14.04.2021r. - BB

Tytuł zabawy: Zabawa na kocyku.

Czego dziecko się uczy: Ćwiczenie ruchowe, które rozbudza inwencję malucha.

Potrzebne materiały: Kocyk.

Przebieg zabawy: Dziecko staje na kocyku obiema nóżkami i przesuwa się do przodu, robiąc małe kroki, albo „jeździ” na nim jak na łyżwach. Może też położyć się na brzuszku i odpychać się od podłogi rękami, udając, że jedzie na sankach,  lub pływa, albo kręcić się wokół własnej osi jak na karuzeli.

 

Tytuł zabawy: Naklejamy kółeczka.

Czego dziecko się uczy: Zabawa twórcza. Uczy także rozpoznawania figur geometrycznych i rozróżniania kolorów.

Potrzebne materiały: Duży kubek np. plastikowy, albo papierowy, kilka kartek różnokolorowego papieru, nożyczki i klej, kredka lub flamaster.

Przebieg zabawy: Przyłóżcie do papieru kubek do góry dnem i obrysujcie go, żeby otrzymać koło. W ten sam sposób przygotujcie pięć kolejnych kółek i wszystkie wytnijcie. Następnie przetnijcie każde z nich tak, aby powstały dwa półkola. Wymieszajcie je ze sobą i wyciągnijcie jedno na chybił-trafił. Następnie dziecko wybiera brakującą część, lecz w innym kolorze. Dwie połówki tworzą dwubarwne koło. Tak powstałe kółka należy nakleić na kartkę z bloku technicznego.

 

Tytuł zabawy: Co się kryje pod kocykiem?

Czego dziecko się uczy: Kształtuje umiejętność zapamiętywania i skupiania uwagi, a także opisywania przedmiotów.

Potrzebne materiały: Różne kolorowe przedmioty, np. samochód, miś, plastikowy kubek i miseczka.

Przebieg zabawy: Przedmioty należy rozłożyć na podłodze. Uczestnicy przyglądają się im i zapamiętują je. Następnie należy nakryć wszystko kocem. Potem uczestnicy przypominają sobie co jest pod kocem. Zabawę należy zacząć od ukrycia dwóch lub trzech przedmiotów. Jeśli dziecko będzie sobie dobrze radziło z przypominaniem przedmiotów, można dołożyć kolejne.

 

14.04.21r. - ID

Tytuł zabawy: Zgadnij, gdzie jest klocek?

Potrzebne materiały: trzy jednakowe kubeczki oraz małe klocki o różnych kształtach i kolorach.

Czego się dziecko uczy: rozwija spostrzegawczość wzrokową, ćwiczy koncentrację uwagi.

Przebieg zabawy: dorosły pokazuje dziecku klocki. Dziecko określa ich kolory i kształty. W obecności dziecka rodzic wkłada klocki pod kubeczki. Następnie przykładając kubeczki do blatu stołu przesuwa nimi w różne strony. Po tej czynności, pyta dziecka, np.: gdzie ukrył się czerwony klocek? Od częstotliwości zabawy będzie zależała łatwość wykonania zadania przez dziecko.

Źródła: Miesięcznik " Nauczycielka Przedszkola".

 

Tytuł zabawy: Foliowa ramka

Potrzebne materiały: ramka A4 z grubej tektury, folia spożywcza i taśma klejąca, farby, markery suchościeralne.

Czego się dziecko uczy: doświadcza nowej techniki plastycznej, rozwija sprawność precyzji dłoni, dba o estetykę wykonywanej pracy.

Przebieg zabawy: na tekturę wspólnie naciągamy folię spożywczą i mocujemy ją przy użyciu taśmy klejącej. W ten sposób powstaje ciekawe tło do malowania. Dziecko może przystąpić do działania, rysując, bądź malując obrazek, np. o tematyce wiosennej. Na zakończenie dziecko omawia wykonaną pracę plastyczną.

Źródła: Miesięcznik " Nauczycielka Przedszkola".

 

Tytuł zabawy: Pająk i muchy

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: bezpiecznego poruszania się w czasie zabawy, przestrzegania zasad zabawy.

Przebieg zabawy: uczestnicy zabawy biegają swobodnie, naśladując muchy. Na hasło: pająk, wszystkie "muchy" zastygają nieruchomo. Dorosły pełniący rolę pająka, przechadza się spokojnym krokiem, uważnie obserwując "muchy", czy się nie ruszają. Ten kto nie wytrzyma w bezruchu zabierany jest do sieci "pająka". Zabawa trwa do momentu złapania ostatniej "muchy".

 

13.04.21r. - ID

Tytuł zabawy: Rodzinka ludzików z puzzli

Potrzebne materiały: zdekompletowane puzzle, kartka papieru, klej, flamastry.

Czego się dziecko uczy: rozwija kreatywność, ćwiczy sprawność dłoni.

Przebieg zabawy: dziecko nakleja na kartce pojedyncze elementy puzzli w dowolnej konfiguracji. Do poszczególnych puzzli dorysowuje elementy twarzy i części ciała. Dodatkowo może uzupełnić pracę o dorysowanie domku i pokolorować obrazek. Na zakończenie nazywa "puzzlowe ludziki". Można zaproponować dziecku, żeby zrobiło "puzzlową rodzinkę", wzorując się na swojej autentycznej rodzinie.

 

Tytuł zabawy:  Piasek kinetyczny

Potrzebne materiały: składniki na piasek kinetyczny, miska, dowolne foremki, pojemniczki, itp.

Czego się dziecko uczy: rozwija pomysłowość, przygotowuje ręce do czynności pisania.

Przebieg zabawy: do miski wlać oliwkę i dosypać mąkę. Wymieszać wszystkie składniki na jednolitą masę. Te czynności dziecko bez większych trudności może wykonać samo. Piasek jest gotowy, gdy ściśnięty w dłoni dobrze się lepi i utrzymuje trwały kształt po otwarciu dłoni. Po uzyskaniu odpowiedniej konsystencji, dziecko może przystąpić do działania i dobrej zabawy.

Przepis na piasek kinetyczny:

- szklanka mąki ziemniaczanej, pszennej lub kukurydzianej

- 1,5 szklanki oliwki do ciała.

 

Tytuł zabawy: Drabinka

Potrzebne materiały: taśma samoprzylepna.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy równowagę, przestrzega zasad zabawy.

Przebieg zabawy: dorosły przykleja na podłodze paski taśmy, imitujące drabinkę. Zadaniem dziecka jest pokonanie trasy, przeskakując sprawnie po kolejnych szczebelkach.

 

13.04.2021r. - BB

Tytuł zabawy: Po turecku.

Czego dziecko się uczy: Ćwiczenie mięśni pleców, zwinności ruchów oraz zmysłu równowagi.

Potrzebne materiały: -

Przebieg zabawy: Uczestnicy siadają po turecku, czyli krzyżują nogi. Ręce zakładają z tyłu głowy i też je krzyżują. Następnie przechylają tułów w lewo, prostują się i znowu przechylają, tym razem w prawo. Nie można sobie pomagać ani rękami, ani nogami. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

 

Tytuł zabawy: Esy-floresy.

Czego dziecko się uczy: Rozwija wyobraźnię i umiejętności manualne. Wykonanie obrazka przynosi dziecku wielką satysfakcji.

Potrzebne materiały: Kartki z bloku technicznego, włóczka, farby, pędzle, nożyczki, klej, stary katalog lub książka telefoniczna, czasopismo.

Przebieg zabawy: Uczestnicy moczą kawałek włóczki w farbie rozrobionej z wodą na spodeczku – pomocny może być pędzelek. Należy zadbać o to, aby jeden koniec włóczki pozostał suchy. Następnie układają nitkę na kartce – należy trzymać za suchy koniec włóczki i spuszczać ją powoli (koniec powinien wystawać poza brzeg kartki). Nakrywają kartkę drugim arkuszem i obie wkładają do katalogu, albo czasopisma tak, aby suchy koniec włóczki wystawał. Jeden z uczestników zamyka i przyciska katalog ręką, a drugi wyciąga nitkę, trzymając za jej koniec. Trzeba to zrobić dość szybko, aby kartki się nie skleiły. 

 

Tytuł zabawy: Gaduły na start!

Czego dziecko się uczy: Ta zabawa ćwiczy refleks i koncentrację, zmusza do wysiłku intelektualnego w określonym przedziale czasowym, zwiększa zasób słów dziecka.

Potrzebne materiały: -

Przebieg zabawy: Na dany sygnał dziecko musi wypowiedzieć jak najwięcej słów; wszystkie tematy są dozwolone, nie można jedynie powtarzać ani używać wyrazów nieistniejących, wymyślonych; każda runda trwa dziesięć sekund (czas można odmierzać stoperem, przy użyciu klepsydry, minutnika kuchennego - dziecko musi je widzieć).

 

12.04.2021r. - BB

Tytuł zabawy: Zabawa z żelatyną.

Czego się dziecko uczy: Zajęcia w kuchni pomagają dzieciom rozwijać koordynację ręka-oko, zdolności motoryczne i matematyczne, planowanie, uczą się przygotowywania posiłków dla nich samych i innych, a to rozwija poczucie własnej wartości.

Potrzebne materiały: Ok. 300-350g galaretki owocowej, szklanka zmrożonego soku, 1,5 szklanki wody, rondel, mikser, patelnia, foremki do wycinania ciastek, pojemnik na lód, kieliszki lub inne naczynia służące za foremki.

Przebieg zabawy: Zmiksuj w misce galaretkę i sok. W średnim rondlu doprowadź wodę do wrzenia, wymieszaj mieszankę galaretki i soku z gotującą się wodą. Wykorzystaj mieszankę na jeden z następujących sposobów: wlej ją na lekko natłuszczoną patelnię i włóż do lodówki na mniej więcej 2 godziny. Po czym wraz z dzieckiem tnij galaretki foremkami do wycinania ciastek lub nożem. Wlej mieszankę do lekko natłuszczonego pojemnika do lodu, kieliszków, foremek, dzięki którym powstaną cegły do budowania przeróżnych kształtów. Kiedy galaretka stężeje pozwól dziecku ułożyć z niej falujące budynki i figurki.

 

Tytuł zabawy: Plastelina.

Czego dziecko się uczy: Uczenie różnych form komunikowania się z innymi, pogłębienie wzajemnego zaufania.

Potrzebne materiały: -

Przebieg zabawy: Uczestnicy łączą się w pary. Jeden z nich będzie plasteliną, a drugi rzeźbiarzem. Zadaniem rzeźbiarza jest stworzenie z partnera jakiegoś posągu (nie należy ograniczać wyobraźni - posąg nie musi niczego przypominać). Ciało partnera staje się, niczym plastelina, materiałem za pomocą którego wyobraźnia uczestnika nabiera realnych kształtów. Po prezentacji dzieła, uczestnicy zamieniają się rolami.

Uwagi: Należy dopilnować, aby rzeźbiarze nie zadawali bólu swym partnerom. Dziecko powinno wiedzieć, że jego plastelina jest jedyną, jaką mają, że jest bardzo cenna, że należy obchodzić się z nią delikatnie i z wielką miłością.

 

Tytuł zabawy: Zabawa w poszukiwanie skarbów.

Czego dziecko się uczy: Zabawa dostarcza wrażeń sensorycznych, dotykowych i sprawia radość ze znalezionych skarbów. Dziecko poznaje też nazwy różnych produktów (kasza, ryż itp.).

Potrzebne materiały: 4 pojemniki zawierające po 0,5 kg kaszy, ryżu, grochu, grubego makaronu, fasoli Jaś.

Przebieg zabawy: Ukryj w każdym pojemniku atrakcyjne dla dziecka przedmioty (małe zabawki, cukierki, gumę do żucia itp.). Zadaniem dziecka jest odszukanie wszystkich schowanych przedmiotów.

 

12.04.21r. - ID

  Tytuł zabawy: Prawda czy fałsz?

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: rozwija koncentrację uwagi, uważne słuchanie.

Przebieg zabawy: uczestnicy na zmianę wypowiadają różne zdania dotyczące np.: zjawisk przyrodniczych, tematyki z życia codziennego, itp. Zadaniem osób słuchających jest określenie, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe, np.: dzieci chodzą do pracy, wszystkie ptaki potrafią latać, w lecie pada śnieg, na wszystkich drzewach rosną owoce, itd. Można także wspólnie przygotować "lizaki" z oznaczeniami prawda- fałsz.

 

  Tytuł zabawy: Sztuka abstrakcyjna

Potrzebne materiały: kartka papieru, akwarele, pędzelek.

Czego się dziecko uczy: rozwija kreatywność, poznaje nową technikę tworzenia pracy plastycznej, rozwija zmysł dotyku.

 Przebieg zabawy: dziecko dostaje kartkę papieru, prosimy je, aby ją zgniotło tworząc kulkę. Następnie przy użyciu kolorowych akwareli i pędzelka koloruje w sposób dowolny kulkę papieru. Po wyschnięciu, otwiera kulkę i rozciąga papier. W ten sposób powstało wielobarwne dzieło sztuki o szorstkiej fakturze. Na koniec dziecko wymyśla tytuł swojego dzieła.

 

  Tytuł zabawy: Stopa do stopy

Potrzebne materiały: skarpetka, drobny pluszak.

Czego się dziecko uczy: współpracy z inną osobą, ćwiczy sprawność palców stóp.

Przebieg zabawy: zaczynamy od tego, aby para uczestników miała bose stopy. Uczestnicy siadają na przeciwko siebie na dywanie i łączą się stopami. Następnie próbują podnieść stopy, klaskać nimi, podnosić i trzymać wspólnie różne przedmioty.

 

09.04.2021 - BB

Tytuł zabawy: Mim.

Czego dziecko się uczy: Ćwiczenie gestów, doskonalenie synchronizacji ruchów, rozwijanie poczucia wspólnoty.

Potrzebne materiały: -

Przebieg zabawy: Uczestnicy naśladują określone czynności bez użycia rekwizytów, np.: przenoszenie bardzo ciężkiego pianina, wyciąganie z morza sieci pełnej ryb, podnoszenie ogromnego kamienia, branie ostrego zakrętu samochodem, obserwowanie przelatującego samolotu.

 

Tytuł zabawy: Naleśnik.

Czego dziecko się uczy: Gimnastyka dla dziecka, która jednocześnie wzmacnia więzi z dzieckiem poprzez dotyk.

Potrzebne materiały: -

Przebieg zabawy: Dziecko kładzie się na plecach na dywanie. Teraz jest naleśnikiem i dorosły lub drugi uczestnik musi go posmarować nadzieniem. Dziecko może wybrać, czy chce być naleśnikiem z dżemem czy z cukrem. W pierwszym przypadku, dorosły lub drugi uczestnik dłońmi smaruje dziecko, zaczynając od twarzy, a kończąc na stopach, w drugim przypadku lekko stuka opuszkami palców po całym ciele dziecka. Teraz naleśnik trzeba zawinąć –  dziecko jest obracane na bok, potem na brzuszek, przy czym podpiera się ono rączkami i lekko unosi głowę. I znowu na bok, na plecy itd. Z czasem dziecko może robić to samodzielnie, turlając się po dywanie.

 

Tytuł zabawy: Malowanie piłką.

Czego dziecko się uczy: Dziecko poznaje różne sposoby malowania - używa różnych narzędzi, rozwija kreatywność.

Potrzebne materiały: Gazeta, duża kartka papieru, farby, płytkie pojemniki, różne piłki.

Przebieg zabawy: Rozłóż gazetę np. na podłodze, chodniku, na gazecie połóż papier, farbę wlej do pojemnika, dla każdego koloru użyj innego pojemnika i innej piłki. Sposoby malowania piłkami: zanurzamy piłkę tenisową w farbie a następnie odbijamy nią na papierze; zanurzamy piłkę golfową w farbie i turlamy nią po papierze, zanurzamy piłkę, a następnie odciskamy nią na papierze.


09.04.21r. - ID

Tytuł zabawy: Malowany smak

Potrzebne materiały: kredki / flamastry, farby, kartki papieru, dowolny owoc.

Czego się dziecko uczy: rozwija wyobraźnię i kreatywność, ćwiczy sprawność dłoni.

Przebieg zabawy: Dziecko otrzymuje dowolny owoc do zjedzenia. Po zjedzeniu prosimy je, aby narysowało/namalowało smak, jaki odczuwało w chwili jedzenia. Dorosły również uczestniczy w zabawie. Po skończonej pracy pytamy, dziecka jakie odczucia smakowe towarzyszyły mu podczas jedzenia i dlaczego daną pracę , tak wykonało.

 

Tytuł zabawy: Zabawa z gazetą

Potrzebne materiały: gazeta dla każdego uczestnika zabawy, dowolna muzyka.

Czego się dziecko uczy: właściwego reagowania na bodźce słuchowe i wzrokowe, orientacji w przestrzeni.

Przebieg zabawy: Każdy z uczestników zabawy otrzymuje gazetę. Gazetę należy złożyć na pół i usiąść na niej w pozycji skrzyżnej. Kiedy zacznie grać muzyka, dziecko wstaje i porusza się dowolnie tak, by nie dotknąć gazety. Gdy muzyka ucichnie, dziecko wraca na swoją gazetę i siada w tej samej pozycji, jak wcześniej. Zabawę powtarzamy. Dla urozmaicenia zabawy można zaproponować poruszanie się na różne sposoby, np.: jak zające, pieski, węże, itp. przestrzegając przyjętych zasad zabawy.

 

Tytuł zabawy: Malowany masaż

Potrzebne materiały:  dowolna muzyka relaksacyjna, gruby pędzelek.

Czego się dziecko uczy: zaufania do drugiej osoby, koncentracji uwagi, kreatywności.

Przebieg zabawy: W zabawie może brać udział dowolna ilość osób.  Włączamy muzykę relaksacyjną. Jeden z uczestników kładzie się na podłodze, a drugi kuca obok niego. Osoba trzymająca pędzelek maluje na plecach leżącej osoby dowolny obrazek w rytm muzyki. Czynność ta powinna przebiegać w sposób spokojny i delikatny. Po wysłuchaniu muzyki, następuje zamiana ról. Po skończonej zabawie, rozmawiamy z dzieckiem jakie odczucia towarzyszyły mu w trakcie zabawy.

 

08.04.21r. - ID

Tytuł zabawy: Pejzaż wiosenny na soli

Potrzebne materiały: pokrywka od pudełka, sól, klej, farby, pędzelek.

Czego się dziecko uczy: rozwija kreatywność, utrwala znajomość kolorów, ćwiczy sprawność rąk.

Przebieg zabawy: Wewnętrzną stronę pudełka smarujemy klejem, następnie posypujemy ją grubą warstwą soli. Gdy podkład będzie gotowy i wyschnięty, przygotowujemy farby dodając do nich niewielką ilość wody. Wszystkie czynności przygotowawcze dziecko wykonuje samo pod naszym nadzorem. Gdy wszystko jest już gotowe, dziecko zabiera się do działania. Po skończonej pracy, pozostawiamy obrazek do wyschnięcia.

 

Tytuł zabawy: Pływa, czy tonie?

Potrzebne materiały: plastelina ulepiona w kulki, kostki lodu, woda, naczynie.

Czego się dziecko uczy: stawianie hipotez, samodzielne eksperymentowanie.

Przebieg zabawy:  Rodzic z dzieckiem nalewają do miski wodę. Zanim dziecko zacznie wrzucać przedmioty do naczynia, warto zachęcić je, by zastanowiło się co będzie pływać, a co tonąć. Dziecko wrzuca przygotowane przedmioty. Ważne, żeby dziecko wykonywało te czynności wolno, aby mogło zaobserwować tonięcie lub unoszenie się przedmiotów wrzucanych do wody. Na koniec zabawy pytamy dziecka, które z przedmiotów unosiły się, a które tonęły. Możemy wytłumaczyć dziecku, dlaczego plastelina utonęła, a lód pływał na wodzie.

 

Tytuł zabawy: Fotograf

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: współpracy i zaufania do  drugiej osoby.

Przebieg zabawy: Zabawa polega na współpracy w parze. Jeden z uczestników jest fotografem, a drugi fotografowanym modelem. Fotografowana osoba siedzi lub leży na podłodze. Fotograf może  ustawić swój model według własnego gustu (przechylić na bok głowę, ustawić ręce, nogi, itd.). Kiedy fotograf uzna, że model jest gotowy, wykonuje zdjęcie, pokazując w formie pantonimy czynność fotografowania. Potem następuje zamiana ról.

 

08.04.2021r. - BB

Tytuł zabawy: Lekkie i ciężkie.

Czego dziecko się uczy: Dziecko uczy się szacowania, co jest ciężkie, a co lekkie.

Potrzebne materiały: Szalik lub chustka do zasłonięcia oczu, 3 - 5 przedmiotów o różnym ciężarze np. piłeczki, klocki.

Przebieg zabawy: Jeden z uczestników ma zasłonięte oczy i układa przygotowane przedmioty według ich ciężaru (rosnąco, malejąco). Następnie drugi uczestnik wykonuje to samo zadanie.

Uwagi: Pamiętaj, że większy plecak wcale nie musi być cięższy. Czasami może być odwrotnie. Wszystko zależy od tego, co jest w środku.

 

Tytuł zabawy: Zabawa z obręczą.

Czego dziecko się uczy: Zabawa uczy współpracy z partnerem, zręczności, zwinności. Dziecko poznaje możliwości swojego ciała.

Potrzebne materiały: Obręcz (hula-hop).

Przebieg zabawy: Stajemy w parze i toczymy obręcz do naszego partnera, który ją chwyta i zatrzymuje. Jeden uczestnik trzyma obręcz pionowo (tak, aby dotykała podłogi). Drugi przechodzi przez nią, przeczołguje się, robi przewrót w przód itd. A potem zamiana ról. Dwóch uczestników wchodzi razem do obręczy, unoszą ją na wysokość bioder i chodzą, biegają po całym pomieszczeniu.

 

Tytuł zabawy: Malowanie grzebieniem.

Czego dziecko się uczy: Dziecko poznaje nową technikę malowania, rozwija kreatywność, ćwiczy prawidłowe trzymanie narzędzi.

Potrzebne materiały: Grzebień, farba plakatowa, papier, karton lub inny przedmiot do dekorowania.

Przebieg zabawy: Moczymy grzebień w farbie, a następnie przeciągamy po powierzchni przedmiotu, który ma być ozdobiony. Aby uzyskać ciekawszy efekt, użyjcie farby w kilku kolorach i przesuwajcie grzebień w różnych kierunkach. Inna metoda - malujemy całą powierzchnię gęstą farbą, a kiedy jest jeszcze mokra wykonujemy na niej wzory grzebieniem.

Uwagi: Do dekoracji kartonu wystarczą farby plakatowa, a do przedmiotów wykonanych z innych materiałów np. z plastiku, lepiej użyć farb akrylowych.

 

 

07.04.2021r. - BB

Tytuł zabawy: Stopklatka.

Czego dziecko się uczy: Zabawa sprzyja naturalnej i kreatywnej formie wyrażania się ciałem.

Potrzebne materiały: -

Przebieg zabawy: Uczestnicy gry spacerują swobodnie po obszarze, który maja do dyspozycji. Gdy prowadzący powie stop i wskaże na jednego z uczestników, stając przed nim i przybierając postawę fotografa, który robi zdjęcie, cała grupa zatrzymuje się, a wybrana osoba musi uczynić jakiś gest i wydać dźwięk, które będą stanowić zdjęcie pierwsze. Wszyscy pozostali muszą je wspólnie jeden raz odtworzyć. Uczestnicy ponownie zaczynają spacerować, a prowadzący zatrzymuje ją i wybiera kolejne osoby tak, jak zrobił to poprzednio. Powtarza tą czynność parokrotnie, trzy - cztery razy, robiąc przy tym kolejne "zdjęcia" powstałe z dźwięków i gestów. Staną się one zdjęciem pierwszym, drugim, trzecim itd. Podczas, gdy uczestnicy spacerują, prowadzący wypowiada przypadkowe numery zrobionych wcześniej zdjęć, a każdy uczestnik odtwarza gest i dźwięk, z którego powstało wywołane przez prowadzącego "zdjęcie".

 

Tytuł zabawy: Co to za dźwięk?

Czego dziecko się uczy: Zabawa pozwala ćwiczyć koncentrację i wyobraźnię, uczy rozróżniać dźwięki

Potrzebne materiały:  -

Przebieg zabawy: Jeden z uczestników siada np. na podłodze i zamyka oczy. W tym czasie drugi wykonuje czynności, które wywołują różne dźwięki, np. chodzi głośno po pokoju, drze kartkę papieru, dzwoni dzwonkiem, klaszcze w dłonie, zamyka i otwiera drzwi, stuka od twardą powierzchnię, gra na instrumencie itp. Uczestnik z zamkniętymi oczami musi odgadnąć, co wydaje te dźwięki. Zabawę zaczynamy od najprostszych i najbardziej znanych dźwięków i stopniowo podwyższamy poziom trudności. Potem następuje zamiana ról.

 

Tytuł zabawy: Kwiaty z odciskiem kciuka.

Czego się dziecko uczy: Rozwijanie kreatywności, kształtowanie umiejętności komponowania na kartce papieru, dobierania kolorów. Dobry sposób na udekorowanie kartki z życzeniami, wykonania pejzażu wiosennego.

Potrzebne materiały: Gąbka, papier, kredki, flamastry, farby.

Przebieg zabawy: Farbę wyciskamy na gąbkę, odciskamy kciuk na gąbce, a następnie na papierze. Później dorysowujemy łodygi i listki tak, aby powstały kwiatki. Powtarzamy ten sam motyw kilka razy na jednej kartce, a uzyskamy w ten sposób bukiet kwiatów lub kwietną łąkę.

 

07.04.21r. - ID

Tytuł zabawy: Moja wymyślona historia na obrazku

Potrzebne materiały: wycięte ilustracje z gazet, duży arkusz papieru, klej, kredki/flamastry.

Czego się dziecko uczy: rozwija wyobraźnię, kreatywność, ćwiczy sprawność dłoni.

Przebieg zabawy: dziecko otrzymuje zestaw wyciętych z gazet ilustracji. Wybiera jedną, rodzic również wybiera jedną. Następnie każdy z uczestników zabawy nakleja je w wybranym miejscu na dużym arkuszu papieru i dorysowuje dalszy ciąg historii do przyklejonego obrazka. Na zakończenie zabawy, każdy z uczestników opowiada historię swojego dzieła. Wspólnie wymyślają tytuł wykonanej pracy.

 

Tytuł zabawy: Świat lodowcowy

Potrzebne materiały: przeźroczysty pojemnik, drobne zabawki plasikowe, np. z jajek z niespodzianką, woda.

Czego się dziecko uczy: rozwija kreatywność i pomysłowość, samodzielnie eksperymentuje, ewentualnie z małą pomocą dorosłego.

Przebieg zabawy: Do pojemnika wlewamy wodę, następnie dziecko wrzuca drobne zabawki. Pojemnik ustawiamy w zamrażarce. Następnego dnia wyjmujemy bryłę lodową na tacę. Dziecka zadaniem jest znalezienie pomysłów na wydobycie zabawek z lodu. Wspólnie sprawdzamy, czy pomysły dziecka przynoszą oczekiwany skutek. Jeśli nie, można zasugerować dziecku inne działania, np. ogrzanie ciepłą dłonią, polanie lodu ciepłą wodą lub posypanie solą.

 

Tytuł zabawy: Zdjęcie

Potrzebne materiały: dowolna szybka, taneczna muzyka.

Czego się dziecko uczy: ćwiczy szybkość decyzji i umiejętność poruszania się w rytm muzyki, prawidłowego reagowania na sygnał.

Przebieg zabawy: Dziecko tańczy w rytm muzyki. Dorosły wycisza muzykę, wypowiada hasło: zdjęcie. Dziecka zadaniem jest przerwanie tańca i przyjęcie pozy jak do zdjęcia, bez poruszania się. W takiej formie dziecko pozostaje do czasu, aż rodzic policzy do pięciu. Po tym czasie wracamy do tańca. Możemy naprzemiennie bawić się z dzieckiem.

 

06.04.2021r. - BB

Tytuł zabawy: Ćwiczenia z piłką w parach

Czego dziecko się uczy: Współpraca z partnerem, koordynacja ruchów.

Potrzebne materiały: Różne piłki - balon, piłka plażowa, mała piłka itd.

Przebieg zabawy: Uczestnicy stoją na przeciwko siebie w małej odległości. Sposoby podawania piłki: toczenie, rzucanie, popychanie stopami. Należy uważać na to, by partner mógł złapać i zatrzymać piłkę. Uczestnicy wymyślają i wypróbowują różne możliwości. Podają sobie piłkę na siedząco, leżąc, stojąc tyłem do siebie nawzajem. Podają sobie piłkę bokiem, nad głową, między nogami itd.

 

Tytuł zabawy: Ile kroków babciu?

Czego dziecko się uczy: Ćwiczenie właściwego szacowania odległości, nabywanie umiejętności orientacji w przestrzeni. uczenie się współpracy z innymi, uspołecznienie.

Potrzebne materiały: -

Przebieg zabawy: Jeden z uczestników nazwany "babcią" opiera się o ścianę. Pozostali ustawiają się w szeregu w odległości ok. 5 m od babci. Jeden z uczestników rozpoczyna rozmowę - "Życzysz sobie trochę kroków babciu?". "Babcia" odpowiada - "Tak moje dziecko." "Dziecko" - "A ile i jakich?". "Babcia" - "Dwa duże." "Babcia" może też poprosić o "trzy kroki mrówki", lub "pięć kroków parasolki", o "kilka kroków do tyłu". "Dziecko", które pierwsze dojdzie do ściany, staje się babcią.

 

Tytuł zabawy: Grzanka z jajkiem.

Czego dziecko się uczy: Dziecko uczy się przygotowywać posiłek dla siebie i dla innych, postępowania według przepisu.

Potrzebne materiały: Dwa jajka, 0,5 filiżanki mleka, 4 kromki chleba do grzanek lub bułki, 50 g masła, miód, spora miska, trzepaczka do jajek, duża patelnia, łopatka.

Przebieg zabawy: Wbijamy jajka do miski, dodajemy mleko i dobrze mieszamy trzepaczką. Zanurzamy w tym chleb, każdą kromkę osobno. Rozpuszczamy masło na patelni. Układamy nasączone kromki na patelni. Smażymy z obu stron tak długo, aż chleb zrobi się jasnobrązowy. Ostrożnie zdejmujemy grzanki z patelni, układamy n talerzu i polewamy miodem. Jemy ciepłe.

Uwagi: Dziecko przygotowuje, a dorosły smaży grzanki.

 

06.04.21r.-ID

Tytuł zabawy: Własne bajki z tytułami

Potrzebne materiały: dowolne książki z bajkami.

Czego się dziecko uczy: rozwija kreatywność, rozwija umiejętność logicznego myślenia.

Przebieg zabawy: Wybieramy z książki tytuł bajki, której dziecko nie zna. Na podstawie tytułu tworzymy własną bajkę, bawimy się w wymyślanie własnej fabuły. Po zakończeniu opowiadania, czytamy właściwą bajkę z książki. Na koniec rozmawiamy, która bajka nam się bardziej podobała.

 

Tytuł zabawy: Muzyczny obrazek

Potrzebne materiały: dowolna muzyka klasyczna, kartka, kredki.

Czego się dziecko uczy: koncentracji uwagi, kreatywności, ćwiczy sprawność dłoni.

Przebieg zabawy: dziecko siada wygodnie na podłodze, zamyka oczy i wsłuchuje się w przygotowany przez rodzica utwór muzyczny. Kiedy muzyka cichnie, dziecko na kartce rysuje, z czym kojarzy się mu wysłuchana muzyka. Po skończonej pracy opowiada, co narysowało. Nadaje tytuł powstałemu rysunkowi.

 

Tytuł zabawy: Tańczące części ciała

Potrzebne materiały: dowolna szybka muzyka.

Czego się dziecko uczy: utrwala znajomość części ciała, ćwiczy koordynację ruchową i równowagę.

Przebieg zabawy:  Rodzic włącza szybką muzykę, do której dziecko w sposób  swobodny tańczy. W trakcie tańca dziecka, dorosły  wypowiada hasła z różnymi częściami ciała takie, jak, np.: teraz tańczy tylko głowa,  teraz tańczy tylko jedna ręka, itp. Na każde z tych poleceń, dziecko porusza  podaną częścią ciała tak, aby pozostałe części ciała były nieruchome.

 

 

02.04.21r. - ID

Tytuł zabawy: "Masa solna"

Potrzebne materiały: składniki na masę solną: mąka pszenna, sól, woda, olej; farby plakatowe i pędzelek, ew. flamastry.

Czego dziecko się uczy: rozwija sprawność palców i dłoni, rozwija kreatywność.

Przebieg zabawy: Wyrabiamy z dzieckiem masę solną, proponujemy dziecku ulepienie jajeczek. Po wyschnięciu dziecko będzie mogło ozdobić je, wykorzystując do tego farby plakatowe, bądź flamastry. Można dziecku zaproponować płaskie jajeczka w formie zawieszek. Pomysłów może być wiele, dajmy dziecku swobodę działania.

Przepis na masę solną:

2 szklanki mąki

2 szklanki soli

ok. 1 szklanki wody

odrobina oleju spożywczego

 

Tytuł zabawy: "Głuchy telefon"

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego się dziecko uczy: uważnego słuchania drugiej osoby, skupienia uwagi, logicznego myślenia.

Przebieg zabawy: Uczestnicy siadają blisko siebie w kole. Wybrana osoba mówi cichutko jedno słowo, na ucho do drugiej osoby. Te samo słowo zostaje przekazywane następnym osobom, ostatni uczestnik w kole mówi na głos, co usłyszał.

 

Tytuł zabawy: "Kelner"

Potrzebne materiały: łyżka stołowa, jajko kurze w skorupce, ugotowane na twardo.

Czego się dziecko nauczy: koordynacji ruchowej, bezpiecznego poruszania się.

Przebieg zabawy: Dziecko układa jajko na łyżce i w jednej ręce ustaloną trasą porusza się po mieszkaniu. Na środku pokoju można ustawić krzesło, które trzeba będzie okrążyć. Wyznaczonym celem może być talerzyk na stole, na który należy przełożyć jajko. Na zakończenie zabawy dziecko ocenia, czy zadanie było łatwe czy trudne. Zabawę można połączyć z porą śniadaniową, wtedy dziecko może donieść większą ilość jajek dla każdego domowników.

 

 

 

02.04.2021r.-BB

Tytuł zabawy: Nad i Pod.

Czego dziecko się uczy: Uczy się pojęć "nad" i "pod".

Potrzebne materiały: Piłka.

Przebieg zabawy: Uczestnicy ustawiają się w rzędzie w odległości jednego kroku. Mają rozstawione szeroko nogi. Na hasło "start", uczestnik stojący z przodu podnosi piłkę obiema rękami do góry i trzyma wysoko nad głową. Uczestnik stojący za nim bierze piłkę i podaje ją dołem pomiędzy nogami następnemu uczestnikowi. Ten bierze piłkę i podaje wysoko ponad swoją głową. W ten sposób piłka wędruje na przemian górą i dołem.

 

 

Tytuł zabawy: Masaż pleców.

Czego dziecko się uczy: Uczy się technik relaksacyjnych i odprężania się.

Potrzebne materiały: Spokojna muzyka.

Przebieg zabawy: Uczestnicy siedzą jeden za drugim w jednym szeregu. Prowadzący zabawę zaczyna masować plecy ostatniej osobie w szeregu np. rozpoczyna masaż od barków, potem powoli w dół pleców i znów do góry do ramion. Osoba masowana próbuje jak najdokładniej powtórzyć te same ruchy, które czuje na plecach, masując kolejną osobę. W ten sposób masaż "wędruje" do każdego uczestnika.

 

Tytuł zabawy: Plastelinowa nalepianka

Czego dziecko się uczy: Doskonałe ćwiczenie palców, a także inwencji twórczej dziecka.

Potrzebne materiały: Plastelina, kartka, flamaster.

Przebieg zabawy: Rysujemy na kartce duży prosty obrazek jajka (najlepiej grubym flamastrem, aby linie były bardzo dobrze widoczne). Dziecko robi kuleczki z plasteliny, a następnie rozgniata je na obrazku tak, aby wypełnić jego kontury.

 

 

01.04.2021r.-BB

Tytuł zabawy: Darcie gazety.

Czego dziecko się uczy: Ćwiczenie stóp, dobra zabawa.

Potrzebne materiały: Gazeta.

Przebieg zabawy: Każdy uczestnik stoi na gazecie, na sygnał ma podrzeć gazetę palcami stóp na jak najwięcej kawałków. Następnie palcami stóp zbiera kawałki podartej gazety na kupkę.

 

Tytuł zabawy: Szalone miny.

Czego dziecko się uczy: Ćwiczenie mięśni twarzy, rozluźnia się i szaleje, dając ujście energii i emocjom. Zabawa pobudza pomysłowość.

Potrzebne materiały: Lustro.

Przebieg zabawy: Uczestnicy stoją przed lustrem i stroją najrozmaitsze miny: straszne, śmieszne, smutne, złe, zdumione itd. - np. rozciągacie usta, pokazujecie język, szczerzycie zęby.

 

Tytuł zabawy: Ozdabianie jajek wielkanocnych.

Czego dziecko się uczy: Poznaje obyczaje świąteczne, rozwija zdolności manualne. Celem tego zadania jest pokazanie, że do barwienia jajek na różne kolory nadają się materiały naturalne.

Potrzebne materiały: Czerwony burak, kora drewna, herbata, łuski cebuli, czerwona kapusta, kawa, ocet, wosk, skórka słoniny, jajka.

Przebieg zabawy: Na jajku ugotowanym na twardo rysujemy wzory świeczką i wkładamy do barwników przygotowanych z gotowanego czerwonego buraka (będzie kolor brązowy), herbata i łuski cebuli (czerwono-brązowo), z posiekanej i ugotowanej czerwonej kapusty (niebieski), ze zmielonej i przegotowanej kawy (jasnobrązowy). Dla większej trwałości do barwników należy dodać ocet. Aby uzyskać połysk pomalowane jajka należy natłuścić np. skórką ze słoniny.

 

01.04.21r.-ID

Tytuł zabawy: Odgadnij, co teraz robię?

Potrzebne materiały: brak.

Czego się dziecko uczy: rozwija wyobraźnię, zacieśnia więzi rodzinne.

Przebieg zabawy: dorosły wykonuje ruchy charakteryzujące czynności z życia codziennego np.: mycie zębów, mycie rąk, przygotowywanie kanapek, jedzenie, odkurzanie mieszkania, itp. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co rodzic w danym momencie pokazuje. Po każdorazowym pokazie, możemy się zamieniać rolami.

 

Tytuł zabawy: "Zajączek wielkanocny"

Potrzebne materiały: kolorowa skarpetka dziecięca, wstążka, ryż, flamastry, nożyczki.

Czego dziecko się uczy: rozwija koordynację wzrokowo- ruchową, ćwiczy sprawność dłoni, uczy współpracy z drugą osobą.

Przebieg zabawy: dziecko wsypuje ryż do skarpetki, wypełniając nim jedną trzecią długości skarpetki. Następnie z pomocą rodzica, mocnym węzłem obwiązuje skarpetkę wstążką, powstała kulka jest brzuszkiem zajączka. Tę samą czynność należy powtórzyć z mniejszą ilością ryżu, powstanie główka. Ponownie związać. Z pozostałej, górnej części skarpetki, będą uszy. W tym celu należy naciąć ją nożyczkami od góry w kierunku główki. Dziecko dorysowuje brakujące elementy twarzy i zajączek gotowy.

 

Tytuł zabawy: "Powódź"

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego dziecko się uczy: przestrzegania zasad zabawy, koncentracji uwagi, właściwej reakcji na sygnał.

Przebieg zabawy: dziecko swobodnie porusza się po podłodze. Na hasło: "powódź", dziecko szybko wspina się na wyższe meble (krzesło, kanapa, itp.). Na hasło: " po powodzi", dziecko wraca na podłogę i zabawa toczy się dalej. Po jakimś czasie można wymienić się rolami.

 

 

31.03.21r. - ID

Tytuł zabawy: "Kurczaczek z wełny"

Potrzebne materiały: wełna w kolorze żółtym, dwie rolki tekturowe od papieru toaletowego, papier czarny i czerwony, klej.

Czego dziecko się uczy: ćwiczy sprawność palców i dłoni, rozwija koordynację wzrokowo- ruchową.

Przebieg zabawy: na rolki połączone ze sobą długimi bokami dziecko nawija wełnę. Musi być jej stosunkowo dużo. Dorosły pomaga dziecku wsunąć pomiędzy rolki sznurek i zawiązać nim wełnę. Następnie dziecko z pomocą dorosłego rozcinają wełnę. Do powstałego w ten sposób pomponu, dziecko dokleja oczy zrobione z małych kuleczek papieru i dziubek w kształcie trójkąta, wycięty z papieru.

 

Tytuł zabawy: "Rób to co ja"

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego dziecko się uczy: skupienia uwagi, koordynacji ruchowej, szybkiego refleksu.

Przebieg zabawy: dorosły staje na przeciwko dziecka. Mówi, że dziecko będzie jego odbiciem lustrzanym i ma za zadanie robić to samo, w jak najszybszym tempie. Mogą to być różne ruchy ciała, zmiana mimiki twarzy, itp. Po niedługim czasie, robimy zamianę ról.

 

Tytuł zabawy: "Znajdź kolor..."

Potrzebne materiały: przedmioty codziennego użytku znajdujące się w miejscu zabawy.

Czego dziecko się uczy: spostrzegawczości, skupienia uwagi, utrwalenia znajomości kolorów.

Przebieg zabawy: dorosły podaje kolor i opisuje dowolny przedmiot znajdujący się w otoczeniu dziecka. Dziecko szuka w określonym miejscu danego przedmiotu. Po odnalezieniu określa jego cechy. Następuje zamiana ról.

 

31.03.2021r.-BB

Tytuł zabawy: To nie jest z tej bajki.

Czego dziecko się uczy: Zabawa pomaga dziecku wzbogacić słownictwo i uczy rozpoznawania i tworzeni kategorii przedmiotów.

Potrzebne materiały: Drobiazgi z najbliższego otoczenia.

Przebieg zabawy: Wybieramy drobiazgi codziennego użytku, które należą do jednej określonej grupy. Kładziemy je przed dzieckiem, umieszczając wśród nich jeden, niemający z pozostałymi nic wspólnego. Mogą to być np. widelec, nóż, łyżka i długopis. Zadanie polega na wskazaniu intruza - odpowiedź - długopis nie należy do sztućców.

 

Tytuł zabawy: Rowerzyści.

Czego dziecko się uczy: Dzieci uczą się poruszania w określonym przez prowadzącego kierunku.

Potrzebne materiały: Zrolowana gazeta jako kierownica.

Przebieg zabawy: Uczestnicy biorą zwiniętą gazetę i trzymają ją przed sobą obiema rękami. To jest kierownica roweru, którą będą wyznaczać kierunek jazdy. Uczestnik ma pokazać, jak jechać rowerem po linii prostej, co zrobi, gdy dojdzie do ściany, lub spotka na swojej drodze inny rower. Uczestnik ma pokazać, jak jechać rowerem po linii prostej do tyłu, jak wjeżdża rowerem w zakręt, a także, jak jedzie kawałek drogi prosto, a potem skręci w jedną stronę, a zaraz potem w drugą. Czy trzyma tułów ukośnie, gdy wchodzi w zakręt. Teraz pojedzie prosto i wskaże wejście w wielki zakręt i mały zakręt i mini malutki zakręt. Co się stanie, gdy uczestnik będzie cały czas wchodził w zakręt, czy będzie jeździć wtedy w kółko? Czy potrafi jechać w kółko do tyłu?

 

Tytuł zabawy: Malowane jajka.

Czego dziecko się uczy: Dziecko tworzy coś z produktów, które może znaleźć w kuchni, bawi się i przebywa razem z rodzicami. Poznaje różne faktury produktów.

Potrzebne materiały: Gotowane jajka, farba ze skondensowanego mleka - 1 szklanka skondensowanego mleka, barwnik (mleko i barwnik trzeba zmieszać tak, aby uzyskać błyszczącą, jaskrawą barwę; ta farba nie nadaje się do spożycia, ale nie zaszkodzi dziecku, jeśli postanowi jej spróbować).

Przebieg zabawy: Wlej niewielką ilość farby do pojemnika, zanurz jajko ugotowane na twardo i przechylaj pojemnik na boki tak, aby całe jajko pokryło się farbą. Wyciągnij jajka i pozwól im wyschnąć. Te które zamierzasz zjeść włóż do lodówki.

 

30.03.21r. - ID

Tytuł zabawy: "Kartka świąteczna"

Potrzebne materiały:  kartka złożona na pół, kolorowy papier, nożyczki, klej.

Czego dziecko się uczy: poznaje zwyczaje świąteczne, uczy się formułować życzenia świąteczne, ćwiczy sprawność i precyzję dłoni, kształtuje sprawność precyzyjnego posługiwania się nożyczkami.

Przebieg zabawy: dziecko wycina kontur jajka narysowany na jednej połówce kartki. Na drugiej obrysowuje kontur wyciętego jajka, potem nakleja paseczki papieru kolorowego, wcześniej przez niego wycięte. Po skończonej pracy, smaruje klejem kartkę z wyciętym jajkiem, a następnie składa obie połówki kartki. Na tak powstałej kartce świątecznej, można wraz z dzieckiem sformułować życzenia wielkanocne i zapisać je. Gotową kartkę można przygotować do wysłania wybranej osobie ( włożyć do koperty i zaadresować). Wspólnie z dzieckiem można wybrać się na pocztę i wrzucić kartkę do skrzynki pocztowej.

 

Tytuł zabawy: "Ptaki z naszego otoczenia"

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego dziecko się uczy: obserwacji przyrody, spostrzegawczości, umiejętności opisywania wyglądu obserwowanego obiektu.

Przebieg zabawy: na spacerze dziecko wypatruje ptaki, które nazywa. Opisuje wygląd poszczególnych ptaków (barwę upierzenia, wielkość, itp.) Jeśli dziecko nie zna nazwy danego ptaka, to podpowiadamy ją.

 

Tytuł zabawy: "Ptaki"

Potrzebne materiały: flamastry, kredki, kartki do rysowania.

Czego dziecko się uczy:  ćwiczy sprawność i precyzję ruchów dłoni, przygotowuje do umiejętności pisania.

Przebieg zabawy: dziecko odrysowuje swoją dłoń na kartce. Wyprostowane palce dłoni powinny przylegać do siebie, a kciuk maksymalnie odciągnięty od pozostałych palców. Tak powstały kontur, przedstawia ptaka, którego należy pokolorować kredkami/ flamastrami i dorysować pozostałe elementy części ciała. Po skończonej pracy dziecko podaje nazwę, jakiego ptaka narysowało. Powołując się na wcześniejsze doświadczenia z obserwacji na spacerze.

 

30.03.2021r.-BB

Tytuł zabawy: W powiększeniu.

Czego dziecko się uczy: Zabawa pozwala dziecku spojrzeć inaczej na świat i zaspakaja jego ciekawość poznawczą.

Potrzebne materiały: Lupa, różne przedmioty z najbliższego otoczenia, np. owoce, warzywa, makaron, przytulanka, kwiaty, własna ręka itp.

Przebieg zabawy: Tłumaczymy dziecku, jak patrzeć przez lupę i sprawdzamy, czy poradziło sobie z opanowaniem tej sztuki. Prowadzący prosi, by dziecko wybrało sobie przedmioty z najbliższego otoczenia, które może pooglądać przez lupę.

***

Tytuł zabawy: Rzut do celu.

Czego dziecko się uczy: Zabawa pozwala na wykorzystanie przedmiotów z najbliższego otoczenia i zmianę ich zastosowania. Takie zmiany funkcji przedmiotu uczą lepszego ich poznania.

Potrzebne materiały: Wytłoczka na jajka, guziki, kulki szklane lub zgniecione z papieru.

Przebieg zabawy: Uczestnicy zabawy siedzą na podłodze, wszyscy otrzymują taką samą ilość szklanych i papierowych kulek, które układają na podłodze obok siebie. W ustalonej odległości leży na podłodze wytłoczka na jajka, do której uczestnicy celują kulkami.

Rozszerzona wersją zabawy -  Wytłoczkę można pomalować. Po udekorowaniu jej na różne kolory powstaje tarcza z polami o różnej wartości punktowej.

Uwagi: Przy wykonywaniu rzutów na odległość i do celu, zwracamy uwagę na usprawnienie zarówno prawej jaki i lewej ręki.

***

Tytuł zabawy: Zając z ceramicznych doniczek.

Czego dziecko się uczy: Kreatywności, pogłębia zdolności manualne.

Potrzebne materiały: Dwie jednakowe doniczki, szybkoschnący klej, farby akrylowe, mazaki, brązowy filc, folia aluminiowa, pędzel, nasiona trawy, ziemia.

Przebieg zabawy: Sklejamy ze sobą spody doniczek. Po związaniu kleju, doniczki malujemy farbą akrylową. Kiedy farba wyschnie, mazakiem rysujemy twarz i ubranie zająca. Do wewnętrznego brzegu górnej doniczki przyklejamy uszy z brązowego filcu. Wnętrze doniczki wykładamy folią aluminiową. Napełniamy ją ziemią i wysiewamy nasiona trawy. Pamiętamy o podlewaniu. Po trzech dniach zającowi zaczynają wyrastać włosy.

 

29.03.21r.-ID

Tytuł zabawy: "Przedświąteczne porządki"

Potrzebne materiały: niepotrzebne.

Czego dziecko się uczy: porządku w swoim najbliższym otoczeniu, segregacji zabawek, świadome jest potrzeby innych ludzi, potrafi dzielić się z innymi.

Przebieg zabawy: Ogłaszamy dziecku dzień przedświątecznych porządków w domu. W tym celu dla dobrego przykładu zaczynamy porządki np. w szafie. Odkładamy rzeczy, w których już nie chodzimy i mówimy dziecku, że te rzeczy oddamy ludziom biednym, potrzebującym. Potem proponujemy dziecku, żeby sprawdziło, czy ma jakieś zabawki, którymi się już nie bawi, a chciałoby podzielić się nimi z biednymi dziećmi. Możemy pomóc dziecku w segregowaniu zabawek. Rzeczy zapakowane w worku, przy najbliższej okazji możemy wraz z dzieckiem oddać np. w trakcie zbiórki zorganizowanej przez organizacje charytatywne lub w innej formie.

 

Tytuł zabawy: "Mały ogrodnik"

Potrzebne materiały: cebule jadalne lub cebulki kwiatków ozdobnych, doniczka/ pojemnik po produkcie spożywczym, łyżka, ziemia, konewka.

Czego dziecko się uczy: cierpliwości, systematyczności, odpowiedzialności, poznaje przyrodę, rozwija koordynację wzrokowo- ruchową.

Przebieg zabawy: dziecko napełnia doniczkę ziemią, potem sadzi cebulki do ziemi. Następnie podlewa cebulki. Ustalamy z dzieckiem, które miejsce będzie właściwe dla roślinek. Omawiamy z dzieckiem co trzeba robić, żeby z cebulki wyrosła roślinka. Umawiamy się z dzieckiem, że ono przejmie opiekę nad cebulkami.

 

Tytuł zabawy: "Slalom między drzewami"

Potrzebne materiały: drzewa w parku.

Czego dziecko się uczy: koordynacji ruchowej, przestrzegania reguł zabawy.

Przebieg zabawy: będąc na spacerze proponujemy dziecku bieg między drzewami. W tym celu wspólnie wybieramy odpowiednie miejsce do zabawy. Ustalamy reguły zabawy, np. bieg na czas, przeskakiwanie z nogi na nogę, chodzenie tyłem. Po skończonej zabawie, możemy się przytulić do drzewa, zamknąć oczy i wsłuchać w dochodzące dźwięki wokół nas.

 

29.03.2021r.BB

Tytuł zabawy: Na tropie uczuć - zgadywanie twarzy.

Czego się dziecko uczy: używania dotyku jako źródła informacji; nawiązywania kontaktu z

własnymi emocjami; dostrzegania emocji innych ludzi.

Potrzebne materiały: duża chusta, przez którą nic nie widać, kilka osób (np.: mama, tata,

rodzeństwo).

Przebieg zabawy: uczestnicy siedzą na podłodze blisko siebie i są zakryci chustą. Jeden z

nich stoi obok grupy i próbuje rozpoznać poprzez dotyk twarze innych. Ta osoba, która

zostanie rozpoznana jako pierwsza wychodzi spod chusty i może dalej zgadywać.

Na zakończenie zabawy uczestnicy opowiadają o tym, jak czuli się dotykając twarzy innych

lub gdy byli dotykani siedząc blisko siebie pod chustą.

***

Tytuł zabawy: Jajeczna głowa z zielonymi włosami.

Czego się dziecko uczy: Kreatywności, samodzielności.

Potrzebne materiały: Ugotowane na miękko jajka, mazaki, wata, nasiona rzeżuchy.

Przebieg zabawy: Ostrożnie odcinamy wierzchołek ugotowanego jajka. Jajko zjadamy, a skorupkę dokładnie płuczemy, wkładamy do środka watę, a na nią sypiemy nasionka rzeżuchy. Na skorupce mazakami malujemy twarz. Jeśli wata będzie regularnie zwilżana z jajecznej głowy wyrosną zielone włosy.

***

Tytuł zabawy: Masujemy nóżki.

Czego się dzieci uczą: panowania nad własnym ciałem; ćwiczą mięśnie nóg.

Potrzebne materiały: butelka sensoryczna (butelka z wodą i pływającymi w niej koralikami).

Przebieg zabawy: uczestnicy siadają na podłodze i turlają butelkę obiema stopami na zmianę,

rękami. Dziecko może wykorzystywać taką butelkę według własnego pomysłu.

 

 

MARZEC

Już wiosna

1. "W marcu jak w garncu"

         Opowiadanie Hanny Zdzistowieckiej.

  • Rozmowa na temat opowiadania
  • Wyjaśnienie znaczenia przysłowia
  • Poznanie charakterystycznych cech pory roku (wiosna)

2. Kalendarz pogody

  • Omówienie symboli zjawisk atmosferycznych
  • Wykonanie graficzne symboli
  • Ustalenie na jakich zasadach będzie prowadzony kalendarz pogody

3. Zagadki autorstwa Joanny Wasilewskiej (zabawa dydaktyczna)

  • Odgadywanie zagadek dotyczących zjawisk   atmosferycznych
  • Wiązanie opisu słownego z treścią obrazka

4. Marcowy garnek (zajęcie plastyczne)

  • Rysowanie na dany temat

5. Pani wiosna (zajęcie plastyczne)

  • Wykonanie portretu według własnego pomysłu z wykorzystaniem dostępnych materiałów

6. Śnieg, deszcz i grad (gra na instrumentach muzycznych)

  • Prawidłowe posługiwanie się instrumentami perkusyjnymi
  • Szybkie reagowanie na sygnał wzrokowy

7. Zabawy ruchowe

  • Slalom między kałużami – zabawa z elementem biegu
  • Słońce – Deszcz – naśladowanie ruchem zjawisk atmosferycznych
  • Zajączki i lis – zabawa z elementem podskoku
  • Kropelki do kałuży – zabawa z elementem biegu, podskoku

8. Wielkanocna palemka

 (zajęcie plastyczne)

Wykonanie palemki z wykorzystaniem kolorowej bibułki.

 

 

 

Propozycje na czas pozostawania w domu w związku z rotacyjnym pobytem w Przedszkolu - Magda Korsak

 

18.03.2021

1. Zabawa sprawnościowa „Tor przeszkód”.
Uczestnicy budują z dostępnych w domu mebli i sprzętów tor przeszkód. Ustawiają np.: rząd krzeseł, niski stolik, schodki lub podnóżek łazienkowy; kocyk. Dorosły sprawdza tor przeszkód pod kątem bezpieczeństwa. Dziecko pokonuje przeszkody samodzielnie lub z pomocą dorosłego. Na koniec wspólnie odstawiają na miejsce użyte w zabawie przedmioty i meble.

2. Zabawa na rozpoznawanie emocji „Jaka to mina?”.
 Uczestnicy siadają naprzeciwko lustra i robią na zmianę różne miny. Mogą je sami nazywać lub pytać się innych „Jaka to mina?” (groźna, uśmiechnięta, smutna, wesoła, zezłoszczona, wściekła, zdziwiona itd.). Warto dodać pytanie: „Po czym poznałeś/aś, że to… smutna… mina?” (np.: „Bo buzia jest do dołu”).

3. Zabawa matematyczna kształtująca pojęcie „tyle samo”.
Podczas nakrywania do stołu prosimy dziecko, by przyniosło: tyle samo talerzy ile jest osób; tyle samo łyżek, ile jest talerzy itd.

 

17.03.2021

1. Zabawa ruchowa „Rzucaj – łap”.
Do zabawy potrzebne są: jakiś pojemnik (może być koszyk, garnek, pudełko itp.) oraz przedmioty „do rzucania” o różnym ciężarze i kształcie (np.: ziemniak, kulka papierowa, balon, dobrze zapakowana torba z makaronem, but).
Uczestnicy stają w odległości około 2-3 metrów (odległość można regulować wg uznania). Jedna osoba trzyma pojemnik i łapie do niego przedmioty rzucane przez drugą osobę. Uwaga: dorosły tak manipuluje pojemnikiem, żeby było jak najwięcej trafionych rzutów. Podczas zabawy dzieci uczą się rzucania w określonym kierunku, regulują siłę rzutu. Przez doświadczanie poznają wagę przedmiotów.

2. Zabawa plastyczna „Malujemy wałkiem”.
Potrzebne:  mały wałek malarski z rączką, duże kartki (można skleić kilka małych), 3-4 tacki, farby plakatowe.
Dziecko wlewa farby na tacki. Macza w farbie wałek i wałkuje - maluje nim kartkę. Gdy chce zmienić kolor myje wcześniej wałek w pojemniku z wodą i wyciska go palcami. Uwagi:

- jeśli jest taka możliwość, to warto kartkę przyczepić do ściany, by dziecko mogło malować pionową powierzchnię

- warto przygotować kilka kartek

- celem jest doskonalenie umiejętności motorycznych potrzebnych do nauki pisania

- powstałe „plakaty” można wykorzystać jako „tło” do rysowania, wycinania, malowania

3. Zabawa językowa „O czym myślę?”.
Uczestnicy na zmianę opisują o czym myślą. Dla ułatwienia mogą się umówić, że są to przedmioty znajdujące się w pomieszczeniu, w którym się znajdują. Przykład: To, o czym myślę jest okrągłe, czerwone i służy do wstawiania kwiatków (wazon); To o czym myślę jest twarde, płaskie i się po tym chodzi (podłoga). Uwaga: dzieci uczą się budowania zdań, formułowania ich w sposób zrozumiały dla innych, opisowego definiowania pojęć.

 

12.03.2021

1. Zabawa skoczna „Kto dalej?”.
Uczestnicy stają w jednej linii i skaczą obunóż, jak najdalej przed siebie. Zaznaczają miejsce swojego lądowania klockiem lub innym przedmiotem. Wracają na „start” i ponownie skaczą obunóż. Zaznaczają kolejny skok. Powtarzają zabawę 3-4 razy. Sprawdzają „na oko”, który skok był najdłuższy. Sprawdzają, który skok danej osoby był najdłuższy.

Uwaga: dzieci uczą się skakać obunóż oraz rozwijają umiejętności matematyczne: szacowanie odległości „na oko”,  porównywanie długości. Dorosły i dziecko mogą mierzyć długość skoków miarką (centymetr krawiecki, miarka stolarska).

2. Działania praktyczne wzmacniające mięśnie rąk i koordynację wzrokowo- ruchową „Skrobiemy marchewkę”.  
Dziecko i dorosły obierają marchewkę (obieraczką). Dziecko może to robić samodzielnie lub z pomocą dorosłego (np.: dorosły trzyma marchewkę, dziecko „skrobie” warzywo). Potem dziecko myje marchewkę i ją zjada. Oczywiście może też poczęstować dorosłego i innych domowników.

3. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Co słychać?”.
 Uczestnicy wsłuchują się w odgłosy dobiegające z domu, z za okna, płynące z własnego ciała. Mówią i opisują, co usłyszeli. Np.: burczało mi w brzuchu, słyszałem bicie swojego serca, wiatr głośno szumiał, u sąsiadów szczekał pies.

 

11.03.2021

1. Zabawa ruchowa, równoważna „Po linie”.
Dziecko rozkłada na podłodze linę (sznurek, taśmę itp.). Uczestnicy wyobrażają sobie, że lina zawieszona jest wysoko, nad podłogą. Nie można z niej spaść. Uczestnicy przechodzą po niej. Mogą balansować trzymając w ręku chustki lub inne rekwizyty. Udane przejście nagradzają brawami.

2. Zabawa na współpracę, doskonaląca koordynację wzrokowo - ruchową „Sprzątamy”.
Dorosły razem z dzieckiem zmiatają śmieci w jedno, wybrane miejsce na podłodze. Każdy ma swoją szczotkę (dużą i np.: szczotkę – zmiotkę). Dla ułatwienia można wykleić taśmą malarską, na podłodze krąg, do którego trafiają śmieci. Na koniec jedna osoba trzyma śmietniczkę a druga nagarnia śmieci.

3. Gra „W kości”.            
Potrzebne są 2-4 kości do gry oraz minimum 2 uczestników.
Uczestnicy rzucają swoje kości w tym samym momencie (np.: na hasło: raz, dwa, trzy). Liczą oczka na górnym boku kości. Wygrywa ten, kto ma więcej oczek. Zabawa uczy liczenia oraz radzenia sobie z emocjami, które towarzyszą przegranej. Dorosły może pokazać dziecku (zamodelować), jak sam radzi sobie z przegraną (np.: pomimo złości gra dalej; próbuje dalej i nie rezygnuje; gdy czuje, że wzbiera w nim złość
bierze 5 głębokich oddechów, pije 2 łyki wody).

 

01.- 05.03.2021r. - zastępstwo za Koleżanki - Magdalena Berdak

Jak dbać o zdrowie?

  1. Dbamy o to, aby nasze ciało było czyste i zdrowe:
  • Tworzymy mapę umysłową – „Jak dbać o zdrowie?”; zachęcanie dzieci do układania wraz z N. pytań, na które jeszcze nie znają odpowiedzi.
  • Rysowanie kredkami/ flamastrami na temat: „Moja codzienna kąpiel”; opowiadanie o codziennej kąpieli na podstawie narysowanego obrazka.
  • Zabawa z elementem podskoku „Szczur”.
  • Rozwiązywanie zagadek pantomimicznych: „Zgadnij, co robiłem wczoraj wieczorem”.

 

  1. Dbamy o czystość wokół nas:
  • Zabawa dydaktyczna „Dbamy o czystość” – rozpoznawanie i nazywanie przedmiotów i rzeczy potrzebnych do dbania o higienę osobistą oraz takich, które związane są z porządkowaniem otoczenia.
  • Zabawa z elementem czworakowania „Kot jest czysty”.
  • Praca plastyczna „Projektujemy wzory na ręczniki” – rysowanie świecą i malowanie farbami.
  • Zabawa teatralna „Dbamy o czystość”.

 

  1. Recepta na zdrowie:
  • Wysłuchanie wiersza M. Szwemińskiej „Recepta na zdrowie”; odpowiadanie na pytania dotyczące treści.
  • Rozmowy na temat: Co wpływa na zdrowie człowieka?
  • Ćwiczenie graficzne „W łazience”.
  • Zabawa ruchowa „Rób to, co ja”.

 

  1. Myjemy zęby, bo chcemy, żeby były zdrowe:
  • Oglądanie obrazka przedstawiającego szczękę – liczenie zębów górnych i dolnych; zwrócenie uwagi na sposób oznaczania zębów, np. „jedynka górna”, zapoznanie dzieci z nazwami poszczególnych zębów: siekacze, kły, zęby trzonowe.
  • Rysowanie obrazka „Zdrowe i chore zęby”.
  • Wypowiadanie się na temat: Co należy zrobić, aby mieć mocne i zdrowe zęby?”
  • „U dentysty” – układanie pociętego obrazka w całość.

 

  1. Piosenka kąpielowa:
  • Wysłuchanie i nauka piosenki pt. „Piosenka kąpielowa”; rozmowa na temat jej treści.
  • „A psik, pucu, pucu” – zabawa rytmiczno - ruchowa.
  • Porządkowanie przedmiotów „Zdrowe i niezdrowe”.
  • „Znajdź różnice” – ćwiczenie na spostrzegawczość.
  • „Szczęśliwy ząbek” – ćwiczenie graficzne.

 

 

LUTY

ZIMA

 

Zima

  • poznanie pory roku (zima)
  • wzbogacenie zasobu słownictwa

           ( lód, sople, śnieg, zadymka śniegowa, czapy śniegowe )

 

Zimowy ogród

  • praca plastyczna wykonana metodą płaskiego origami

          ( składanie serwetek, wycinanie, przyklejanie na kartkę)

 

Opowiadanie pt.: " Ptasia stołówka" aut. E.Stadtmuler

  • rozmowa na temat treści utworu
  • poznawanie sposobów pomagania ptakom w okresie zimy

 

Książki i albumy o ptakach

  • poznanie nazw i wyglądu ptaków, które pozostają na zimę
  • omawianie i porównywanie wyglądu wybranych ptaków

 

Smaczna niespodzianka dla ptaków

  • wspólne wykonanie smakołyków dla ptaków

          ( nasiona, ziarna, orzechy, tłuszcz)

 

Wiersz pt.: " Dziesięć bałwanków" aut. W. Chotomskiej

  • rozmowa na temat treści wiersza
  • wykonanie własnego bałwanka - praca plastyczna
  • zapoznanie z zapisem graficznym liczby bałwanków
  • wspólne liczenie bałwanków

 

Opowiadanie pt.: "Nie zapominajcie o przyjaciołach"               aut. U. Piotrowskiej

  • uważne słuchanie opowiadania, rozmowa na temat treści utworu
  • rozumienie potrzeby dokarmiania zwierząt w zimie
  • poznanie przysmaków: wróbli, sikorek, saren, dzików
  • paśnik - karmnik, rozpoznawanie podobieństw i różnic

          w sposobie i rodzaju dokarmianych zwierząt

 

Karmnik dla ptaków

  • praca plastyczna, samodzielne projektowanie karmnika z użyciem pasków z kolorowego papieru; ptaszki wykonane metodą origami

 

Wiersz pt.: " Mała wiewióreczka"

  • rozmowa na temat zwyczajów wiewiórki na podstawie wiersza ( gdzie mieszka,gdzie i kiedy szuka pożywienia, co jest jej przysmakiem, itp.)

 

Spiżarnia wiewiórki

  • zabawy matematyczne z użyciem orzechów

(porównywanie liczebności zbiorów: dużo, mało, po równo,mniej, więcej)

 

Zabawy ruchowe

  • Ptaszki do karmników
  • Wesołe bałwanki
  • Tańczące śnieżynki
  • Wiewiórki do dziupli.

 

STYCZEŃ

Szanowni Rodzice,

W związku z zamknięciem przedszkola z powodu zdiagnozowania Coronawirusa u pracownika, nasze plany pracy z dziećmi zostały przerwane. Po powrocie do placówki będą one jednak kontynuowane. Dzieci, które uczęszczały w styczniu do przedszkola realizowały nasz plan dwutygodniowy pt.: "W karnawale czas na bale", dodatkowo przygotowywały się do Dnia Babci i Dziadka. Uczyły się piosenek "Babcie nasze, babcie" oraz "Dziadek jest potrzebny". Zaczęły wykonywać prezenty dla najbliższych.

Ze względu na trudną sytuację, która jest nam wszystkim znana nie będziemy gościć w przedszkolu Babć i Dziadków. Jednakże mamy w planach nagranie występu dzieci.

Pozdrawiamy Państwa i Dzieci, do zobaczenia wkrótce!

 

Barbara Beck i Iwona Dobosz.

 

STYCZEŃ - plan szczegółowy

"Przygotowania do Dnia Babci i Dziadka"

 

    Moja rodzina:

  •   Rozmowa – słuchanie siebie nawzajem
  •   Rysowanie na dany temat

Moja Babcia i Dziadek:

  •    Wykonanie portretów – zajęcie plastyczne
     

Upominek dla Babci i Dziadka:

  •    Wykonanie prezentów – zajęcie plastyczne
     

Piosenka dla Babci:

  •   "Babcia, nasza Babcia"

Piosenka dla Dziadka:

  •   "Dziadek jest potrzebny"


Wiersz dla Babci i Dziadka:

  •  „Babciu, Dziadku”

 

Rozmowa z dziećmi na temat:

  •    Jak mają na imię Babcia i Dziadek
  •    W co się bawię z Babcią i Dziadkiem
     

Dawne zabawy Babci i Dziadka:

  •   Stary niedźwiedź
  •   Siała baba mak
  •   Chodzi lisek koło drogi
  •   Mam chusteczkę haftowaną.

 

04.01.- 15.01.2020

„W karnawale czas na bale”  

 

„Nowy Rok”

  • zapoznanie z wierszem pt.: „Nowy Rok” Hanny Bechlerowej
  • rozmowa na temat zwyczajów związanych z witaniem nowego roku – doświadczenia dzieci
  • omówienie treści wiersza
  • dopasowywanie pór roku do sylwet parasoli z wiersza {obrazki}
  • dopasowywanie atrybutów do pór roku, wyjaśnienie jak zmienia się przyroda wraz ze zmianą pór roku
  • „Pory roku” zabawa ruchowo- naśladowcza przy muzyce

 

 

„Karnawał ”

  • zapoznanie z wierszem pt.: „Karnawał” Doroty Gellner
  • rozmowa na temat wiersza
  • Karnawał – co to takiego? jakie uczucia towarzyszą nam podczas tańca, zabawy?

 

„Przygotowania do karnawału”

  • zorganizowanie w sali kącika teatralnego (gromadzenie różnych części garderoby - tkanin, kapeluszy, elementów scenografii)
  • przygotowanie masek karnawałowych, ozdabianie balonów
  • wycinanie z kola kolorowych serpentyn
  • Kto to taki? – zagadki słowne, kalambury

 

 

„Bal baloników”

  • zapoznanie z wierszem M. Terlikowskiej
  • rozmowa na temat wiersza
  • „Baloniki” – zabawa w kole
  • „B jak balon” – zabawa słowna dydaktyczna
  • „Gdzie jest balon?” – zabawa dydaktyczna
  • doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów względem siebie
  • „Balony” – zabawa muzyczno – ruchowa
  • „Balonik do balonika” – zabawy matematyczne
  • przeliczanie, tworzenie zbiorów, określanie liczebności (mniej, więcej, tyle samo)


 


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


 

14.12 - 23.12.2020r.


Plan pracy „Tradycje świąteczne”

 

Aktywność językowa:

Rozmowa o zwyczajach świątecznych - jak spędzamy świata w naszych domach.

Wiersz pt.: "Wesoła choinka" autorstwa Tadeusz Kubiak

  • Słuchanie wiersza
  • Rozmowa na temat treści utworu
  • Nauka wiersza

 

Aktywność emocjonalno-społeczna:

"Świąteczne przygotowania"

  • Oglądanie ilustracji
  • Rozpoznawanie i dopasowywanie wesołej lub smutnej "minki" do danej ilustracji

"Miło jest dawać prezenty"

  • Rozmowa na temat uczuć jakie nam towarzyszą przy otrzymywaniu prezentu i czerpania radości z dawania prezentów

 

Aktywność matematyczna:

"Wybieramy choinkę"

  • Szeregowanie przedmiotów pod względem szerokości
  • Mierzenie wysokości z wykorzystaniem miarki

"Choinka z kółek"

  • Utrwalanie znajomości kolorów
  • Utrwalenie znajomości figury geometrycznej (koło)
  • Układanie kółek od największego do najmniejszego
  • Liczenie do 5 (kółka)
  • Rozwijanie orientacji w przestrzeni (góra/dół)

"Koszyczki"

  • Wielokrotne składanie kartki na pół (krótkie boki/długie boki)

"Gwiazdki"

  • Składanie koła na pół, ćwiartkę i ósemkę

"Pawie oczka"

  • Utrwalanie figury geometrycznej (koło)
  • Różnicowanie wielkości

"Łańcuchy"

  • Utrwalenie kolorów
  • Mierzenie i porównywanie długości łańcuchów (długi/krótki, dłuższy/krótszy, taki sam)

"Aniołki z koronki"

  • Utrwalenie figury geometrycznej (koło)
  • Różnicowanie wielkości

 

 Aktywność plastyczno-techniczna:

"Choinka z kółek"

  • Odrysowywanie i wycinanie kół
  • Komponowanie i naklejanie kół na dużym arkuszu papieru

"Koszyczki"

  • Nacinanie, składanie, klejenie

"Gwiazdki"

  • Wycinanie i składanie koła
  • Komponowanie gwiazdek na dużym kartonie

"Łańcuchy"

  • Cięcie kartki w paski i klejenie ich
  • Dobieranie kolorów według własnego pomysłu

"Aniołki z koronki"

  • Składanie, naklejanie i ozdabianie według własnego pomysłu

"Pawie oczka"

  • Odrysowywanie kół różnej wielkości
  • Wycinanie i naklejanie kół
  • Dobieranie kolorów

"Miło jest dawać prezenty"

  • Wymyślanie pomysłów i wykonanie prezentów dla swoich bliskich z dostępnych materiałów

 

Aktywność ruchowa:

"Zaprzęgi"

  • Zabawa w parach z użyciem janczarów

"Czarodziejskie stopy Mikołaja"

  • Naśladowanie różnych kroków pokazanych przez prowadzącego
  • Ćwiczenia koncentracji i uwagi

"Idą renifery"

  • Zabawa z czworakowaniem

"Rozpakowywanie prezentów"

  • Zabawa w parach

______________________________________

____________________________________________________

W tych tygodniach, kiedy grupa była dzielona, dzieci uczesniczyły w zajęciach grup, do których aktualnie chodziły.

 

23.10 - 27.10.2020r.
Projekt "Jabłko"  

 

14.10 - 22.10.2020r.
Sprawdzamy swoją wiedzę i umiejętności

 

07.10 - 13.10.2020r.
Działamy kulinarnie

 

25.09 - 06.10.2020r.
Dary jesieni - skrzynia skarbów  

 

14.09 - 24.09.2020r.
Zbieramy wiadomości o sowach  

 

11.09.2020r.
Wybór nazwy naszej grupy  

 

     01.09 - 10.09.2020r.
     Witaj przedszkole - poznajemy i organizujemy naszą nową salę

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.